• Kira2

Huvudet helt ute en krystvärk?

Mamma till två små barn skrev 2017-05-24 08:58:38 följande:

Hej! Under min senaste förlossning stod huvudet helt ute en krystvärk. Dvs helt ute, jag pratar inte om ring of fire för det är något annat, bm väntade på nästa krystvärk & då kom den lilla ut. Skrek inte omedelbart men kom igång efter en liten stund. Ingen har sagt något om det här & vi åkte hem bara efter några timmar. Men jag har börjat oroa mig för om något kan ha gått fel där på slutet. Eller är det vanligt? Finns det fler därute som fött barn där huvudet varit helt ute ett tag innan resten av kroppen kom?

Vad menar du att du är orolig för? Huvudet och kroppen kommer ju sällan ut på en gång utan man krystar ut en del i taget så att säga.
  • Kira2
    Mamma till två små barn skrev 2017-05-24 09:16:54 följande:

Nej alltså det var ett förarbete innan, hade krystat en stund och bebisen stod i ring of fire och allt det, sen nästa krystvärk var huvudet ute, värkpaus och sen kom kroppen. Jag minns bara att bm kittlade på magen & frågade om jag inte hade krystvärk & jag undrar om hon kanske inte ville att barnets huvud skulle stå helt ute eller om jag missade att trycka ut hela barnet på en gång? Jag oroar mig för att han skulle ha fått någon syrebrist där när huvudet var helt ute som inte upptäckts än. Ville veta hur vanligt det är att det blir så att huvudet föds fram först och sen kroppen...

Ja okei. Min sista stod ganska länge med bara huvudet ute, det tog en stund innan jag fick nästa krystvärk. Hjärtljudet gick ner till 60 och då fick jag nästan panik men dom sa att det inte var någon fara. Tillslut ändrade jag ställning och då kom en värk. Tycker du att barnet verkar avvikande?
  • Kira2
    Axe skrev 2017-05-25 21:29:23 följande:

Hela mitt andra barn kom på en krystvärk. Swosh typ

Så häftigt!!
  • Kira2
    Mulelen skrev 2017-05-29 21:09:11 följande:

Jag är så jäkla nervös för dessa krystvärkar. HUR klarar man av att inte pressa på när det enda man vill göra är att trycka ut ungen?

Alltså jag har inte haft nåt som helst problem med att inte krysta när jag inte ska. Jag har typ tänkt att när dom säger att jag inte ska krysta så ska jag inte det för då kanske jag spricker jättemycket.
Svar på tråden Huvudet helt ute en krystvärk?