Inlägg från: Sofiamy |Visa alla inlägg
  • Sofiamy

Bf mars 2018 följas åt?

KarinIngrid skrev 2017-09-08 11:01:37 följande:

Förlåt men nu kommer ett riktigt jäkla gnällinlägg!

Jag är SÅ less på att må såhär!!!

Jag går in i v 16 imorgon. Så det borde enligt alla och överallt man läser ha blivit bättre.. men..
    Jag mår konstant illa, varje vaken minut. Äter lergigan comp.
    Kan inte äta nåt kött alls. inga korvar, inte dricka kaffe, inte äta nåt starkt, inget med kryddor..
    lever på att jag lyckas peta i mig lite vitt bröd, nån frukt då o då, ett glas blåbärssoppa ibland får jag behålla, ibland inte.. som tur är får jag oftast behålla vatten..
    jag står på minusvikt sen inskrivningen och är konstant matt, yr och svimmar då o då.. jag har ingen som helst energi och ork. Jag klarar knappt av att vara social. Det är med nöd o näppe jag kan jobba. Tackar för att jag har en underbar chef som tillåter att jag jobbar hemma ibland och får komma senare när det behövs och som skickar hem mig om eftermiddagarna då jag är vit i ansiktet..

Jag spyr 5-6 ggr varje dag.

Så blir jag så less när man läser om de olika perioderna i graviditeten. Välkomen till trimester två , den gyllene perioden då man känner sig pigg o stark och full av energi... jäkla skitsnack!!! Förlåt..

Jag är bara så så less nu..
    har pratat med min BM så många gånger och jag får mer lergigan så fort de jag har är slut, nåt annat kan hon inte rekomendera annat än att småäta och peta i mig det lilla som går. Det viktigaste är vätska.. om du inte får behålla vätska så åk in till akuten och få dropp.. mm det har jag också gjort ett par ggr.. de ger dropp suckar lite, tycker jag är gnällig och skickar hem mig.. jag får ju behålla vatten.. oftast.. så jag är inte uttorkad.
    Men jag har näringsbrist och energibrist!
    Får råd om att äta de och de pillren hit o dit.. men vad hjälper det när jag spyr upp 90 % av dem..
    blääääääääääää vad jag är less... förlåt förlåt för gnäll..
    Jag är så otroligt tacksam för denna graviditet men jag vet inte hur länge jag orkar må såhär.. vid ett riktigt mörkt tillfälle förra veckan då jag svimmat och låg på badrumsgolvet och kräktes så önskade jag mig nästan missfall för att börja må bättre..
    jag behöver inte ens säga vilka samvetskval jag fick efter... självklart vill jag inte förlora barnet...

Men jag då ? hur jag ska jag orka på såhär nån längre stund..

är det nån mer eller är jag helt ensam om att ha det såhär ?

vänner och släkt förstår inte.
    "det är lite jobbigt att va gravid men det går över"
    "du mår snart bättre"
    "så illa kan det ju inte va"
    "jag har fött fem barn o aldrig mått illa" eh nä vad bra för dig då.. suck..

Som tur är har jag världens bästa sambo, annars hade jag aldrig stått ut.
    Han gör i princip allt hemma nu för jag orkar ingenting.. men jag märker ju att det tär på honom också. och på vår relation.. närhet och sex... haha eller hur.. inte när man mår såhär, känner mig som en urvriden disktrasa som stinker kräk konstant.. suck..

Det är tyvärr otroligt svårt att ge dig något pepp, för det finns ju faktiskt inget som jag kan skriva för att göra det bättre för dig, men jag känner med dig, måste vara FRUKTANSVÄRT att må så dåligt och inte få behålla mat!!! Jag har mått lite illa till och från men inte krökts, dock skrattar min sambo då han säger att jag blivit som ett barn i min mat, jag vill bara äta vad han kallar "barnmat" falukorv och stuvade makaroner är favoriten, inget kryddigt, inget påhittigt, bara "vanlig" mat. Försöker du få i dig lite proviva, det är ju lite socker i det med det behöver man när man spyr det är inte bra med bara vatten. Jag hoppas och önskar att du kommer få det bättre inom det snaraste!
  • Sofiamy
    hggeli skrev 2017-09-07 14:03:07 följande:

Hej längesen jag var på familjeliv nu. Skriver oftast på Facebook :)

Nu vill jag dock skriva här också till er som ej är där att hoppas ni har det bra i era graviditeter!

Det har jag. Kub på måndag! Hoppas allt ska gå bra så nervös. Men vet bebbe lever jag hörde hjärtat med doppler igår. Och magen växer som aaaaattan! Vill visa en jämförelsebild på vecka 7 och 13 ;) vart tror ni detta slutar magmässigt? Förhoppningsvis med en bebis hehehe. Men hoppas jag inte sprängs innan dess. :)

oj vilket söt kula! är det första barnet?
  • Sofiamy
    marielek skrev 2017-09-13 14:28:43 följande:

Hej,

Stort grattis till er alla! Jag är i vecka 16, BF 1 mars. Lägg gärna till mig på FB (Marie-Louise Lekström).

Är det flera här som har missfall i bagaget? Jag fick 5st på rad innan denna graviditet. Denna gång fick jag en kryddning som de kallar det, blodförtunnande+progesteron+levaxin och än så länge så finns det en rackare där inne! Magen ser dock ut som att jag vore i vecka 20 .

Har ni andra fått magen ännu?

Välkommen och grattis, jag har med bf 1 mars, har en liten kula men den syns mest på kvällen men kan inte knäppa några byxor ????????
  • Sofiamy
    Linkaa skrev 2017-10-03 12:30:33 följande:

Någon här som funderat på vagn än? :) vi va och kikade igår men det är ju en hel djungel att hitta vagn.. det enda vi är klara med är att det blir en Emmaljunga :) nån som har tankar och idéer? :)

Vi har varit runt och provat flera, var ute i helgen och hade med oss en tvååring för att testa hur det är att köra vagnarna med vikt i och jämföra sittdelarna. Det blir en bugaboo Buffalo efter testningen.
  • Sofiamy
    Starlights skrev 2017-10-08 16:32:27 följande:

Vi har RUL bokat om två veckor. Var helt fullbokat i vår stad, så vi måste åka till grannkommunen. Får ta en halv dag ledigt från jobbet.

Hur funkar det egentligen, visst har man typ alltid rätt att ta ledigt för mvc-besök och liknande? Är ju första gången för mig så känner mig lite osäker..

Det beror på  vad det står i ditt kollektivavtal men det är absolut ingen rättighet att få gå på arbetstid.
  • Sofiamy
    svartafåret skrev 2018-01-02 07:30:22 följande:

Ni som gjort KUB vad fick ni för resultat och hur gammal är ni?

1:20000 på 13 och 17 och 1:8200 på 21

Är 35 år
  • Sofiamy
    Sara2017 skrev 2018-01-22 15:49:31 följande:

Precis varit hos bm :) magen mäter 32 cm gått upp ca 14 kg och är beräknad 5/3. Barnet ligger med huvudet ned men är inte riktigt fixerad...

Vi har en del namn till både pojke och flicka eftersom vi inte vet kön. Efternamnet får bli efter sambon eftersom vi någon gång ska gifta oss och då blir det hans namn som gäller...

Börjat få mensvärk också :) vill såklart inte föda för tidigt, men det börjar bli tråkigt att vänta :P

Då är vi nära varandra är beräknad till 6/3, har med mensvärk men senaste kontrollen (i onsdags) så låg huvudet ner men inte fixerat. Ska på TUL på onsdag då min mage inte hade växt något sedan kontrollen innan, men BM sa att det inte var något att oroa sig för och att det mest troligt berodde på hur bebisen låg. Har hittills gått upp 7 kilo.
  • Sofiamy
    Starlights skrev 2018-01-28 15:14:19 följande:

Hur länge innan bf har ni planerat att jobba? Blev nekad gravpenning, och mår "för bra" för sjukskrivning (vilket såklart är jättebra! ;) 

Men det börjar ändå kännas tungt i kroppen och jag har ett ganska fysiskt och stressigt jobb. Har sökt fp två veckor innan bf för att kunna vara hemma de två sista veckorna. Kan ju sjukskriva mig själv en vecka innan också om det blir för tungt. Men annars blir det att jobba fram till vecka 38. 

Jag har planerad BF 6/3 och planerar arbeta till den 1/3 om inget oförutsett händer ????
  • Sofiamy

Jag är nu i 36+2 och har den senaste veckan fått mer, hur ska jag beskriva det, men som håll när jag är ute och går, vilket känns helt omöjligt då jag ju rör mig lika sakta som en sovande snigel... upplever nån av er samma?

• Sofiamy
    KarinIngrid skrev 2018-02-23 14:15:27 följande:

Ny kontroll idag.

Äntligen redo för igångsättning !!

Öppen 3-4cm o mjuk tapp.

Men. Då har de fullt på förlossningen !!!!

så blev hemskickad iallafall. Men ska tillbaka imorgon bitti.

Hoppas det inte drar igång spontant nu i natt bara när man vet att de har fullt!!!

Tänk på att det är stor omsättning på förlossningen så bars för att det är fullt på fm så kan det vara flera lediga platser bara ett par timar senare. Försök att inte oroa sig för det! Stort lycka till!!
  • Sofiamy

Hej alla! jag är nu i 38+6 och är så rastlös att jag håller på att gå av på mitten, har varit hemma från jobb i en vecka, klättrar på väggarna! Idag är det dessutom storm och snö ute, sååå kallt och inget roligt promenadväder. Vad gör ni för att få tiden att gå? jag har: Storstädat lägenheten från topp till tå, fixat allt till bebisen, organiserat min dator och alla dokument, uppdaterat bokhyllorna så böckerna står i ordning, lagat matlådor, städat ur kyl och frys.

• Sofiamy
    KarinIngrid skrev 2018-02-28 06:15:45 följande:

Välkommen Julians lillasyster Ingrid såå efterlängtad 51 Cm 3730 gram

27 feb 22:39

Så underbart! Stort grattis!
  • Sofiamy
    Starlights skrev 2018-02-28 11:18:34 följande:

När har era bebisar fixerat sig? Är i v 37+1 och bebis har inte sjunkit ner än. Men den vände sig för knappt en vecka sedan och det var ju rätt sent, skulle ju precis på vändningsförsök. Och jag har knappt känt av en endaste liten sammandragning, än mindre någon förvärk, så känner på mig att det i alla fall inte blir någon bebis före bf i den här snigelfarten... ;)

Min bebis fixerade sig i vecka 35 och nu ör jag i 39+0 och bebis ligger väldigt långt ner men jag har inga känningar, sammandragningar eller nåt annat .
  • Sofiamy

Hej alla! Igår kom vår son till världen en förlossning som slutade i urakut snitt, men allt är väl med oss men känns som jag har en del att bearbeta! Kram på er!

• Sofiamy
    Starlights skrev 2018-04-13 19:37:09 följande:

Har också lite babyblues och oroar mig för amningen och att hon ska äta tillräckligt. Vi blev så bombade med info på BB att hon absolut måååste äta minst var tredje timme, och minst 15-20 minuter per gång, annars måste vi ge extra ersättning.. Det blev en jättestress för mig, då bebisen mest bara ville sova. Kändes hemskt att väcka henne för att tvinga i henne mat, och sen somnar hon ändå bara vid bröstet.

Men har pratat med andra sköterskor senare, då vi var på viktkontroll, och de sa att så länge hon vill äta regelbundet och går upp i vikt så finns ingen anledning att väcka och ?tvångsmata? henne. Så känns lite mindre stressad över det där nu.. Hon är fortfarande en lugn bebis som sover mycket, men äter ju däremellan. Dock sällan över 15 minuter per gång, men jag tänker att om hon somnar efter tio min så är hon väl säkert nöjd och mätt då.

Är lite orolig över när sambon ska börja jobba igen också. Vill inte vara ensam redan, det är så mycket som är nytt och känns svårt. Även om man läst på och vet det mest så är det en stor trygghet att ha honom här hemma. Så läskigt att behöva klara allt själv, känns som att alla andra är ?supermammor? och jag är någon slags nybörjare som gissar mig fram till vad bebisen vill och oroar mig för minsta lilla grej.

Det kommer gå bra mär du är hemma själv, sätt inte sån press på sig själv! För din lilla bebis är du ju hela världen, så länge du finns där så kommer det gå bra. Lyssna inte för mycket på andra, läs inte för mycket på internet, du kommer lära känna din bebis väl och bebis lär känna dig. Min man åkte en vecka på jobbresa utomlands när vår like var 12 dagar, jag oroade mig som fasiken innan, helt i onödan! Hade nån kaoskväll när bebis skrek o jag grät, men det löste ju sig och nu vet jag att jag klarar det och det kommer du med göra! Pepp pepp!! Har du nån annan mamma att umgås med?
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?