• Mamma till två små barn

Huvudet helt ute en krystvärk?

Hej! Under min senaste förlossning stod huvudet helt ute en krystvärk. Dvs helt ute, jag pratar inte om ring of fire för det är något annat, bm väntade på nästa krystvärk & då kom den lilla ut. Skrek inte omedelbart men kom igång efter en liten stund. Ingen har sagt något om det här & vi åkte hem bara efter några timmar. Men jag har börjat oroa mig för om något kan ha gått fel där på slutet. Eller är det vanligt? Finns det fler därute som fött barn där huvudet varit helt ute ett tag innan resten av kroppen kom?

• Svar på tråden Huvudet helt ute en krystvärk?
  • Kira2
    Mamma till två små barn skrev 2017-05-24 08:58:38 följande:

Hej! Under min senaste förlossning stod huvudet helt ute en krystvärk. Dvs helt ute, jag pratar inte om ring of fire för det är något annat, bm väntade på nästa krystvärk & då kom den lilla ut. Skrek inte omedelbart men kom igång efter en liten stund. Ingen har sagt något om det här & vi åkte hem bara efter några timmar. Men jag har börjat oroa mig för om något kan ha gått fel där på slutet. Eller är det vanligt? Finns det fler därute som fött barn där huvudet varit helt ute ett tag innan resten av kroppen kom?

Vad menar du att du är orolig för? Huvudet och kroppen kommer ju sällan ut på en gång utan man krystar ut en del i taget så att säga.
  • LillaJag06

Jag krystade 3 ggr.
    Första kände jag sonens huvud nästan åka ut helt men fick inte krysta mer. Sprack en del trots att hon fick hålla emot.
    Andra gick huvudet ut till halsen och sen fick jag pausat igen.
    3 var han ute helt.
    Kände hur jag sprack... fy! Haha.

Hade din bebis litet huvud? Känner ingen som krystat 1 gång men det är väl bra att det hick så enkelt för dig. Vad oroar du dig för? :)

Nej alltså det var ett förarbete innan, hade krystat en stund och bebisen stod i ring of fire och allt det, sen nästa krystvärk var huvudet ute, värkpaus och sen kom kroppen. Jag minns bara att bm kittlade på magen & frågade om jag inte hade krystvärk & jag undrar om hon kanske inte ville att barnets huvud skulle stå helt ute eller om jag missade att trycka ut hela barnet på en gång? Jag oroar mig för att han skulle ha fått någon syrebrist där när huvudet var helt ute som inte upptäckts än. Ville veta hur vanligt det är att det blir så att huvudet föds fram först och sen kroppen...

• Meriall

Det vanligaste är att huvudet kommer ut först med några krystvärkar. Sedan värken efter att huvudet är ute kommer resten av kroppen. Så mellan två värkar är huvudet ute men inte kroppen. Den typiska "bilden" av barnafödsel är just den, huvudet är ute men inte kroppen. Men jag tror att kroppen kommer helt vid nästa och gör den inte det så drar de ut den. Går något fel tex axeln fastnar så är det en annan sak.

• Meriall

Sedan så får barnet syre via navelsträngen när huvudet är ute tror jag, så det är nog okej ett tag iaf.

• Kira2
    Mamma till två små barn skrev 2017-05-24 09:16:54 följande:

Nej alltså det var ett förarbete innan, hade krystat en stund och bebisen stod i ring of fire och allt det, sen nästa krystvärk var huvudet ute, värkpaus och sen kom kroppen. Jag minns bara att bm kittlade på magen & frågade om jag inte hade krystvärk & jag undrar om hon kanske inte ville att barnets huvud skulle stå helt ute eller om jag missade att trycka ut hela barnet på en gång? Jag oroar mig för att han skulle ha fått någon syrebrist där när huvudet var helt ute som inte upptäckts än. Ville veta hur vanligt det är att det blir så att huvudet föds fram först och sen kroppen...

Ja okei. Min sista stod ganska länge med bara huvudet ute, det tog en stund innan jag fick nästa krystvärk. Hjärtljudet gick ner till 60 och då fick jag nästan panik men dom sa att det inte var någon fara. Tillslut ändrade jag ställning och då kom en värk. Tycker du att barnet verkar avvikande?

Tack Meriall, det visste jag inte!

Kira, nej inget avvikande egentligen, blev bara orolig för att det kanske finns något där man inte ser än. Men skönt att höra att det verkar vara något som händer. Jag hade fått för mig att det vanligaste var att kroppen kom samtidigt som huvudet kom ut...

• Lia4

Det beror på hur man förlöser. Jag brukar försöka förlösa hela barnet på en gång då det kan vara lite stressande när huvudet står ute. Det är dock jättevanligt och inget konstigt alls.

Svar på tråden Huvudet helt ute en krystvärk?