Inlägg från: Anonym (Lilla Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla Lina)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

Ess skrev 2017-05-21 09:36:52 följande:

Öhhh, därför att tråden handlar om att ts ska nöja sig med sitt sk "bonusbarn", varför ska hon det?

Hur kommer hon att se på mannen och hans unge om några år om hon ger upp vad hon vill ha, för hans skull?

Hur många skulle egentligen ge upp egna barn bara för att partnern redan har, skulle du själv det?

Men om ts är vuxen så får hon väl LÄMNA sambon och skaffa sitt jävla barn! Respektera att sambon är färdig med barn. Ts gjorde ett val när hon blev tillsammans med mannen som redan har ett barn och sjävklart går hans barn före ts.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 09:15:51 följande:

Håller med dig, skulle dragit vidare med adoptionen. Hade aldrig nöjt mig att leka familj med hans unge.

Bra! Då hade sambon sluppit dig.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (maiden) skrev 2017-05-21 13:03:00 följande:

och hon en självisk sambo så win win?

Är man självisk för att man inte vill ha fler barn?

Det är ju inte okej nånstans att tvinga folk till sex ELLER försöka tjata till sig sex. Varför är det då okej att försöka tvinga/tjata till sig sex/pressa sin sambo till det?
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (maiden) skrev 2017-05-21 13:03:00 följande:

och hon en självisk sambo så win win?

Varför är det då okej att försöka tvinga/tjata till sig/pressa sin sambo till barn? *
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 15:24:43 följande:

Nä men då så!

Man behöver inte stå och glo ner eller rota i toan bara för att den står där. Mao ungar sen innan ligger helt på förälderns ansvar, man behöver inte befatta sig speciellt mycket med dem om man inte vill.

Om man inte tycker om sin partners barn så kan förhållandet inte funka, om man har den inställningen som du har! Då är det lika bra att göra slut och lämna den stackars ungen ifred.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 15:15:04 följande:

Det var ett jävla hackande från dig. SKULLE DU SJÄLV VALT BORT EGNA BARN?

Hoppas du kan läsa stora bokstäver.......

Varför är du så upprörd? Ingen har valt ts att välja bort egna barn. Valet ligger i hennes händer, men blir det barn så är det slut med mannen. Lika bra för hon verkar jobbig och pressande.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 15:21:05 följande:

Man blir ingen familj för att en person har barn sen innan. Varför skulle någon vilja va tillsammans med en person som bara vill leka fejk familj med sitt barn sen innan?

Det finns många som är tillsammans med personer som "vill leka fejk familj med sitt barn sen innan" som du har valt att kalla det. En av dem är min bonuspappa som jag har haft sen jag var 6 år. Han har inga egna barn och varför vet jag inte, men jag vet att jag alltid har varit som en dotter för honom. Fyfan ifall någon skulle ha dig som bonusmamma/bonuspappa med den inställningen som du har. Direkt otrevlig och stöter ut de som inte är dina riktiga barn. Euw.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 16:21:39 följande:

Väljer ts att skaffa barn på egen hand så får han acceptera detta, speciellt med tanke på att ts gått med på att bo med hans barn vv.

Han har ju självklart rätt att göra slut, men det är dubbelmoral att förvänta sig att ts ska stå ut med hans unge, men inte han med hennes.

Om inte ts kan stå ut med hans unge så skulle hon aldrig ha blivit tillsammans med en man som har barn! För barnen kommer alltid gå före. Inte för att du vet något om huruvida ts står ut med hans unge eller ej.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 16:28:27 följande:

Jag tycker inte om barn i allmänhet, så det är ju upp till föräldern vad den förväntar sig av en partner. Vill man leka familj så väljer man troligen inte en person som inte är med på noterna, annars får man liksomskylla sig själv.

Vill man inte "leka familj" så blir man inte tillsammans med en person som har barn. Då får man liksom skylla sig själv.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-21 16:30:08 följande:

De tankarna kan ju komma upp nu först när han nekar henne egna barn inom förhållandet.

Synd att hon tog upp det först nu då!
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-05-22 18:24:10 följande:

Bostaden är min sambos, den står på honom!!

Ess - jag ser att du tar mitt parti, men jag gillar inte din ton i tråden och din syn på bonusbarn. Tagga ner.

Jag klandrar absolut inte min sambo för att han inte vill ha barn. Det måste man respektera.

Som det känns nu så kommer jag att stanna med min sambo. Kärleken till honom är så stor att jag nog inte klarar av att lämna. Men vi får se. Ska prata med honom om allt imorgon.

Och ja, jag vet att jag självklart skulle ha pratat med honom om detta innan vi blev ett par, men nu är det som det är.

Bra, ts! Du verkar vara en vettig person.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-22 20:34:02 följande:

Jag ser inte det som självklart. Hade det varit tal om ett gemensamt barn där han blev ansvarig, så är han i sin fulla rätt att säga nej.

Men i deras situation där han själv har barn och ts vill skaffa utan att dra in honom som ansvarig, då har han inget att säga till om.

Han har mycket att säga till om!

Det är hans bostad från början, inte ts bostad. Han bestämmer vilka som får bo där, inte ts.

Ts skriver att han har ett stressigt jobb. Han orkar väl inte ha en lekstuga där hemma, så enkelt är det! En femåring och ett adopterat barn som kräver mycket tid och omtanke är mycket för en stressad man!

Finns inte på kartan att han INTE kommer behöva ta ansvar för ungen. Jag tror inte en sekund på att ts har all tid i världen för ungen UTAN att behöva ta hjälp från sambon. Det är oundvikligt.

Möjligen att de kan vara särbos.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-23 19:11:02 följande:

Ts bor där och har samma rättigheter som mannen. Skaffar ts barn så har han lika liten rätt att neka barnet komma in i bostaden som ts har att neka hans barn att komma in.

Jag tror mer att skon klämmer på att ts gillar hans dotter och tar säkert hand om henne i viss utsträckning, vilket underlättar hans vardag. Får ts ett eget barn har hon inte samma tid och troligen inte heller samma intresse av hans barn, vilket ju drabbar honom negativt..........

Nej. Mannen bestämmer vem som får bo i HANS bostad. Det är inte ts bostad från början, det är mannens bostad. Han bestämmer vem som får bo och vara där. Skaffar ts barn så gör de sannolikt slut och ts får ge sig ut på bostadsjakt. Kanske kan de bli särbos.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-23 19:29:26 följande:

Nej, sambolagen säger annat.

Läs det (Fakta!) skrev. Bostaden är inte införskaffad för gemensamt bruk dessutom, bostaden är sambons från början.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-23 20:13:00 följande:

Jag förutsätter att ts är skriven på adressen. Att man flyttat in hos någon betyder inte att man är totalt rättslös och måste böja sig för hans vilja.

Han har heller ingen rätt att kasta ut henne hur som helst.

Och? Bostaden är inte köpt för gemensamt bruk, det är mannens bostad från början och det skriver ts själv.

Tidigare skrev du att om det hade varit ts bostad så hade mannen fått ge sig ut på bostadsjakt. Nu när det faktiskt är så att det är mannens bostad så verkar du ha ändrat dig lite. Hm.

Jodå, det är hans bostad och inte deras gemensamma så han kan kasta ut henne om han vill.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Ess skrev 2017-05-23 20:44:04 följande:

Jag har bott ihop i partners bostad och vet vad som gäller. Jag fick tom skriva på när han sålde eftersom jag stod skriven där, så man är varken rättslös eller livegen.

Iom det är mannen som har starkast åsikter i frågan så hade det varit hans drag att flytta ut om det inte passade OM det varit en gemensam bostad. Separerar de nu så är det självklart ts som får söka nytt.

Jag har också bott i partners bostad och vet vad som gäller och vad sambolagen säger.

Separerar de nu så är det ts som får söka sig vidare då detta inte är en gemensam bostad och mannen med småbarn är i störst behov av lägenheten.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-27 19:05:55 följande:

Vad jag har läst och förstått av tråden så nej, han har inte försökt hindra henne. Allt du skrev i första stycket håller jag med om.

Jag skrev också att man inte kan tvinga någon att bli förälder, så jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg du opponerar dig emot?

Det jag menade med att han inte unnar henne samma sak, är just att han verkar förvänta sig att hon ska fortsätta vara barnlös och fortsätta vara tillsammans med honom. Det tycker inte jag är verklig kärlek, men det är min personliga åsikt och ingenting som någon som läser detta behöver ta för en universell sanning. Jag skriver bara hur jag tänker och hur jag hade gjort om jag hade varit i TS situation, jag hade inte varit kvar med en man som inte vill göra kärlekshandlingen att ge mig ett barn.

TS gör naturligtvis som hon vill, men hon har startat en tråd och bett om hjälp och därför jag delar med mig av mina uppfattningar om rätt och fel och min syn på det hela.

Hur förväntar han sig att hon ska vara barnlös och stanna med honom? Det framgår inte någonstans i tråden. Det enda vi vet är att han har sagt att han inte vill ha några fler barn och oavsett om det är hans barn eller ej så vill han inte ha några fler barn i huset. Hur är det att förvänta sig att ts ska stanna med honom? Det är ju bara något du själv har kokat ihop.

Det är ingen "kärlekshandtag" att "ge" någon ett barn. Herregud, det är inte bara att skaffa ett barn för någon annans skull..

Ts får lämna och skaffa barn eller acceptera läget som det är och sluta gnälla.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-27 19:05:55 följande:

Vad jag har läst och förstått av tråden så nej, han har inte försökt hindra henne. Allt du skrev i första stycket håller jag med om.

Jag skrev också att man inte kan tvinga någon att bli förälder, så jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg du opponerar dig emot?

Det jag menade med att han inte unnar henne samma sak, är just att han verkar förvänta sig att hon ska fortsätta vara barnlös och fortsätta vara tillsammans med honom. Det tycker inte jag är verklig kärlek, men det är min personliga åsikt och ingenting som någon som läser detta behöver ta för en universell sanning. Jag skriver bara hur jag tänker och hur jag hade gjort om jag hade varit i TS situation, jag hade inte varit kvar med en man som inte vill göra kärlekshandlingen att ge mig ett barn.

TS gör naturligtvis som hon vill, men hon har startat en tråd och bett om hjälp och därför jag delar med mig av mina uppfattningar om rätt och fel och min syn på det hela.

"Kärlekshandling"*
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-28 15:26:15 följande:

Hur han förväntar sig att hon ska stanna med honom? Tja jag resonerar som så, att eftersom han fortfarande är tillsammans med henne och inte gör slut så utgår jag ifrån att det är vad han vill, att hon ska stanna med honom. Förväntar kanske var fel ord, ursäkta så mycket i så fall. Dessutom skrev jag att det VERKAR som det, jag skrev inte att det var så, jag vet ju inte hur han tänker. Men han vill inte att hon ska skaffa barn, varken med honom eller på egen hand, det har framgått av trådstarten. Och troligtvis vill han fortsätta vara tillsammans med henne. Därför drar jag slutsatsen att han vill att hon ska vara barnlös och kvar i förhållandet med honom.

Jag håller med dig om att det inte bara är att skaffa barn för någon annans skull, det jag har sagt är att TS borde skaffa barn på egen hand.

Och ja, att hon får lämna och skaffa barn eller acceptera läget håller jag fullständigt med om. I slutändan har man själv det största ansvaret för sin egen lycka.

Vem gnäller?

Det är ju knappast mannen som ska lämna ts, så jag fattar att han inte har lämnat. Bollen ligger ju hos ts att bestämma om hon ska stanna med mannen och acceptera läget eller om hon ska dra vidare i jakten på barn.

Tror knappast att han vill att hon ska vara barnlös och stanna kvar med honom. Jag tror att han vill att hon ska göra det val som gör henne lyckligast. Som sagt, är inte han som ska lämna ts. Tvärtom, då bollen ligger hos henne att ta ett beslut.
  • Anonym (Lilla Lina)
    Anonym (Mella) skrev 2017-05-28 22:23:56 följande:

ja det tycker jag också.Jaha, vad får dig att tro så?Ja jag tycker att det är upp till henne i allra högsta grad.

Eftersom att det inte framgår någonstans i ts text att han har sagt att hon ska stanna med honom och förbli barnlös. Det framgår ingenstans att han har försökt pressa henne. Jag tror att han vill att hon ska ta det beslut som gör henne lyckligast. Finns ingen anledning att inte tro det. Han har bara sagt vad som gäller för hans del.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte