• imica

Frågor om mitt äggplock!

Förlåt för långt inlägg...men behöver verkligen ert stöd!!

Jag och min sambo håller på med vårt första IVF-försök! Anledningen är att jag endast har en äggledare kvar efter 2st X. Har varit gravid sammanlagt 3 ggr. Abort när jag var 14, 1 missfall samt dessa 2 X;en. Så att jag kan bli gravid vet vi ju...

Idag gjorde jag mitt äggplock efter ca 8 dagar med Menopur, korta protokollet.
    Mitt sista ultraljud som va i måndags så kunde de se ca 20 äggblåsor och idag fick dom ut sammanlagt 22 ägg! Vad jag förstod det som, så hade jag många blåsor sedan innan
    Jag är såklart nervös inför morgondagen då vi får reda på hur det gått!

Allt jag kan tänka på just nu är min rädsla för att inte lyckas på första försöket! Läser trådar här på familjeliv och läser HELA tiden om de som är inne på sitt 3:e IVF och fler, utan resultat.

Snälla kan ni få upp hoppet hos mig? Finns det någon som verkligen lyckades på första försöket??
    Vill hemskt gärna veta ålder, då jag vet att detta kan vara en stor del till att chanserna minskas. Jag är själv 29 år...fyller 30 detta året.

Är även livrädd för överstimulering. Fick jätteont i magen någon timme efter äggplocket och har fortfarande enorm smärta! Dock inte så svullen! ????

Kramar ????

• Svar på tråden Frågor om mitt äggplock!
  • Hunny B

Jag blev gravid på första försöket så det är absolut ingen omöjlighet. Men jag blev överstimulerad så fick frysa ner allt och blev sen gravid på första återföringen. Vi har kvar fem blastocyter i frysen till ev syskonförsök också. Jag var (och är fortfarande) 31 år. Lycka till, 22 ägg bådar ju gott!

• Jenny E

Vad jag förstod det som så vill du få lite hopp. Jag kanske kan bidra med lite :) Jag är 38år och jag är gravid genom IVF. Vi hade turen att lyckad på första försöket.

På mig så kunde de bara plocka ägg från ena sidan då den andra inte hade reagerat på stimuleringen (vet ej varför). De tog ut 6 ägg var av alla blev befruktade och 4 övrelevde till blastocyster. Vi gick tillbaka 1 och 3 ligger i frysen. Den vi fick tillbaka är en pojke som förhoppningsvis tittar ut om 1 1/2 månad. :)

Jag var helt säker på att vi skulle behöva göra flera försök och har svårt än idag att förstå att vi lyckades på första försöket.

Jag vet att det är tufft och jobbigt att gå igenom den här processen. Jag håller alka tummar och tår jag har för att det kommer gå bra för er!

• imica
    Hunny B skrev 2017-06-14 21:29:09 följande:

Jag blev gravid på första försöket så det är absolut ingen omöjlighet. Men jag blev överstimulerad så fick frysa ner allt och blev sen gravid på första återföringen. Vi har kvar fem blastocyter i frysen till ev syskonförsök också. Jag var (och är fortfarande) 31 år. Lycka till, 22 ägg bådar ju gott!

Åh vad kul att du lyckades direkt! Men jätte tråkigt med överstimuleringen :(
    Hur och när märkte du av att du var överstimulerad??
  • imica
    Jenny E skrev 2017-06-14 21:30:03 följande:

Vad jag förstod det som så vill du få lite hopp. Jag kanske kan bidra med lite :) Jag är 38år och jag är gravid genom IVF. Vi hade turen att lyckad på första försöket.

På mig så kunde de bara plocka ägg från ena sidan då den andra inte hade reagerat på stimuleringen (vet ej varför). De tog ut 6 ägg var av alla blev befruktade och 4 övrelevde till blastocyster. Vi gick tillbaka 1 och 3 ligger i frysen. Den vi fick tillbaka är en pojke som förhoppningsvis tittar ut om 1 1/2 månad. :)

Jag var helt säker på att vi skulle behöva göra flera försök och har svårt än idag att förstå att vi lyckades på första försöket.

Jag vet att det är tufft och jobbigt att gå igenom den här processen. Jag håller alka tummar och tår jag har för att det kommer gå bra för er!

Åh vad roligt att det fick bra för er direkt!!
    Ja jag hoppas verkligen att dessa 22 ägg är till någon nytta... sååååå nervös att inga av dom ska vara dugliga ????
  • Vårivfresa
    imica skrev 2017-06-14 21:10:49 följande:

Förlåt för långt inlägg...men behöver verkligen ert stöd!!

Jag och min sambo håller på med vårt första IVF-försök! Anledningen är att jag endast har en äggledare kvar efter 2st X. Har varit gravid sammanlagt 3 ggr. Abort när jag var 14, 1 missfall samt dessa 2 X;en. Så att jag kan bli gravid vet vi ju...

Idag gjorde jag mitt äggplock efter ca 8 dagar med Menopur, korta protokollet.
    Mitt sista ultraljud som va i måndags så kunde de se ca 20 äggblåsor och idag fick dom ut sammanlagt 22 ägg! Vad jag förstod det som, så hade jag många blåsor sedan innan
    Jag är såklart nervös inför morgondagen då vi får reda på hur det gått!

Allt jag kan tänka på just nu är min rädsla för att inte lyckas på första försöket! Läser trådar här på familjeliv och läser HELA tiden om de som är inne på sitt 3:e IVF och fler, utan resultat.

Snälla kan ni få upp hoppet hos mig? Finns det någon som verkligen lyckades på första försöket??
    Vill hemskt gärna veta ålder, då jag vet att detta kan vara en stor del till att chanserna minskas. Jag är själv 29 år...fyller 30 detta året.

Är även livrädd för överstimulering. Fick jätteont i magen någon timme efter äggplocket och har fortfarande enorm smärta! Dock inte så svullen! ????

Kramar ????

Hej!

Vi gjorde vår ivf i höstas med långa protokollet.. Vi trodde aldrig att det skulle lyckas eftersom dom hittade bara 4 äggblåsor, 2 klarade sig men bara 1 hade delat sig som det skulle... Dom på kliniken sa att det är vanligt att det inte alltid tar sig på första försöket.. MEN vi gjorde bara ett försök, idag är det 33 dagar kvar till bf :)
  • Meriall

Läste någonstans att 30% lyckas på första ungefär och då är det ju mest oförklarligt barnlösa. Du kan ju bli gravid så då ökar ju chansen massor!

Hade du Xn på samma äggledare förresten? Gör du IVF för att du är rädd för fler? Tänker eftersom man kan bli gravid med bara en äggledare, det ska inte sänka fertiliteten så mycket.

• imica
    Meriall skrev 2017-06-14 22:39:09 följande:

Läste någonstans att 30% lyckas på första ungefär och då är det ju mest oförklarligt barnlösa. Du kan ju bli gravid så då ökar ju chansen massor!

Hade du Xn på samma äggledare förresten? Gör du IVF för att du är rädd för fler? Tänker eftersom man kan bli gravid med bara en äggledare, det ska inte sänka fertiliteten så mycket.

Ja jag hade båda Xn på samma äggledare, därav opererades den bort. Chanserna minskar något med bara en äggledare då ägglossningen kan bli lite ojämn då man ägglossar från olika äggstockar hela tiden.

Under spolningen av min enda äggledare märkte man även att det var lite trångt. Hade passage, men inte så mycket som man ska ha. Därav fanns det risk att jag kunde få ett X även där.

Ja jag hoppas verkligen våra chanser är något ökade med tanke på att jag varit gravid tidigare, och min pojkvän har även gett upphov till en graviditet tidigare...
  • Meriall
    imica skrev 2017-06-14 22:47:04 följande:

Ja jag hade båda Xn på samma äggledare, därav opererades den bort. Chanserna minskar något med bara en äggledare då ägglossningen kan bli lite ojämn då man ägglossar från olika äggstockar hela tiden.

Under spolningen av min enda äggledare märkte man även att det var lite trångt. Hade passage, men inte så mycket som man ska ha. Därav fanns det risk att jag kunde få ett X även där.

Ja jag hoppas verkligen våra chanser är något ökade med tanke på att jag varit gravid tidigare, och min pojkvän har även gett upphov till en graviditet tidigare...

Om den andra var trång så förstår jag att du inte vill förlora den också och att du vill göra IVF men som jag förstår kan den kvarvarande plocka ägg från bägge äggstockar.

Jag har haft ett X och fick ta bort äggledaren men har blivit spontangravid (av misstag) 2 ggr på kort tid efteråt.

Lycka till med ivfet, spännande! :)
  • Hunny B
    imica skrev 2017-06-14 21:36:51 följande:

Åh vad kul att du lyckades direkt! Men jätte tråkigt med överstimuleringen :(

Hur och när märkte du av att du var överstimulerad??

Det planerades för totalfrys redan efter det första ultraljudet pga så många äggblåsor så jag fick inte den vanliga ägglossningssprutan Ovrielle utan en annan som ska vara skonsammare vid överstimulering. Så var beredd tidigt på totalfrys. Jag har PCOS och då är det vanligt med överstimulering så var väl informerad om risken för det. Hade väldigt uppsvälld mage, lite svårt att andas och röra mig i några dagar och en allmän konstig känsla i magen men det gick över fort iom att det inte blev någon insättning av embryo och därmed inte heller någon graviditet.
  • imica

Nu ringde dom...
    1 ägg av 22 befruktat. Dom vet inte vad det kunde beror på eftersom det inte fanns några fel som låg hos oss. Hade även svarat mycket bra på behandlingen. Antagligen för hårda äggskal, så förmodligen blir det hjälp med befruktning nästa gång.

I morgon får vi reda på om det delat sig som det ska, om det blir insättning i morgon eller 5 dagarsodling. Har gråtit som aldrig förr och har tappat hoppet totalt....

• Jenny E
    imica skrev 2017-06-15 14:23:43 följande:

Nu ringde dom...

1 ägg av 22 befruktat. Dom vet inte vad det kunde beror på eftersom det inte fanns några fel som låg hos oss. Hade även svarat mycket bra på behandlingen. Antagligen för hårda äggskal, så förmodligen blir det hjälp med befruktning nästa gång.

I morgon får vi reda på om det delat sig som det ska, om det blir insättning i morgon eller 5 dagarsodling. Har gråtit som aldrig förr och har tappat hoppet totalt....

Usch vad jobbigt! Jag hoppas det går vägen ändå.
  • Hunny B
    imica skrev 2017-06-15 14:23:43 följande:

Nu ringde dom...

Hoppas det gick bra för dig! Tappa inte hoppet helt, jag har hört om ändra som haft många äggblåsor som resulterat i få eller inga befruktade ägg. Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att om man får många ägg kan de bli av sämre kvalitet, särskilt om man har haft hög dos hormoner. Tänk att nästa gång har kliniken bättre koll på hur du reagerar på medicinering och du har därmed bättre förutsättningar!
Svar på tråden Frågor om mitt äggplock!