• sofabulous

Vad associerar du med white trash?

Det första jag kommer att tänka på är raggare som åker runt i såna där gamla skruttiga bilar. Sen tänker jag på överviktiga white trash morsor med sönderblekt hår som röker. Vad associerar du med white trash? Utseendemässigt, beteendemässgt etc.

• Svar på tråden Vad associerar du med white trash?
  • Anonym (LOL)

Haha, med alla dessa förslag är vi snart uppe på 90% av Sveriges befolkning. Inget son förvånar mig!

• absalon

Tja rasism handlar det knappast om, då högfärdiga vita använder uttrycket om fattiga och obildade vita. Det handlar om klassförakt och allmänt översitteri. Jag ogillar begreppet. Precis som du verkar göra.
    I det gamla bondesamhället talade man på samma sätt om "tattare", som var en annan, svårdefinierad pariagrupp.  

• Froken Lokens

Rökare och människor som klär sig illa. Kvinnor med tramp-stamps och människor med tatueringar som är illa utförda. Och dom som har noll koll på sina ungar.

• Mandel

Väggord, vita hem, shabby-chick stil eller vad det nu heter, rökning, flera barn med olika pappor, märkeskopior alternativt märkeskläder fast man inte har råd med bra mat.
    Egoism, avundsjuka, offerkoftor, lata. Halv/helfabrikat så fort man ska laga mat själv, läsk dagligen, hämtmat flera gånger i veckan, saker på avbetalning - inte CSN, hus eller bil nu då! Tror på alla rubriker som skrivs på aftonbladet.se  jag kan nog fortsätta rabbla hur länge som helst känns det som

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Josefina)

Alla som är medlemmar på FL.

• Anonym (Jadu)

Har två exempel på personer:

Den ena är en 18 årig ensamstående mamma till två barn från två olika pappor. Ingen kontakt med någon av dem.

Den andra är ganska offentlig; 22 år, ensamstående mamma till tre barn, pappan är inte med i bilden.

Träffade en ny man, blev gravid direkt (planerat) med 4:e - han lämnade henne. Nu snart ensamstående till 4 barn.

Detta är min definition av wt. Inte specifikt ung mamma dock, absolut inte.

• Anonym (Josefina)
    Tow2Mater skrev 2017-06-27 16:47:37 följande:

De som konstant går med näsan i sina smartphones ute bland andra, utan att ta hänsyn till nåt runtomkring.

Fantasilösa nollor med inte allt för hög intelligens kunde vara en passande stämpel men White trash passar inte riktigt. Då tycker jag mera folk som svarat i den här tråden och blottat sina äckliga fördomar är en bättre stämpel på WT.
  • Mandel
    Anonym (Josefina) skrev 2017-06-27 18:33:00 följande:

Alla som är medlemmar på FL.

Så du själv är alltså WT?

Jag vet inte vem du är eller vad du gör om dagarna, men själv driver jag och maken ett företag med dryga 10-15 anställda och det går bra och för att ha lite mer att göra så jobbar jag även halvtid på ett utbildningsföretag.
    Ska jag vara ärlig så anser jag mig verkligen inte som WT utan snarare möjliggörande av WT då jag pumpar in en hel del pengar till staten för att finansiera dessa människors livsstil

Tycker FL är uppfriskande tidsfördriv och efter att ha varit medlem nästan sedan starten så vet jag om att det finns gott av medlemmar som är smartare än genomsnittet i detta land likväl som det finns en hel del som jag bara suckar och skakar på huvudet åt. Men det är detta som är charmen med FL! 
    Fördomsfulla individer, människor med livserfarenhet, korkade puckon, de som endast ser världen i svart eller vitt, de hjälpsamma, de troende osv. Alla sorter finns och det är det som gör det kul! Så att anonymt säga att alla medlemmar på FL är WT är faktiskt lite kul.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (tja)
    Mandel skrev 2017-06-27 18:27:36 följande:
    Väggord, vita hem, shabby-chick stil eller vad det nu heter, rökning, flera barn med olika pappor, märkeskopior alternativt märkeskläder fast man inte har råd med bra mat.
    Egoism, avundsjuka, offerkoftor, lata. Halv/helfabrikat så fort man ska laga mat själv, läsk dagligen, hämtmat flera gånger i veckan, saker på avbetalning - inte CSN, hus eller bil nu då! Tror på alla rubriker som skrivs på aftonbladet.se  jag kan nog fortsätta rabbla hur länge som helst känns det som smile2.gif
    Jag kan hålla med om att det är precis sådant här som dyker upp i mina tankar med i samband med "WT". Jag funderar lite över hur det kommer sig. Hur har det tex blivit så att väggord är lågstatus? För det är just mitt intryck av hur WT skall tolkas - lågstatus. Jag tycker själv väldigt illa om detta uttryck som jag finner nedvärderande, men kanske är det för att jag själv hamnar inom denna kategori på flera sätt.
    Vi har inga väggord, men äter mest helfabrikat av olika anledningar (dock äter de allra flesta mer hel - och definitivt mer halvfabrikat än de tror). Min man är arbetslös och har just nu en "paus" i att söka jobb. Vi går gärna i mjukisbyxor och urtvättade t-shirts. Ja, det händer att vi åker till lokala affären i dessa kläder. Första barnet har ett "WT-namn", dock inte andra. Vi köper ibland saker på avbetalning, även om vi inte har några större lån. Jag tror verkligen inte på allt aftonbladet skriver, skulle inte säga att jag är varken egoistisk, avundsjuk, lat eller har någon offerkofta. Jag har samma pappa till barnen, men mannen har barn sedan tidigare.
    Vi kan fortsätta så här länge.... ganska mycket av WT finns, men samtidigt sidor som inte räknas dit. De allra flesta har väl olika sidor och det känns rätt krystat att försöka kategorisera människor där vissa hamnar i WT-facket som inte "riktigt duger". Är det månne de som själva är mest rädda att klassas som WT som skriker högst om att andra är det?
  • Anonym (bildningsgrad)
    sofabulous skrev 2017-06-27 14:32:27 följande:

Vad associerar du med white trash?

Låg allmänbildning.
Svar på tråden Vad associerar du med white trash?