• Tiinuli

IVF start sommar 2017

Hej!
    Håller på och väntar att remis ska skickas till ivf :) eftersom det börjar bli sommar tider så vet inte riktigt om det hinner ske innan eller efter sommaren.
    Hur lång tid tog det från att remissen skickades tills det blev godkänt samt sedan väntan till själva ivf?

• Tiinuli

Oj så fort :) va skönt att höra att det kan gå så fort! Var bor ni? Vi bor i Stockholm. Tänkte att från utredning till remis tar längre tid. Sen tänkte åberopa på vårdgarantin som ska vara Max 3 månader har för mig.

Ja vad spännande för er, önskade att va redan där också :)
    Du får uppdatera lite i morgon sen vad som sades där : D
    Så lycka till i morgon!

• Tiinuli

Ok. Jag trodde man får välja själv sen när remissen är godkänt? Ska ringa min läkare nästa vecka och kolla igen, har inte ringt för känner mig jobbig då :D

Va härligt och måste kännas så befriande att äntligen få börja med lite konkreta saker! Varför skulle du haft mensen idag? Nånting som behövs göra på just den dagen?
    Kommer ihåg att vissa blodprover skulle jag lämna specifika dagar och tider :)

• Tiinuli
    Hey.orange skrev 2017-06-16 21:33:43 följande:

Vi ska troligtvis göra vårt andra IVF Fast "endast" ett FET efter sommaren :) vårt första IVF gjorde vi för snart två år sedan. Med lyckat resultat :) vår dotter bli ett år nu i juni :) följs gärna åt om jag får vara med :)(:

O va roligt att höra att det lyckades med första försöket :)
    Hoppas vi kommer ha lika mycket tur sen. Det är ju det man inte vet egentligen hur lång tid det kommer ta innan man är gravid och att det går hela vägen också : /
  • Tiinuli
    Grodan15 skrev 2017-06-28 20:45:11 följande:

Hej,
    Jag och min man var på inledande besök i måndags. Fortfarande lite i chock då jag inte trodde vi skulle få komma förrän efter sommaren. Men vi blev inringda från kortvarsellistan.
    Ska börja med sprutor vid mensen som ska komma i börjanav september så det är en stund kvar. Ska försöka njuta av sommaren men jag är lite nervös, hoppas det inte blir allt för jobbig med hormonerna och sprutorna.

Oj jäklar det gick fort :)
    Själv får snällt vänta till hösten som just nu känns evigheter bort...
  • Tiinuli
    Medberoende skrev 2017-06-21 13:56:07 följande:

Hejsan tjejer!

Är snart klar med våran utrednng som vi fick reda på att min gubbe har får killar i påsen, det verkar luta mot ivf icsi eller hur det förkortas :P vi har tid med läkaren i augusti så vi får se hur vi ska gå vidare! Är inställd på att det kommer ta lång tid... Från att svaren från sperma testet så får vi vänta i över två månader.. Är det någon mer här med få sperma? Brukar man medecinera då? Har läst massor med olika tillvägagångsätt.

Vi har försökt i snart tre år å resulterat i en enda graviditet som slutade i ett missfall.

Men som sagt antar jag att det kommer ta lång tid innan behandlingen börjar, är själv ganska otålig just nu pga lång väntan för att träffa läkaren! Men har iaf en semester i mellan att se fram emot!!

Hej!
    Det va samma sak för oss, min sambo fick vänta flera månader på svar men det visade sig att dem hade glömt/tappat bort honom. Han lider av retrograd ejakulation så dem försöker nu nästa steg samla sperman från urinen och sedan tvätta och frysa ner dem, ska göras i 2 omgångar men först i augusti :(

Vi lyckades också bli gravida i februari men fick ma i v.11 sen har det inte hänt nått... så surt och tungt men är man bestämt att fokusera på målet så blir det lite lättare.
    Min starkaste sida är nog inte att vänta så sommaren blir inte så rolig gissar jag.

Blev glad när gyn sa att han skickar remiss nu och vi har bokat tid hos honom 18.8 men sen deppar man ändå emellan åt... mycket känslor och tankar som man får brottas med hela tiden, men hoppas blir lättare sen när allting dragits igång.
  • Tiinuli

Hur lång tid tar det att få remissen godkänt för ivf vanligtvis? Och sen tiden tills själva behandlingen drar igång ?

• Tiinuli
    ivfbebis skrev 2017-07-26 21:37:46 följande:
    Det blir så. Man blir snurrig. Man blir helt uppslukad av det. Jag försöker slappna av men det är svårt. Vi får stötta varandra här inne!
    Känner sååå igen mig själv där :(
    Vissa dagar går bättre än andra... just nu har en svacka och tänker mest att det inte blir någon bäbis alls! Jobbiga tankar, varför man plågar sig själv så tro?

Vill bara veta hur det blir och när! Typ NU!
  • Tiinuli

Har också delat med vänner som står mig nära... en god vän till mig är gravid och vi vart gravida samtidigt men jag fick ma, så sorgligt hade varit så roligt att få nästan samtidigt :( men är jätte glad för hennes skull såklart.

Ni alla verkar redan ha datum för ivf och start för behandlingen, måste vara så skönt iaf. att veta det händer / går framåt.
    Vi har en sista tid hos min gyn 18.8 sen remiss till Huddinge och då har det gått ett år med olika utredningar mest för sambon då, så tröttsamt att bara rulla tummarna...
    Jag skulle vilja veta hur lång tid tog det för er alla från att remissen blev skickat in till sjukhuset tills den vart godkänt? Kan man påskynda det hela på något sätt? Sen ska ju vänta in tid för att få börja också med ivf... så kanske måste ha inställt mig på mer slutet på året än nu i höst?

• Tiinuli
    Mickelickan skrev 2017-07-28 12:12:23 följande:
    Vi fick vår remiss inskickad i maj och 13 juni gjorde vi äggplock i Falun. Så det gick väldigt fort!
    Vad kul att höra att det kan gå fort :)
  • Tiinuli
    AJ1978 skrev 2017-07-28 12:43:31 följande:
    Jag tror det beror lite på vart man bor. Från att Sahlgrenska i Gbg mottagit remissen var det väntetid på ca 6,5 månad här i Göteborg. Jag satte upp oss på kort varsel lista ifall de skulle få ngn lucka. Det tog va 5 månader för oss. Sen beror det ju på vilket protokoll du kommer gå på. Det korta eller långa. Jag gick på det långa vilket innebär både nässpray och sprutor. Så från vårt första besök (inskrivning ) tog det ca 7-8 veckor till äggplock.
    Tråkigt att det kan ta sån tid ändå :( men är inte ivf inom vårdgarantin på 90 dagar eller hur fungerar det egentligen? Så kanske jag ska vara mer inställt på slutet på året än hösten :/
    Hur ställen man sig på en sådan lista? Hos ivf läkaren?
  • Tiinuli
    Ellencassandra skrev 2017-07-28 12:55:28 följande:
    Vår remiss skickades in i början av juni. Den 30 juni typ fick vi bekräftelse på den och jag hörde av mig till den klinik jag ville till å fick min första tid 29e augusti. Börjar då ev med sprutor på min mens i mitten av september :) så har gått fortare än vad jag trodde! Bor i Stockholm.
    Ok skickas alla remisser till Huddinge i stockholmslän? Om du vet :) hoppas min går lika fort
Svar på tråden IVF start sommar 2017