• Mickelickan

IVF start sommar 2017

Hej! Nykomling här! Glad att jag hittade den här tråden. Vi är mitt uppe i vårt första ivf-försök. Är på ruvardag 12 och får ta mitt gravtest imorgon!!! Jag är så nervös så jag spricker. Jag har 4 missfall i bagaget, 4 misslyckade inseminationer och vi har försökt i 5 år. Vi gör vår ivf i Falun. Vi tog bemfola och cetrotide och vi fick ut 20 ägg. 14 befruktade men bara 3 klarade sig...

• Mickelickan
    ivfbebis skrev 2017-07-02 09:05:43 följande:
    Har du gjort testet??  Håller tummarna för Er!!  :)
    Jag har gjort det och det var ett starkt plus! Yey! Men det är såklart mycke som kan hända så man är ju ändå inte lugn. Varenda liten brun flytning känns som domedagen!

Läste att ni ska börja behandling! Spännande. Jag hade exakt samma rädsla som du, att man skulle må jättedåligt. Nu har ju inte jag kört med spray och så men för mig gick det hyfsat smärtfritt. Jag mådde lite illa till och från men då blev jag överstimulerad så det var inte så konstigt! Jag valde att berätta för min chef och de jag jobbar närmast med. Då har de förståelse för om man mår dåligt eller behöver gå hem. Men det är ju så olika hur man vill göra! Det är ju en jobbig sak att prata om
  • Mickelickan
    1Elle2 skrev 2017-07-07 23:59:07 följande:

Hej!

Jag ska göra min första IVF nu i sommar, korta protokollet och börjar med sprutorna om ett par veckor, vid nästa mens. Men alltså vad tror ni, det är ju sommar nu och jag har grejer planerade, hur mår man av sprutorna? Kan man åka iväg på kortare resor med vänner som planerat? Eller är det läge att tänka om..

Heja oss alla!

Det är så olika hur man mår. Jag jobbade som vanligt och kände mig inte begränsad alls. Jag hade lite illamående då och då men det var allt! Kortare resor borde inte vara nåt problem. Men du måste känna efter själv! Lycka till!
  • Mickelickan
    ivfbebis skrev 2017-07-14 09:06:23 följande:

Jag har påbörjat min behandling nu. Sen några dagar tillbaka så tar jag nässpray morgon och kväll.

Hur mår du då än så länge!? Spännande
  • Mickelickan
    ivfbebis skrev 2017-07-14 13:23:37 följande:
    Än så länge har jag inte känt något speciellt. Lite nästäppa en stund efter jag tagit den. Sen tror jag att man ska låta bli att läsa alla biverkningar för man inbillar sig att allt har med nässprayen att göra. Haha.
    Klokt! Man ska inte läsa på för mycke, bara göra.. haha!!! Hoppas allt går smidigt
  • Mickelickan
    AJ1978 skrev 2017-07-14 14:27:09 följande:
    Ja. Det blev ett stort minus :(
    Nej... va tungt! Hade du några i frysen?
  • Mickelickan
    AJ1978 skrev 2017-07-15 10:18:04 följande:
    Vi har ett i frysen. Nu ät det semesterstämning så jag skulle tippa att det blir nytt försök i september.
    Okej. Jättetrist. Försök njuta av semestern!! Ta en sista minuten resa om ni kan!
  • Mickelickan
    Ellencassandra skrev 2017-07-27 19:35:35 följande:

Hur gör klinikerna på helger förresten? Verkar krångligt om man ska försöka göra varje besök - ägguttack, insättning på en vardag. Hur blir det när man ska sätta tillbaka ett ägg eftersom det är viktigt att det antingen kmr in på dag 2 eller dag 5? Nån som vet? :)

Jag gjorde min ivf i Falun och då var det inga problem med helg. Vi hade vår insättning en söndag
  • Mickelickan
    AJ1978 skrev 2017-07-28 09:43:24 följande:
    Jag har valt att vara helt öppen med det. Familj, vänner, kollegor och chefer. Jag har inget emot att prata om det. Snarare tvärt om. Det blir som någon form av terapi för mig tror jag :) men alla är vi olika så det är ju såklart inte säkert att det sättet passar alla. Man ska görs precis som man känner. Vi har genomgått långa protokollet och hade första insättningsförsöket den 1 Juli. Tyvärrr satte det sig inte. Det var tufft att få ett stort minus på stickan helt klart. Värre än jag trodde. Men nu blir det nya tag i höst då vi ska sätta in ett som gick till frysen. Får verkligen hålla tummarna för det så man slipper göra om hela behandlingen igen :/

Kram till er alla!
    Jag har varit ganska öppen med det. Berättat för närmaste vännerna, familjen och jobbet. Lättare om de vet på jobbet varför man behöver vara borta osv... de har varit väldigt hjälpsamma och förstående. Men det där är ju väldigt olika! Jag har inte heller problem med frågor. Bara de gånger man berättat hur det går till och allting man ska göra för någon och så får man samma frågor nån dag senare från samma person som uppenbarligen inte fattat nånting... haha! Sen finns det några som ska fråga hela tiden hur det går osv... det är ju lite jobbigt men jag tänker att de iaf bryr sig. Man kan ju också vara väldigt tydlig. När jag berättade för mina närmsta vänner att vi plussade så sa jag att jag vill inte ha några hurrarop och gratulationer. Bara ett lycka till och att de håller tummarna.
  • Mickelickan
    Tiinuli skrev 2017-07-28 12:05:56 följande:

Har också delat med vänner som står mig nära... en god vän till mig är gravid och vi vart gravida samtidigt men jag fick ma, så sorgligt hade varit så roligt att få nästan samtidigt :( men är jätte glad för hennes skull såklart.

Ni alla verkar redan ha datum för ivf och start för behandlingen, måste vara så skönt iaf. att veta det händer / går framåt.
    Vi har en sista tid hos min gyn 18.8 sen remiss till Huddinge och då har det gått ett år med olika utredningar mest för sambon då, så tröttsamt att bara rulla tummarna...
    Jag skulle vilja veta hur lång tid tog det för er alla från att remissen blev skickat in till sjukhuset tills den vart godkänt? Kan man påskynda det hela på något sätt? Sen ska ju vänta in tid för att få börja också med ivf... så kanske måste ha inställt mig på mer slutet på året än nu i höst?

Vi fick vår remiss inskickad i maj och 13 juni gjorde vi äggplock i Falun. Så det gick väldigt fort!
  • Mickelickan
    1Elle2 skrev 2017-08-05 23:46:04 följande:
    Hej!

Tack! Det gick helt okej.. 14 ägg fick dom ut, nu hoppas vi att dom vill bli befruktade också!

Men det gjorde ont, men det gick med all medicin man fick, blev helt utslagen dock.. fruktansvärt yr och trött. Läkaren och sköterskan var jättebra, kände mig helt trygg i allt. Och det gick ganska fort ändå.

Efter däremot har jag haft himla ont, ok om jag bara vilar liggande. Ont av att gå och sitta och röra mig. Inte svullen ont som innan utan nu som blåmärken, fast inuti och känns som vätska som retar överallt.

och imorn börjar jag med dom där vaginaltabletterna, nån som har tagit dom och vet hur man mår?

Stod att vanligaste biverkan var livmoderkramper och jag fattar inte hur jag ska orka att fortsätta ha ont i flera veckor till!
    Jag har tagit vaginaltabletterna och jag mådde inte alls dåligt av dom. Mensvärksliknande har jag känt av då och då men inte alls farligt, och det kan lika gärna bero på annat... däremot fick jag bruna flytningar men det försvann när jag trappade ner från 3 tabletter om dagen till 2.
Svar på tråden IVF start sommar 2017