• ivfbebis

IVF start sommar 2017

hanna8911 skrev 2017-08-03 22:12:40 följande:

Nej det räknas som tur är inte! Läkaren sa det att det är ingen idé att slösa ett äggplock om det bara är ett ägg! Ska tillbaka imorgon på vul och se om de andra börjar växa efter doshöjning!

Okej, ja det är väl någon sorts "tröst" eller vad man ska kalla det. Att det inte räknas... Då har man fortfarande 3 försök kvar. Håller tummarna att det går vägen för er!

Första gången för mig med ivf så har själv ingen aning om hur många ägg vi kommer få. Dock kör vi det långa protokollet och om jag förstått det rätt så är det bättre för att få kontroll över äggen. Men jag är inte säker. Det är mycket man inte fattar. Haha.
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-03 19:35:53 följande:

Hej hej, jag hoppar in här tänkte jag.

Om min mens sköter sig som den ska så ska vi starta vår behandling nästa vecka. Det är första gången någonsin, så jag är mest förvirrad :)

Så tips mottages mer än gärna!!! :)

Välkommen! Då gör ni korta protokollet? Första gången för mig med ivf också, men vi kör långa protokollet med nässpray. Har vi tur får vi börja med sprutor nästa vecka.
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-04 08:00:32 följande:
    Tack :)

Vi ska köra korta.

Vart gör ni er behandling?

Super nervös att det inte ska sätta sig. Är steriliserad och min slemhinna i livmodern tunnas ut för varje år som går. Varför gör ni ivf?
    Vi gör vår behandling på Fertilitetscentrum i Stockholm. 
    Jag har väldigt lågt AMH-värde (dålig äggreserv) så vi får se om jag får fram några ägg med behandling. 

Även om vi har varit på möten, fått med oss papper hem osv så känner jag mig som ett stort frågetecken på allt. Jag gör bara som dom säger så blir det säkert bra. Haha. 
  • ivfbebis
    1Elle2 skrev 2017-07-31 10:58:12 följande:

Då är vi typ samtidigt, kul. Ja Molvärk har jag med och svullen, skengravid haha.

Jag fick äggplock på fredag. Börjar bli nervös, men läkaren verkade super.

Hur gick äggplocket? Tänker på dig!
  • ivfbebis

Tiden går långsamt! Men helt plötsligt har jag sprayat nässpray i 4 veckor nu och då känns det ändå som att tiden gått ganska fort. Har mått mycket bättre än jag trodde efter att ha läst alla biverkningar man kan få av Synarel. Ska in och lämna blodprov imorgon och se om jag är tillräckligt nedreglerad för att börja med sprutor. Och jag är livrädd för sprutorna! Haha! Nervös som sjutton.... i värsta fall får jag fortsätta med nässprayen men det borde va okej hoppas jag.

• ivfbebis
    1Elle2 skrev 2017-08-08 21:38:39 följande:

Det kommer gå bra med sprutorna! Är du rädd för själva nålen och grejen eller biverkningarna?

Jag har fått överstimuleringssyndrom (hej smärta!) och är inlagd, osäkert om dom kan föra tillbaka blastocysten då :( så himla trist.

Det är mest själva sprutorna jag inte är bekväm med. Att det ska göra ont o sånt. Men det släpper väl när man gjort det 1-2 ggr.

Usch då! Vad händer när man blir överstimulerad?
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-08 22:26:53 följande:

Jag ska börja med mina sprutor imorgon. Var ordentligt nojjig idag när jag fick demonstrerat hur jag skulle sticka. Som tur var fick jag provsticka på kliniken idag, vilket gjorde mig väldigt lugn inför starten imorgon!

Hoppas att det går bra med blodprovet!

Lämnade blodprov imorse och väntar otåligt på att dom ska ringa och tala om hur det blir... Vilka sprutor ska du ta? Jag har menopur.
  • ivfbebis
    1Elle2 skrev 2017-08-09 14:32:30 följande:

Överstimuleringssyndrom kan man få både innan och efter äggplock, de slutar liksom inte växa. Jag ska vara inlagd nu några dagar för observation. Kan ta nån månad tills normalt igen sa läkaren så får vänta på återföring typ 2cykler. Så ledsen över det, ville ju verkligen vara igång.

Vi fick 3-5 blastocyster till frysen iaf.

Inga roliga dagar nu ????

Lycka till ni andra som börjar nu, sprutorna kommer går bra, var bestämd bara och glöm inte att sitta ner och andas!

Tack! Ja det kommer säkert gå bra med sprutorna men det är alltid lite läskigt innan man kommer igång. Ska på UL i slutet på nästa vecka för att se antal äggblåsor och sen bestämma ägguttag.

Förstår att det känns kämpigt att vänta! Men det är viktigt att du mår bra också. Tänk på det. Tänker på dig!
  • ivfbebis
    Hoppfullhet skrev 2017-08-09 14:32:58 följande:

Vi är mitt uppe i vårt 4:e försök. De första 3 gjorde vi via RMC Malmö som på sista försöket resulterade i en liten tjej som nu är 1 år o 7 mån. Inga grav, MF eller MA sedan tidigare.

Jag har under behandlingarnas gång diagnosticerats med Endometrios och således den mest troliga förklaringen till varför vi ej lyckats själva.

Under alla äggplock har de endast fått ut 3-3-6 ägg (de 2 första beh med gonal-F och sista med menopur). Doserna har höjts för var gång med.

Nu under utredningen på privat klinik har man sett att jag har ett lågt AMH (2) vilket inte är för lågt för att man inte ska få genomgå IVF men räknad som lågt o som troligen förklarar de låga antalet ägg (är 32 år)..

har troligen legat på ett lågt värde redan på RMC men då tog man inte det blodprovet.

Är inne på sprutdag 9 idag, ska på ny kontroll på fredag för att kolla äggblåsor o går allt som tänkt blir det äggplock i mitten av nästa vecka. Där fanns äggblåsor på första VUL men "bara" 7 o inte jättestora. Dom trodde inte de blev fler men vill att dom ska växa till sig. Så håller tummarna för att vi inte behöver avbryta (dom sa att dom eg vill ha 10-15 äggblåsor för att göra plock)..

Är intressant att läsa andras erfarenheter, då sjukvården påminner en alltför ofta om att de jobbr efter sannolikheten o de ger en inte alltför mkt hopp.. man behöver sina solskenshistorier.

Jag har ett AMH på 0,3 nu. Fick reda på 2010 att jag hade ett AMH på 0,4. Vi är på vårt första försök.

Har inte hört att det krävs ett visst antal äggblåsor för att dom ska plocka?? Håller tummarna för er!
  • ivfbebis
    frikenfröken skrev 2017-08-11 00:33:25 följande:

Hej.

Tänkte jag skulle hänga med lite här jag med. Vi håller just nu på med vårat första försök med ivf. Tagit sprutor i 4 dagar och har planerat ultraljud på söndag. Ska bli spännande för att se om äggen växer på, hoppas hoppas. :)

Vi har vart ofrivilligt barnlösa i många år... När vi sökte fick vi reda på att sambon har få och slöa simmare, och att jag har pcos. Någon som har de liknande som oss?

Ska bli intressant att följas åt!

Välkommen!

Vi kör långa protokollet. Jag har hållt på med nässpray några veckor nu och har precis börjat med sprutorna. Ska på UL i slutet på nästa vecka för att kolla läget. Jag har väldigt lågt AMH och min man har färre simmare än normalt så vi får göra ICSI.
Svar på tråden IVF start sommar 2017