Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

Bf mars 2018 följas åt?

Tjatade till mig ett tillväxtUL utan någon direkt medicinsk indikation. Var på det idag och det var ju en jävla tur eftersom ungskrället ligger på fel håll.

Blä!!!

Vändningsförsök imorgon.

• Krusbärskompott
    Starlights skrev 2018-02-08 19:03:13 följande:

Vilken vecka är du i?

36+5 idag.

Och: DET GICK! De lyckades faktiskt kullerbytta runt den. Så jäkla skönt. Hoppas nu innerligt att den stannar med huvudet ner.

Bricanyl rakt in i blodet var inte direkt mysigt... sån jäkla hjärtklappning? Och inte så mysigt att snurra ungen heller men lätt värt det om jag slipper snitt.
  • Krusbärskompott
    Starlights skrev 2018-02-09 19:49:48 följande:

Åååh vilken tur! 

Jag har också bebis i säte. Är i vecka 34+3, men om den inte vänt sig på nästa kontroll hos bm så bokar de in vändningsförsök.. Men det känns som att bebis trivs rätt bra som den ligger nu, alltid med huvudet på höger sida under revbenen. Känns som att den är rätt "fastkilad" där, man har ju hört om hjärtformad livmoder och sånt som gör att bebisen inte kan vända och ligger lite sådär på ena sidan.. 

Jag är inte orolig för själva "vändningen", mest rädd att det inte ska lyckas. Jag vill verkligen inte föda i säte, men jag vill verkligen inte heller ha kejsarsnitt!!  :(

Har haft en sååå himla bra graviditet än så länge, knappt något illamående, ingen foglossning eller andra krämpor, jobbar fortfarande heltid. Känns som att det bara ska "jävlas" nu på slutet för att man haft det "för bra"... :( 

Gud jag har haft typ exakt samma! Mått jättebra under graviditeten. Sista två veckorna har det dock tagit emot vid framåtböjning i sittande o liknande. Och nu när den ligger på rätt håll så känns andningen oerhört mycket lättare! Kände inte av det innan direkt men det är verkligen skillnad.

Jag skulle haft min sista dag på jobbet idag men nu blev det igår istället eftersom de ville vända idag... bara tre veckor kvar nu. :)

För mig var inte föda i säte ett rimligt alternativ, inte som förstföderska, alldeles för mkt risker för bebisen. Inte ett dugg sugen på planerat snitt heller men hade valt det före säte alla gånger.

Borde de inte sett en hjärtformad livmoder på RUL? När de upptäckte att min bebis låg på fel håll kollade de jättenoga att det inte var föreliggande moderkaka eller myom eller nåt sånt men allt såg perfekt ut.

Det var inte skönt men tyckte hjärtklappningen av Bricanylen nästan var värst. Blir som syntetiskt ångestpåslag typ? Bra träning på andning inför förlossningen tänker jag!

Hoppas din bebis vänder sig själv eller att den går att vända med lite hjälp!
  • Krusbärskompott
    Starlights skrev 2018-02-09 21:45:53 följande:

Ja första barnet för mig också.. så både sätesförlossning och kejsarsnitt känns skrämmande. :( 

Jag vet inte, tror ni man kan se hjärtformad livmoder så tidigt som i vecka 20 när de gör rul? Tänker de kollar mest på barnet då? För det känns verkligen som att bebisen bara har legat på höger sida under hela graviditeten, alltid huvudet på samma ställe, sparkar på samma ställe. Vänster sida har alltid varit mer "mjuk och tom" liksom... Men börjar bara stressa upp mig själv och googlar runt på allt vad det innebär. Kanske måste be om ett ultraljud för att dubbelkolla ändå, om det nu inte blir ett vändningsförsök för då gör de väl alltid ul.

Nä blä, känns inte alls kul, kommer gå runt och oroa mig för det här till onsdag då jag ska till bm.

Jag vet inte heller. Min låg på tvären på RUL o min mage gar väldigt ofta varit sned och stått ut mera på höger än vänster sida.

Jag tänker så här: Är din bm inte helt hundra tuden bombis på att den vönt sig så kräv att de kollar m UL. Är du i v 35 så borde du ju ha känt om den gjort en kullerbytta dessutom.

Det är ju ofarligt att kolla liksom. Och om den ligger fel då så kommer de kolla allt det där andra m form på livmoder osv.

På ett sätt är jag så oerhört tacksam för att de upptäckte att min låg på fel håll av en slump och mindre än 24 h senare var den vänd på. Minimalt med tid att nojja på.
  • Krusbärskompott
    efterfest skrev 2018-02-10 11:11:17 följande:

Som sagt ligger min i sätesläge och nu har jag äntligen fått tid till sjukhuset. 19/2.. då är jag i v 38+1. Antar att dom bara ska ta ultraljud för att dubbelkolla så barnmorskan känt riktigt. Jag känner tydligt huvudet under bröstkorgen på höger sida, tungt att andas..! Men är inte ev vändningsförsök i v 39 ganska sent? Vet inte om jag har lust. Däremot iom att jag fått graviditetsdiabetes så ?ska? jag inte gå över tiden heller, så blir det bekräftat säte så tar jag hellre snitt även om jag helst vill föda vaginalt..

I mitt landsting erbjuder de vändningsförsök om bebis ligger i säte men man får tacka nej o gå direkt till snitt istället. Så vill du hellre det borde det vara görbart!

Det går att vända så sent men chansen är kanske mindre att man lyckas eftersom bebisen är större och större risk att rumpan fixerat sig? Men jag vet inte.

Märkligt att du fått vänta så länge? Här är det kontroll med UL efter 35+0 om bm tror säte eller är osäker på läget o sedan vändförsök ganska direkt om man är förstföderska. Att min inte blev vänd förrän 36+5 berodde på att de inte upptäckte det förrän på tillväxtUL i 36+4. Min bm har hävdat huvudet neråt och jag har varit lite tveksam men vad vet man som förstagångsgravid liksom?

På omföderskor vill de gärna vänta med vändförsök till 37+0 tror jag, pga större risk att det drar igång.

Stort lycka till oavsett!
  • Krusbärskompott
    Starlights skrev 2018-02-19 09:28:13 följande:

Vändningsförsök för mig i morgon, vecka 36+0 då. Någon med erfarenheter att dela med sig?

Japp! Jag gjorde TUL i 36+4 och då konstaterades att huvudet låg uppe till höger (vilket jag misstänkt ett tag). Fick tid för vändning på förlossningen redan dagen efter.

Först kollade de läget med UL, körde CTG en stund och sedan fick jag Bricanyl innan de vände. Bricanyl (som ju mest är en astmamedicin) får livmodern att slappna av när man sprutar det men ger också en ganska obehaglig hjärtklappning, det är svårt att slappna av när hjärtat drar iväg.

Sedan fick jag ligga plant och läkaren tryckte på magen för att få bebisen att göra en kullerbytta. Det var INTE SKÖNT dvs det gjorde av och till svinont. Men det tog bara några minuter o sen hade han faktiskt fått runt bebisen. CTG 45 min efter det och sedan fick jag fika och gå hem. Jag hade mer sammandragningar än vanligt den kvällen men det gick över.

(Det var faktiskt ett väldigt bra tillfälle att träna profylaxandning för mig. Slappna av fast det var obehagligt.)

Och nu, 1,5 v senare ligger den fixerad med huvudet neråt. Så himla skönt! Och som bonus kan jag typ andas och luta mig framåt på ett helt annat sätt än innan.

Lycka till!
  • Krusbärskompott
    Starlights skrev 2018-02-20 14:42:35 följande:

Hemma från ?vändningsförsöket?, som bara blev ett ultraljud! Bebis hade nämligen vänt sig själv i natt! TJOHO!!

Var ju på mvc igår där två barnmorskor bekräftade att den låg i säte. Men vaknade i natt av att jag hade jätteont på ena sidan, så det måste ju varit pga bebis som bökat runt i magen? För under dagen har jag då inte kännt något speciellt i alla fall. Så det känns som en enorm lättnad nu!

Åh så himla skönt! Grattis!
  • Krusbärskompott
    Vargen070918 skrev 2018-02-22 20:28:23 följande:

Finns det fler än jag som börjar få dåligt tålamod?

Såååå rastlös men ändå för låg energi för att ta mig för saker. Pust.

7 dagar till BF.

9 dagar till BF här. Försäker mentalt ta höjd för att det kan bli tre veckor... Och samtidigt inte slita ut mig utan vara utvilad för det kan börja när som helst.

Men ändå så nära nu!!! Längtar!
  • Krusbärskompott

BF idag och inte minsta tecken på att något kommer att hända. Sjukt frustrerande!

Har haft huvudvärk i snart en vecka som inte släpper på Alvedon och blodtrycket var förhöjt på kontroll i fredags. :(

Tillstöter det minsta lilla till så tror jag de vill sätta igång mig vilket jag egentligen inte alls vill (kan ju bli sjukt långdraget på förstföderskor).

Ska på koll igen imorgon o då blir det hinnsvepning om det går (längtar inte efter det heller).

Ville mest bara gnälla lite.

• Krusbärskompott
    Starlights skrev 2018-04-02 09:32:26 följande:

Två veckor över tiden snart. Har för första gången känt lite förvärkar i natt, men nu har det nästan gått över helt. Ska på överburenhetskontroll i veckan, så får se vad de säger då. Kanske blir igångsatt direkt eller så får vi avvakta någon dag och testa med hinnsvepning och sånt.

Fy sjutton. Jag gick tretton dagar över och det var verkligen dryga dagar. Framför allt alla som hörde av sig "blir det nån bebis?" "Hur mår du?" Osv osv.

Jag känner med dig!

Lycka till!
  • Krusbärskompott
    Linkaa skrev 2018-04-11 22:03:15 följande:

Gick inte så bra för oss då sambon skulle ta en natt, just inatt så skrek lilleman och hade jätte ont i magen så nån sömn blev det inte så vi får göra ett nytt försök :(

Hur går det för er? Tack för all pepp den behövs<3

Hur gör ni andra här i gruppen? Ammar alla? Behöver nämligen lite tips på hur jag kan hålla igång amningen.. min mjölk håller på att sina nu fastän jag har pumpat och försökt hålla igång amningen nu när lillen på prov får mjölkfri ersättning:( nån som har något tips?

Jag helammar men har satt mig själv på komjölksproteinfri kost vilket minskade fröken skrikande rejält. Kan det vara ett alternativ för er?
  • Krusbärskompott
    Sofiiakarin skrev 2018-04-12 14:20:23 följande:

Alltså säkert så att de varierar.. Det var bara ngt jag läste. Varierar säkert från barn till barn! :) du behöver nog inte tänka på de! Sålänge de är friska o äter bajsar o kissar är de ju sunt! :) med ersättning brukar de väl gå upp lite mer också? Tror en vän till mig sa de som också hade ersättning. Vi vägde honom idag o han hade faktiskt gått upp 30g sen igår.. O då hade han precis bajsat massa. Så hoppas de vänder! Han äter numera mest utan napp. Men kvällarna är svårare o ta bort den då han är lite mer trött. O han sover typ hela nätterna! Så han är nöjd sa de på BVC.. Vi får se nästa vecka! :)

Starlights skrev 2018-04-13 19:40:32 följande:

Jag använder också amninsnapp, fick den på BB. BVC sköterskan sa att jag inte behöve vänja av henne från amningsnappen förrän amningen fungerar ordentligt och jag känner mig helt trygg med det. Så det var tydligen ingen stress, och inget som skulle göra att bebisen äter sämre eller får i sig mindre mjölk.

Jag har också åkt dit på amningsnapp pga plana bröstvårtor som i princip åker in när jag försöker trycka ut dem. :/

Men min tjej hanterar den galant o har ypperlig viktuppgång på helamning. Hon har däremot haft rejält m magknip så jag har inte orkat börja träna bort den än.

Vill tipsa om amningshjälpens slutna grupp på facebook. Sjukt bra tips o råd om amning där!
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?