Meriall skrev 2017-06-12 17:00:49 följande:
Ni har absolut rätt till skolskjuts/skoltaxi för sonen om han inte kan ta sig själv till skolan pga npf. Vilken sorts skola går han i och vad har han för svårigheter med att tex åka skolbuss själv? Jag har ett barn med autism och han har alltid haft skoltaxi där läraren kommer och hämtar vid taxin och ser till att han kommer med den hem. Han har gått i många skolor i olika städer, aldrig varit några problem.
Vad är anledningen att han inte kan gå på fritids/specialanpassat fritids? Mitt barn hade svårt med det för han var så trött efter skoldagen men då fick han sova på fritids om det behövdes när han gick där.
Vi har också halvt vb och han har 30% frånvaro i skolan. Som tur är har pappan ett jobb där han jobbar hemifrån ca 50% av dagarna, annars hade det inte gått. Han tog det jobbet pga barnet. Jag har jobbat heltid vanligt jobb hittills men det funkar inte så bra och jag funderar på att ta jobb med flexibla arbetstider iaf.
Han klarar inte av att åka bussen helt enkelt. Tar massor av energi så han är helt slut när han kommer till skolan. Har inte haft något psykologstöd senast halvåret, så vi har inte fått någon hjälp att hitta orsaker/lösningar.
Antagligen är det en kombination av flera saker: Socialt - eftersom det är många barn på bussen, inga bestämda platser, inga bestämda aktiviteter mm. Intryck - dofter och ljud som stör. Tidsaspekten - han behöver 2 timmar för att förbereda sig inför skolan på morgonen. Bussen går 6.50, vilket innebär att vi behöver väcka honom 4.50 om han ska åka buss. Tar massor av energi för en kille som har svårt att komma igång på morgonen.Fritids - behöver tillbringa 40 minuter på fritids innan skolan startar, utan strukturerad verksamhet och med en vuxen på 20 lågstadiebarn som ofta får leka själva ute på skolgården...
Har försökt med egen skoltaxi, men eftersom han är extremt känslig för att särbehandlas så låser han sig direkt inför sådana lösningar.
Det enda som fungerat är att vi skjutsat honom så att han kan "smyga" in anonymt på skolgården några minuter innan de ska börja. Hjälpte honom i alla fall att komma från 3 dagars närvaro/vecka till 4 dagar
Hans energi räcker inte till att vara på fritids på eftermiddagen. Vi har ett ÅP som ska hjälpa honom att inte tappa så mycket energi i skolan och på fritids. Men helt naturligt har det varit mest fokus på att få honom till skolan 5 dagar/vecka. Fritids har vi inte orkat engagera oss i, och därför fungerar det fortfarande inte...
Förstår att det kan fungera om man kan jobba hemifrån, men det förutsätter att barnet kan klara sig någorlunda självständigt. Med vår son i närheten hade jag inte fått mycket gjort hemma....