Inlägg från: MistyM |Visa alla inlägg
  • MistyM

Bf mars 2018 följas åt?

KarinIngrid skrev 2017-08-14 08:03:41 följande:

V12 nu
    Så less på att inte kunna äta :(
    Får bara behålla lite bröd o ibland soppa.
    Trots lergigan. :(
    Men utan dem får jag ju inte ens behålla vatten så bara knapra på.

Känns jobbigt att överallt läsa att i vecka tolv avtar illamående för de allra flesta. Eller. Nu i vecka tolv känner de flesta att orken kommer tillbaka.

Jag mår skit rent ut sagt :(

Men försöker hålla humöret uppe.
    Nästa vecka får vi se lilla pyret. Längtar!

12-14 har jag läst, du kommer säkert inte vara lika illa däran hela graviditeten, men vet hur hemskt det är. Försök hålla modet uppe. <3 Kram 
  • MistyM
    hggeli skrev 2017-08-14 12:08:08 följande:
    Jag vet hur jobbigt det är :( har det inte riktigt lika illa som du men innan jag fick lergigan hade jag dagar då jag spydde konstant med bara 10 min mellanrum fick inte ens i mig vatten. Nu mår jag ibland illa och kräks morgon , men efter det har jag ofta några 'bra' timmar fram till 13-14 sen börjar rejält illamående igen oftast sängliggande hela kvällen svårt få i mig middag och spyr ibland. Går in i vecka 10 nu och kanske har senaste morgnarna också varit lite bättre...jag tror nästan det. Men kan ju såklart bli värre igen beror nog lite på hur jag sovit och ätit.

Vilken vecka är du i ? Jag håller tummar och tår för att vi mår bättre snart. Illamående är såååå äckligt och jobbigt.
    Har precis samma som du, det är tur att det är lite lättare på dagen eftersom jag jobbar, dock hemifrån ibland om det är extra dåligt. Senaste 2 dagarna har jag spytt medan jag gjort frukost, så brukar försöka skynda till köket. Jobbigt om man vaknar 1 timme för tidigt, då är det bara att gå upp fort som tusan ändå. Ligger också och yrar om kvällarna tills läggdags. V.8+4 nu så hoppas det avtar lite snart.
  • MistyM
    SsonNica skrev 2017-08-14 16:29:21 följande:

Hej!

Grattis till alla er som plussa!

Jag känner att jag nu vågar joina tråden. Efter att ha fått missfall en gång innan vågade jag inte riktigt innan.

Jag är själv i vecka 9+0 idag och som för en hel del andra här inne har det inte varit en jätte lustfylld upplevelse då jag kräkts en hel del, oftast pga att jag har så mycket slem i halsen.

Jag är 34 och detta blir vårt första barn. Jag var gravid innan årsskiftet men det avslutades tyvärr i ma. Men jag var jätteglad att jag hade kunnat bli gravid helt på egen hand då jag har PCOS och var jätterädd för att jag skulle bli barnlös.

Stort grattis och välkommen!
  • MistyM
    Moorii skrev 2017-08-14 17:51:38 följande:

Och där kom embryot ut :( jag får önska alla er andra lycka till med era graviditeter! <3 Jag lämnar tråden.

Jätteledsen att höra, ta hand om dig. :( 
  • MistyM

Hur mycket har er vikt förändrats sedan ni blev gravida och vilken vecka är ni i?
    Jag gick först ner 2 kg tills v.7 kanske men nu har jag gått upp kanske 3kg. Svårt med detta tycker jag, har inte kunnat träna pga. hur jag har mått och jag har ju ingen koll på kosten längre eftersom jag mår illa av allting som är nyttigt. V.11

• MistyM
    MaryIng84 skrev 2017-08-25 14:41:08 följande:
    Jag har gått upp 2 kg tror jag, mest för att jag inte lyckats äta så nyttigt som jag ändå normalt sett försöker göra. Mkt ljust bröd, pasta och sjuka mängder frukt vissa dagar. Nu börjar jag dock må mkt bättre, går in i v 12 idag (11+0) och har redan kommit igång med lite träning igen, det hjälper ju dessutom mot det unkna måendet för mig!
    Ja precis, min kostcirkel består av ljust bröd, smör, ost, pasta, frukt. Dessutom äter jag 8-10 ggr per dag för att annars spårar det ur med illamåendet och blir svårt att återhämta sig. Ser framemot mer normala tider!
  • MistyM
    Krusbärskompott skrev 2017-08-26 13:26:41 följande:
    Gud så drygt! Men skönt att det finns fler som jag, dvs som kör både kub o nipt. Jag gjorde NIPT privat direkt i v10 så för oss blev KUB mer som en tidig anatomigranskning, typ japp det finns en hjärna, en magsäck, en urinblåsa o mkt annat. Så himla skönt!
    Är det extra säkert om man gör nipt också? 
  • MistyM
    Krusbärskompott skrev 2017-08-26 23:23:36 följande:
    Allt är ju relativt.

KUB ger en uppskattning på risken för tre trisomier (13, 18 o 21), typ 1:50 eller 1:10 000 eller liknande. Dock är den risksiffran bara korrekt i ca 90% av fallen, kan vara fel åt båda hållen.

NIPT är 99,8% säkert på trisomi 21 o nästan lika säkert på trisomi 13, 18 o könskromosomavvikelser. På vissa lab tittar de även på några enstaka mikrodeletioner. Och där får du inte en risksiffra utan bara svaret normalt eller onormalt.

Så är man som jag (extremt ångestdriven och med stort kontrollbehov, dessutom jobbar jag med sjuka barn) så kan det vara värt de 5-6000 det kostar att göra NIPT privat. I många landsting erbjuds numera NIPT om man får en hög risksiffra på KUB, men det är lite olika.

Men! Det finns ju ca miljoner olika extremt ovanliga genetiska avvikelser man inte kan se med vare sig kub eller nipt, så inget av dem är en hundraprocentig garanti för ett friskt barn.

Usch nu blev det deppigt. =(

De allra flesta barn som föds är friska, det är viktigt att komma ihåg. Jag glömmer det ibland. :/
    Tack för ditt svar! Jag förstår att du gör NIPT också, får se hur jag själv känner sedan. Lycka till, hoppas du kan glädjas samtidigt åt att du är gravid:) Kram
  • MistyM

Hej! Hoppas det går bra för er alla :)
    Här är en liten uppdatering från mig: spyr fortfarande varje dag och har gått in i v.12.  Har första ultraljudet nästa vecka så det ska bli spännande!

Magen har blivit stor, det är inget som att går att förneka längre. 

• MistyM
    Krusbärskompott skrev 2017-09-01 15:20:40 följande:
    Är det första barnet? Jag berättade för min yogalärare igår, efter klassen där vi bara var fyra deltagare och jag hade tighta kläder och hon hade inte sett något... I 13+5...

Spännande att det kan vara så himla olika!

Tycker dock att jeansen sitter tight, men inte värre än när jag hade svullna tarmar alldeles i början.
    Ja det är första, hade inte förväntat mig något redan. Jag  tror jag hade tyckt det var skönare att vara en sån som det inte syntes på länge haha
  • MistyM

Jag är 3 dagar in i vecka 12  idag.

När jag var på toa hade jag mycket bruna slemmiga flytningar, fick torka ett par gånger för att få bort det. Har inte haft ett spår av brunt eller rött under hela graviditeten hittills. 

Angående symptom så har jag spytt varje dag fram tills igår.. Men kanske kan bli hur som helst ändå!

Har KUB i slutet av nästa vecka, så kommer inte behöva gå oviss i flera veckor tack och lov.

• MistyM
    Starlights skrev 2017-09-06 19:21:21 följande:

Hej vänner. Kan ni lugna mig lite?.. Jag gjorde cellprov igår, i vecka 12+0. Enligt min bm är det absolut inget som kan påverka graviditeten, och det var på tiden att jag gjorde det så hon tyckte det var bättre att göra det nu innan jag gått för långt än att vänta efter graviditeten. Men såklart har jag idag fått små bruna flytningar. Innerst inne vet jag ju att det mest troligt inte är någon fara alls. Det beror väl säkert på att de har varit "där inne" och rört om, tagit prover, att slemhinnorna är extra känsliga så att det är därför jag blöder lite. Någon annan som gjort cellprov i en pågående graviditet?

Det är tvärtom vanligt har jag hört, att man passar på att göra det när man är gravid och hos gyn! Det finns inga risker alls. Du är duktig som gjorde det. 
  • MistyM

Hej alla!

Grattis till alla er som fått ett bra resultat!!
    Er som mår sämst, jag lider med er! Ta hand om er och se till att ni får all hjälp ni behöver och sjukskrivning.

Jag har gått in i v.13 och KUB visade 1:20000, så så bra som det kan bli! Det var helt galet att se någon som låg och sparkade mot magen. Det ÄR någon där!

Vi har berättat för alla nu, tänkte att det var lika bra att ta allt i en klump så inte några känner sig uteslutna och får veta annan väg, plus att jag är en tjockis och orkar inte fumla runt. Såklart orolig för mf ändå, men det är ju dags att berätta egentligen, om jag inte vill vänta till v.18 tills RUL.

• MistyM
    Lykkeliv skrev 2017-09-08 22:57:08 följande:
    Fy vad jag lider med dig!!! Låter ju som en form av hg. Har en vän som drabbades hårt av det och fick hjälp med näringsdropp pga hon blev undernärd. Först fick hon det på sjukhuset sen hemsjukvård så hon slapp ligga inne.

Vill bara skriva det för att det finns mer hjälp att få än vanligt dropp och Lergigan. Även en medicin mot illamående som är bättre än Lergigan, minns Dick inte vad den heter nu!

Hoppas dock att det vänder för dig <3
    Jag tror det kan vara primperan kanske? Lycka till KarinIngrid och krya. Förstår att du känner dig nedslagen.
  • MistyM
    FruL skrev 2017-09-22 14:12:20 följande:

Hej,

Har mailat men inte fått någon invite än :(

Någon som kan lägga till mig? bf 18 mars, första barnet och heter på facebook Kristin M Samuelsson :D

Kram på er tjejer!

Jag också, skulle vara kul att äntligen få va med!
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?