Inlägg från: Anonym (Lilla Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla Lina)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

Du har begått ett klassiskt misstag - nämligen att du inte diskuterade detta med din sambo INNAN ni blev ett par. För nu älskar du honom och då förstår jag att det är svårt.

Men nu är det som det är och då får man handla därefter. Jag ser det som så att du har 2 val.

1. Lämna din sambo för ett barn

2. Stanna med din sambo och skita i ett barn

Du måste respektera din sambos vilja. Jag förstår honom när han säger att du kommer behöva mycket hjälp även om du skulle adoptera som ensamstående, för det kommer du att behöva. Han har, som du säger, varken tid eller ork till det. Det kan bli jobbigt, speciellt när han har sin lilla flicka.

Du måste fundera på vad som är viktigast för dig. Pressa inte din sambo.

• Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 11:55:34 följande:

Du har inte begått nåt misstag. Det ör din man som var feg att betätta för dig att han är färdig med barn.

Jag träffar många som kommer att dö snart. Ingen pratar om sitt jobb, men barn däremot är nästan enda tröst.

Varför är han feg? Ts skulle ha sett till att ha klart för sig att hennes sambo ville ha barn, innan de blev ihop.

Så jo, ts har begått ett misstag. Hennes fel att hon sitter i denna sits.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-19 12:40:21 följande:

Det är ju irrelevant vems fel det är!

I så fall har båda gjort fel som inte har varit tydliga med sina intentioner och pratat igenom sin bild av framtiden. Likaväl som hon inte kan ta för givet att han vill ha barn, kan inte han ta för givet att en 35-årig barnlös kvinna inte vill ha barn. Big mistake.

Hur som haver är misstaget skett och frågan är vad TS ska göra med sin framtid?

Jag röstar för barn! Hitta en ny man och adoptera! 

Men det var inte hans ansvar att prata om barn från första början, det var hennes ansvar då det är hon som är intresserad av barn - inte han. Givetvis kollar man upp såna här viktiga saker innan man ger sig in i ett förhållande.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-19 12:47:57 följande:

Nej, det är självklart båda parters ansvar att prata om hur man ser på framtiden. Barn ingår i det samtalet så länge båda är i den åldern att det är vanligt att man får barn. 

Det är säkerligen inte roligare för honom än det är för henne att bryta upp ett förhållande. 

Nja, jag tycker inte att det var sambons ansvar att ta upp barnfrågan. Det har varit ts ansvar från första början. Sambon var och är inte intresserad av barn, därför tog han inte upp det ämnet. Men ts som var och är intresserad, borde givetvis ha tagit upp det. En så viktig grej som barn pratar man ju om när man är vuxen och träffar någon. Dock kan jag förstå att man inte tar upp det om man inte är intresserad.

Det är ju liksom endast ts som har att förlora på detta nu. Det är hon som måste göra ett val. Det är inte hennes sambos fel att hon hamnade här. Hon är vuxen och hon borde ha fattat att prata om barn innan hon gick och kärade ner sig i mannen. Barn är ju uppenbarligen en väldigt viktig grej för ts, hur kan man då bara glömma bort det i början och sedan komma på att fråga sambon 2 år senare?
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 13:18:27 följande:

Jag tycker att han är feg. Du kan tycka annorlunda. Vore konstigt att alla tycker likadant i denna svåra situation. Kvinnor har tillräkligt med press och ansvar för att belasta dem ännu mera när dem befinner sig i kris.

Såg en bild på FB häromdagen:

En mans liv vid 28 år:

År 1017: mitt liv har varit bra.

År 1917: jag har 8 barn

År 2017: jag är inte beredd för ett seriöst flrhållande

Så är det, TS. En sån modig kvinna förtjänar att hennes val blir också respekterad.

Ts val blir respekterat - om hon lämnar matten. Eller vad menar du, att man ska respektera hennes val men inte hans val? Du fattar väl att det enda valet som respekterar dem båda, är att de går isär.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Kanttant skrev 2017-05-19 16:24:39 följande:

Det är en person som skriver det. Men det är inte heller mannen som skapat en tråd och söker råd för en jbäobbig situation, utan det är ts. Så att en person kallar mannen som inte ens läser tråden för feg bryr jag mig inte så mycket i, däremot tycker jag det är rätt dålig stil att sitta och skriva som du gör om ts. Att visa lite medmänsklighet är inte jobbigt. Och är det jobbigt kab man istället avstå från att kommentera. Klarar man inte av att låta bli att skriva svidande saker till någon som faktiskt inte verkar ha gjort något fpr att förtjäna det, då kanske det år dags att man ser över sitt eget beteende och internetanvändande.Otroligt jobbig situation. Förstår att det inte är lätt när man älskar någon att bara välja att lämna. Men som många andra påpekar så är risken stor att du alltid kommer ångra dig om du inte försöker få ett barn, kanske rentav bli bitter och arg i frantiden gentemot din sambo för att du känner att han nekat dig ett barn.

Men som också påpekats är processen att adoptera långt ifrån simpel och adpotionsindustrin lämnar mycket att önska för alla involverade parter (framförallt de som adopteras och deras familjer). Kanske kan du se till att sätta dig in riktigt väl i adoptionsprocessen först, så du vet vad du ger dig in på, vad du ska undvika och allt därtill. Kanske också kontakta ett adoptionscentrum för att se hur goda chanser du har att adopteta som ensamstående, hur snabbt du måste agera och vilken slags tidsram du kan förvänta dig.

Fast det är sant att ts har begått ett misstag och hon verkar inte ta mycket ansvar heller. Hon skulle ha frågat mannen innan de blev ett par om han vill ha fler barn eller ej. PUNKT. Det var ett dumt misstag hon begick, men nu får hon själv ta ansvaret och lämna eller stanna. Klarar man inte av att höra att man är ansvarslös och omogen, att man borde ha tänkt till innan, så bör man jobba på sin självkänsla. Kritik måste man kunna ta.

Det känns som att ts försöker skylla på sambon. Men det är inte hans fel. Ts är för Guds skull vuxen. Det är inte mer synd om henne än sambon. Han mår väl också dåligt av detta, något som många här verkar glömma. Lätt att bara se saker från ts perspektiv..

Ts bör lämna denna man. Han ska inte behöva bli ännu mer pressad och stressad än vad han redan är och då får hon samtidigt chans till barn om hon lämnar. End Of story.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (arg och skrämd) skrev 2017-05-19 17:14:51 följande:

Du kan kalla det vad du vill. Jag kallar kvinnans vilja att skaffa barn en social och biologisk norm. Just nu.

Det spelar ingen roll om det är en norm eller inte. Ts fel ändå.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (S) skrev 2017-05-19 17:09:05 följande:

Blir man sambo med någon i fertil ålder som inte har barn borde man dock kunna tänka sig att den personen kanske vill ha barn. Och ta upp det tidigt i förhållandet om man är så tvärsäker på att man absolut inte kan tänka sig fler.

Det är inte sambons ansvar att ställa såna frågor till ts. Ts är väl inte stum? Jag förutsätter att ts kan prata. Då borde hon även vara kapabel till att berätta om det som är hennes högsta önskan. Eller glömde hon bort att berätta om sin högsta önskan från början?

Nåja, det är ju lätt att blamea andra.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-20 14:22:27 följande:

Man kan självklart inte tvinga den man älskar att bli förälder men jag anser även att man inte kan tvinga sitt livs kärlek att vara barnlös heller. Vill du skaffa barn på egen hand så tycker jag inte att din sambo har rätt att hindra dig. Han vill själv ha det barn som han har men han unnar inte dig samma sak. Du ska ställa upp för honom att han ska få ha sitt barn i erat hem men han vill inte göra samma ansträngning tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag skaffat barn ändå och sen kommer det visa sig om min älskade verkligen älskar mig också. Kanske blir det så att du måste lämna honom och inse att han trots allt tyvärr inte var rätt man för dig.

Sambon har väl inte försökt hindra henne? Hon har all rätt att gå vidare och skaffa barn. Hon ska inte försöka pressa honom. Han ska inte behöva skaffa barn om han inte vill.

Vadå unnar inte henne samma sak? Är du full? Han ska inte behöva skaffa barn mot sin vilja bara för att ts vill ha barn! Hon skulle ha varit öppen med att hon inte kan få barn från början. Hoppas att de gör slut, sambon förtjänar bättre.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte