• Mm79

IVF start sommar 2017

Hallå, här är en ny i tråden.

Gick utredningen i våras och nu i augusti kommer börja med ivf via landstinget (första gången). Fick bli korta protokollet med sprutor mensdag 1 eller så. Valde Stockholm IVF som verkar en del andra gjort också (dels att det ligger geografiskt bättre till, och dels för professorn Mats). Snacka hur glad man blev för att få veta att det är han som vi skulle träffa vid första besöket ????

Hämtat ut idag en del av mediciner, och då börjar allt bli verkligare... känns lite läskigt. Oro över hur kroppen kommer reagera på massa hormoner och hur det kommer kännas efter äggplocket.

Känns bra att kunna bolla lite frågor och funderingar med andra här som är i liknande sits.

Jag är 37, och både jag och sambon har var sitt barn sedan tidigare. Inga problem med ägg eller mannens simmare, för att tillägga.

• Mm79
    kattnos skrev 2017-08-11 08:04:01 följande:

Välkommen hit!

Då är du nog ungefär i samma fas som jag och några till, jag väntar på min mens för att börja ta sprutor (kör också korta protokollet).

Ja visst kändes det lite läskigt att hämta ut sprutorna.. det blir mer på riktigt då. Min mens är beräknad till nästa helg, sen är den inte exakt regelbunden så vi får se..

:)

Tack ! Min mens ska nog också komma runt nästa helg ????Lång vecka av väntan nu kvarstår...
  • Mm79
    Mm79 skrev 2017-08-11 12:20:06 följande:

Tack ! Min mens ska nog också komma runt nästa helg. Lång vecka av väntan nu kvarstår...

Utan frågetecken alltså. (Dumma smilies på ipaden)
  • Mm79
    kattnos skrev 2017-08-16 17:22:23 följande:

Min mens kom igår så idag har vi varit på ultraljud inför start och ikväll tar jag första sprutan! Känns jätteläskigt och spännande att vara igång :) UL inplanerat på tisdag igen, efter sex sprutor så nu hoppas vi på tillväxt :)

Åh vad kul, jag sitter som "på nålar" och väntar på min, borde komma idag-imorgon-lördag senast .... Dock hade vi inte planerat nån UL innan sprutorna, är det vanligt att man gör det?
    //MM
  • Mm79
    kattnos skrev 2017-08-17 11:35:16 följande:
    Hoppas din också kommer snart! Nä det är nog olika på olika kliniker men vi har tackat ja till att vara med i en studie så då skulle man kolla antal äggblåsor och samt strl på äggstockarna så det är därför :) så nu vet jag att jag hade tio äggblåsor på varje äggstock - blir spännande att se vad som händer sen :)
    Aha då är jag med, vad spännande =) Hoppas allt går fint!
    //MM
  • Mm79

Äntligen kom mensen här (3 dagar försenat igen, började ju bli småorolig om det blev en graviditet på egen hand höhö), så imorgon kommer jag få börja med sprutorna, 200 enheter gonal-f. UL bokat till nästa måndag. Spännande läskigt :)

//MM
  • Mm79

Igår kväll första gonal spruta tagen. Tacksam att ha en man som har ge-sprutor-vana, jag klarar inte av det själv annars (facepalm) Fast det kändes knappt ...

Hur resonerar läkare när dem tar beslut hur många dagar som embryon ska odlas? Varför vissa får 2-3 dagars, andra 5? Är det inte säkrare att sätta in 5 dagars, eller hinner inte kroppen att ta emot det? Har ni nån aning?

//MM
  • Mm79
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 12:47:08 följande:
    Oftast odlar dom till dag 5 om man är relativt ung å har många ägg. Då är dom ganska säkra på att några odlas till blastocyst. Men har man ett fint befruktat ägg dag två då är det bäst å sätta in det för embryot trivs bäst i sin hemma miljö :) Har dom svårt att välja mellan t ex två tre ägg då odlar de dom några dagar till för att de ska visa vad de går för ;) nåt sånt har jag fått höra.
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 12:48:42 följande:
    Sen kanske embryot inte blir till en blastocyst förrän dag 6, men då kan man inte sätta in det den dagen för "fönstret" har stängt då så då fryser man ner och sätter tillbaka nästa månad istället :)
    Tack för förklaringen Ellencassandra Skrattande  

//MM
  • Mm79
    Senua skrev 2017-08-26 11:56:04 följande:

Hej! Ska också börja med sprutorna ikväll och vul på fredag. Livrädd.

Hej. Det har jag också varit i början. Men nu när allt är igång så känns det helt ok (sprutdag 5). Känner mig lugn faktiskt ???? Jag kunde dock inte sticka mig själv så min kille gör det istället . Funkar jättebra
    //MM
  • Mm79
    - Väntrummet:

- Sprayar:

- Sprutar: 

*Mm79 (första försöket)

- Väntar på ÄP/ET/FET: 

- Ruvar: 

* ivfbebis testdag 9/9 (första försöket)

- Gravid
    //MM
Svar på tråden IVF start sommar 2017