• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Frumörksugga
    Tiinuli skrev 2017-06-14 21:43:13 följande:

Hej!
    Håller på och väntar att remis ska skickas till ivf :) eftersom det börjar bli sommar tider så vet inte riktigt om det hinner ske innan eller efter sommaren.
    Hur lång tid tog det från att remissen skickades tills det blev godkänt samt sedan väntan till själva ivf?

Hej!
    Vår remiss blev godkänd den 23 december och då hade den skickats in typ i mitten av samma månad så det gick fort. Sen har vi väntat och väntat och nu är det alltså äntligen dags för inledande besök i morgon så det tog nästan 6 månader. Sen vet vi inte än när själva behandlingen kan starta - många frågor som vi hoppas få svar på i morgon.
    Hoppas att det går fortare för er!
  • Frumörksugga
    Tiinuli skrev 2017-06-14 23:30:25 följande:

Oj så fort :) va skönt att höra att det kan gå så fort! Var bor ni? Vi bor i Stockholm. Tänkte att från utredning till remis tar längre tid. Sen tänkte åberopa på vårdgarantin som ska vara Max 3 månader har för mig.

Ja vad spännande för er, önskade att va redan där också :)
    Du får uppdatera lite i morgon sen vad som sades där : D
    Så lycka till i morgon!

Ja remissen gick fort men sen tog det som sagt tid. Vi bor utanför Gbg så gör behandlingen på Sahlgrenska. Ja vårdgarantin är ju 3 månader men vad jag har förstått är det få ställen som klarar den gränsen idag, trycket är så högt. Jag ringde och ville åberopa vårdgarantin men det var lite krångligt tyckte jag för då skickas remissen vidare till ett annat ställe som har kortare väntetid och då är det det stället som gäller sen. Och även om man får betalda resor så kände vi att det var bättre att vänta då det inte var SÅ mycket längre tid till Göteborg. Vi fick kallelsen för knappt tre veckor sedan.

Tack! Det gick bra allting idag (förutom att jag såklart fick min mens i morse), makens simmare var många och simmade bra, blodprov och vaginalt ultraljud togs på mig. Vi fick det korta protokollet med start i slutet av augusti så det känns som att det faktiskt är på gång nu :)
  • Frumörksugga

Det kanske är olika men jag tror man blir remitterad till närmsta behandlingsställe som utför IVF. Om vi hade åberopat vårdgarantin hade vi blivit skickade till Linköping och då hade det blivit mycket längre resor. Även om de betalas så är det mycket bökigare, tyckte vi. Svårare att planera och så. Men kolla du med din läkare, det skadar ju inte!

Jo det känns skönt att veta lite mer. Nej det spelade ingen roll men jag tyckte att det kändes lite pinsamt att blöda när de skulle göra ultraljudet. Men läkaren sa att det var jättebra att göra det när man har mens för då ser man tydligen väldigt bra.

• Frumörksugga
    Hey.orange skrev 2017-06-17 07:22:05 följande:
    Nä det är det värsta att man inte kan påverka det eller veta hur det kommer bli.
    Har ni frågor (ser ovan att ni undrar kring vissa saker) så kan jag säkerligen svara för hur det var för oss i olika skeden i processen :)

Blir det nått innan sommaren för er?
    Välkommen och grattis till att det lyckades på en gång för er!
    Bra att få prata med någon som är erfaren :)
    Det kommer inte att bli något innan semestern men planen är att jag ska börja med sprutor i samband med mens i slutet av augusti. Gjorde ni långa eller korta protokollet? Hur mådde du av behandlingen?

Förresten, hur gick det för era utredningar? Vår utredning visade inte på fel hos någon av oss men det är tydligen rätt vanligt.
  • Frumörksugga
    Hey.orange skrev 2017-06-17 10:31:24 följande:
    Tack!
    Skönt för er att ha en plan, och njuta av sommaren nu!

Vi körde korta protokollet. Innan ÄP så var man rejält svullen i magen. Jag hade typ 10 äggblåsor som var ca 15mm i diameter typ. Så det vill jag minnas att man hade lite ont i magen innan ÄP. Och hormonig; lite finnar, lite blödig... när vi var inne för själva ÄP minns jag att jag grät floder haha! Av rädsla och lycka att äntligen göra det.
    Och vi fick ut 9 ägg.

Vi är liksom ni oförklarligt barnlösa/super fertila. Inga "fel". Allt ser bra ut. Men lyckas inte ändå på egen hand. Men vem vet? Vi kanske lyckas i sommar och sparar 16000kr som vi får betala iom FET. :)
    Jag är lite orolig för hur svullen man kommer att vara men ju fler ägg de får ut, desto bättre får man ju tänka. Sjukskrev du dig något? Haha ja jag kan tänka mig känslan..

Okej, ja hoppas kan man ju alltid! Det hade ju inte gjort något om man kunde lagt de pengarna på annat... Lycka till :)
  • Frumörksugga
    Hey.orange skrev 2017-06-18 14:39:35 följande:
    Jag har fått för mig att för många ägg inte är superbra (förutom antalet) utan då kanske de är lite klena liksom. Lagom är bäst. Kvalitet istället för kvantitet.

Jo jag var hemma samma dag som ÄP. Men inte mer. Men man får ju känna efter hur man mår.
    Det är ju sant, menade givetvis så många bra ägg som möjligt :)

Okej, får se hur jag kommer att känna mig - antar att det är väldigt individuellt.
  • Frumörksugga
    Hey.orange skrev 2017-06-18 19:13:18 följande:
    Ja men precis det är det ju.
    Var gör du IVF?
    I Göteborg och det är typ 6 mil bort från mitt hem. Så det tar ju en stund om man ska in och göra ultraljud och så. Hur gjorde du med det? Vet inte om man ska sjukskriva sig för det också eller ta ledigt/jobba klart hemma (har relativt flexibelt jobb).
  • Frumörksugga
    Hey.orange skrev 2017-06-20 15:20:03 följande:
    Ja just det. Vi hade kanske en mil till vår klinik så det är ju stor skillnad. Har en kompis som hade 20mil till göteborg när hon gjorde ivf. Då tycker jag att du ska vila lite extra. Det tar ju på krafterna ???? Jag flexade och jobbade hemma, det funkade bra.
    Jag får helt enkelt se hur jag känner mig och flagga på jobbet om jag måste vara hemma. Jag har berättat för min chef att vi står i kö för IVF och med tanke på detta så är det nog bra att han vet om jag behöver sjukskriva mig med kort varsel eller så. :) har ett relativt flexibelt jobb så ev kan jag flexa lite om jag mår bra.
Svar på tråden IVF start sommar 2017