• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • h019

Folk som säger ordenkligt i stället för ordentligt

• Mascaraklumpar

När man böjer ord fel, som "dammsugade", eller skriver "han" istället för "honom". Väldigt irriterande. Något som däremot roar mig är när folk har missuppfattat ord/uttryck.

"Skämt och sidor"

"Konfundersam"

"Walking closet"

"Blygläppar"

• Aniiee

stör mig på folk som inte vet skillnaden mellan vigt och vikt, folk som "viker" dagar/timmar/tillfällen åt saker.

Nu kommer folk störa sig på att jag inte  får till stor bokstav hela tiden, men mitt tangentbord har pajat och gör lite som det vill. sorry....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • london

Det stör mig enormt när någon inte kan skilja på "de" och "dem". Skriv bara "dom" istället. Det är trots allt vedertaget nuförtiden.

Det stör mig även när man skriver "han" då det egentligen ska stå "honom". Exempel: "Jag hade sex med han". BLÄ!

• MAN78

Kom på ett störande ord till: Hen. Vi har redan fullt tillräckligt med pronomen i svenskan. Skönt nog så tycker jag inte man hör folk nämna hen så ofta längre.

• huskur

En sökning på "igenkligen" gav 309 träffar här på FL... En hel del av dem handlar antagligen bara om att folk stör sig på "ordet".
    27 träffar på igenklien, varav bara 5 var "äkta".

• MallaL
    Bertram skrev 2017-05-11 23:04:47 följande:

Det är fortfarande fel, vart är en riktning. Ingenting annat.

Vart är många saker, bland annat en form av det gamla verbet varda = bliva, "varde ljus" står det i bibeln. Så vart i betydelsen blev är helt korrekt, dialektalt i dag.

Vart är även talspråk för varit, man kan också säga "någon vart" i betydelsen någonstans så ordet vart är definitivt mer än en riktning.
  • Vixen90
    nnnnnnnn skrev 2017-05-11 21:58:51 följande:

och själ - skäl - stjäl

"av flera olika själ var han tvungen..."

Det skär lite i själen när man läser det.

Sen stör det mej faktiskt lite att det är stavfel i rubriken i denna tråd...

Bl.a:

Folk som skriver "mej" eller "dej".

Folk som skriver "ta självmord".

Och folk som skriver "d e väl bra".

Dessa uppfattar jag motvilligt som mindre intelligenta.
  • finskatjejen

- När de/dem används fel

- Bebis istället för bebisen

- Hen

- När styckeindelning och punkt fattas så att det är möjligt att läsa texten

Jag är finsk och i finlandssvenskan använder vi t.ex. han istället för honom i talspråk. Men skulle aldrig få för mig att skriva så på ett forum.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?