• ereywin

För oss med bim AUGUSTI 2017

Jag hoppar in här jag med :) 

BIM runt 19/8, 2:a försöket på 1:a barnet

• ereywin
    AishaK skrev 2017-07-26 22:09:03 följande:

Är det någon annan än jag som har sen äl? Mellan dag 19-21 och sedan mens 10 dagar efter äl? Enligt en barnmorska har alla mens 14 dagar efter äl men inte jag tydligen! Min cykel brukar vara kring 30 dagar ändå trots sen äl

jag TROR att jag har sen ägglossning, ska se om den beter sig likadant den här månaden, i så fall tänker jag ringa kvinnokliniken och se vad som kan vara fel. Jag har i så fall en cykel på ca 25 dagar och verkade ha ägglossning runt dag 15-16, och 9-10 dagar mellan ägglossning och mens känns som att det är för lite för att ägget ska hinna fästa ordentligt :( 
  • ereywin
    AishaK skrev 2017-07-26 22:32:37 följande:

ereywin menar du att det är något som är fel om man bara har 10 dagar mellan äl och mens?? Någon annan som kan något om detta?

Nej det vet jag inte, läste någonstans bara att det ska vara 14 dagar och nu nojar jag över att jag inte ska kunna bli gravid. Men det är mer hur jag är som person xD Däremot beter sig inte min menscykel som den gjorde innan jag började på p-piller och min barnmorska tyckte att jag skulle kolla det med kvinnokliniken om det inte hade bättrat sig efter 4-5 cykler (är inne på 5:e nu), så därför tänkte jag kolla upp det i så fall. Men du borde inte oroa dig för att jag gör det :) 
  • ereywin

GAH! Vi kom hem från semestern igår, tror jag hade ÄL den 7:e eller 8:e (har inte testat, gick på flytningar och andra symptom), beräknad mens 19:e enligt min app (flo), vilket i så fall ger typ 10 dagar från ÄL till mens... Kan inte släppa att det känns för lite för att ägget ska hinna fastna ordentligt :( Vet att många blir gravida med en cykel som ser ut så, men jag är verkligen expert på att oroa mig för ingenting. Oavsett, kommer mensen 19:e eller tidigare så blir det till att ringa kvinnokliniken så de får titta på varför min cykel är så kort (har haft max 26 dagar sen jag slutade med p-piller i april... en på 18 dagar och en på 26, de andra mellan 21 och 24...). Känns i alla fall som en evighet just nu, tur att det är dags att börja jobba igen nu så man får något annat att tänka på på dagarna :) 

• ereywin

Var på babyshower för en kompis som är gravid idag, en annan kompis berättade då att hon är gravid. Ingen av dem behövde mer än ett försök för att bli gravid... Det gjorde frustrationen hos mig ännu värre, och jag som redan hade en frustrerad dag med alldeles för många dagar till BIM och lite hopp över att vi lyckades den här månaden... Skriver det här mest för att jag hoppas att någon annan ska förstå hur det känns. Min man förstod inte alls min känsla. "Vi har ju knappt börjat försöka", men han har en helt annan (kanske bättre) syn på livet än jag och tar mycket lättare på hela barnskaffandet. 

Har ni berättat för någon ni faktiskt känner att ni försöker bli gravida? Jag är i valet och kvalet på om man vill berätta det eller inte, det skulle kännas lättare att ha någon att prata med, men samtidigt känns det som en extra press liksom? :/ 

• ereywin
    Annieee skrev 2017-08-12 22:33:57 följande:

Plussade igår på ÄL+8, BIM-4. Hoppas det går vägen!

Åhh, GRATTIS :D 
  • ereywin
    My102 skrev 2017-08-12 23:19:03 följande:
    Känner igen mig enorm! Och många därtill kan jag lova. Hur länge har ni försökt?
    Det är ju det som är det pinsamma, vi är på andra försöket - men jag har velat försöka i minst ett år redan, men det har inte passat av olika anledningar och min man har inte känt sig redo förrän nu så det har inte blivit. Kanske är därför det känns mer än det borde. Jag är ju såklart glad för mina kompisars skull, det är ju inte det - det är mer någon märklig form av avundsjuka... 

Skönt i alla fall att någon annan förstår litegrann :) Hur länge har ni försökt? 
  • ereywin
    Hormonkarusellen skrev 2017-08-13 00:03:25 följande:
    Det här med att man just börjat... jo visst, men jag har drömt om den här dagen sedan jag var14.... det är 14år det. Av att längta drömma hoppas... så 6mån är en evighet. Från att varje månad tänkt att hoppas det skett en olycka till att nu veta att vi faktiskt gjort vad man bör för att göra barn... och så har man inte ens äl! Det är en sån stor sorg för mig så det går inte att beskriva. Samtidigt glad att det är jag som är "felet" och inte sambon, han hade nog blivit ännu mer ledsen än jag över att känna att det var hand fel att det dröjer. Jag vet att han längtar, men eftersom jag väntat ut honom alla dessa år törs jag påstå att jag längtar ännu mer.

Kan även känna sån knäpp stress över att jag vill att våra far/morföräldrar skall gå uppleva våra barn. Nu lever inte alla, men det känns otroligt viktigt med de som är kvar. Knasigt, men så viktigt för mig!
    förstår precis, som du säger - man har ju i hemlighet hoppats fast man "vetat" att man inte kommer vara gravid. Hoppas innerligt att det tar sig den här månaden och annars får det bli ett samtal till kvinnokliniken om min menscykel, men den här väntan, och som sagt avundsjukan på alla som lyckas innan en. Åh så mycket märkliga känslor... Och ORO, så mycket oro! Fick ett plötsligt infall och undrade om vi kanske har klamydia när jag såg en tråd här på FL om det? Min man har haft en partner innan mig, de använde alltid kondom och jag testade mig i samband med en abort när jag var 16 och sen dess har jag bara haft den partner jag hade då och min man... Vart klamydian skulle komma från är oklart för mig, men orolig blev jag ändå. Haha, jag ska nog bara gå och lägga mig istället xD 
  • ereywin
    My102 skrev 2017-08-13 00:20:37 följande:
    Jag har alltid velat haft barn men den där riktiga känslan att NU vill jag ha barn. Den dök upp för två år sedan och jag sa det till sambo och vi började försöka på en gång, han var väl kanske inte riktigt där jag var men sa OK ändå så efter ca ett år utan resultat och mycket snack om ägglossning, tester, symtom hit å dit så blev han less och ville vänta men det höll inte riktgt :P han fick väl prestationsångest. Men jag slutade prata om det hela tiden så det blev mer "händer det så händer det" men jag hade i smyg ändå stenkoll men eftersom det fortfarande inte har hänt nåt så är vi under utredning just nu, nu vill även han lika mycket som jag :).

Längtan efter barn och "svartsjuka" för andra gravida kan ju komma från vilket håll som helst, dem som har försökt i flera år, som jag själv, den ensamstående som inte kan, paret där den ena inte redo, längtan efter barn kan vara lika stor för vilken som helst oavsett livssituation. Jag tycker definitivt inte att du ska tycka att det är pinsamt att känna den känslan för att ni har försökt 2 ggr. Längtan finns ju där!

En av mina bästa kompisar blev gravid på 2a försöket, hon visste att vi försökte så hon var snäll och lät mig vara med under hela resan, från när dem bestämde och när hon plussade på Stickan. Det uppskattar jag. Jag planerar tom att anordna en babyshower för henne! Jag kanske har lätt att inte gräva ner mig, gjorde jag det skulle jag inte kunna ta mig upp! Men jag tänker också att alla har vi vår egen väg till ett barn, då går det lite lättare. Jag har slutat jämföra mig med andra, då går det också lättare. Jag har 6 systrar varav 5 blev gravida på första försöket med alla barn så det har aldrig funnits i min värld att det ska ta tid även om jag inte heller har tagit för givet att det ska gå lätt, antaligen för att säkra upp ev besvikelse eftersom jag hemskt gärna vill ha barn.

Jag och sambon höll det hemligt i ungefär 5-6 månader, folk frågade å så hela tiden också. Men jag berättade för en syster först sen tog det några månader till också berättade jag för hela min familj, för stöttning men också så dem vet läget så slipper jag deras bebis tjat!

Sambon har berättar för någon nära kompis men inte för hans familj.

Efter att det hade gått nästan ett år så berättade jag för min närmsta kompisar och för inte så längesedan så berättade jag det även för dem som jag inte pratar lika ofta med men som jag ändå träffar och får frågan "ska inte ni ha barn snart?" Har fått rätt så dumma förklaringar på att fertiliteten går ner ju äldre man blir osv å de vill man ju inte höra! Så jag berättade det för de flesta som som står mig någorlunda nära. Inte på jobbet dock. SKönt med en frizon.

Om dina närmsta vänner berättar för dig om deras graviditet så kan du, om du vill, berättar för dem att ni försöker. Det kan bli en annan förståelse från deras sida och ni kan glädjas åt varandra för att försöka till barn är också stort! Men det kan också vara skönt att hålla det hemligt ett tag till. Utmaningen då tror jag blir istället att lägga all svartsjuka åt sidan och mer tänka att "jag är också där snart" och glädjas i nuet för det som händer sina nära istället för att känna sorg för det man inte än har. Skit svårt såklart men det känns mycket lättare och livet blir roligare under tiden i väntan på plus. Av egen erfarenhet så vet man aldrig när det blir.

Ett väldigt långt inlägg! Jag hoppas ni får erat plus på Stickan snart!
    Tack för att du delar med dig :) Mycket kloka tankar, känns helt klart bättre att höra att andra har liknande känslor :) 
  • ereywin

Alltså, jag måste ju inbilla mig men idag mår jag illa och har molvärk?!?

BIM-5 och ÄL+7-9 idag (lite osäker, vi såg till att ligga alla dagarna), känns för tidigt för symptom ändå? Vägrar testa innan söndag (BIM+1), eftersom min cykel ändå är rätt kort :P väntan känns verkligen oändligt lång :D

Svar på tråden För oss med bim AUGUSTI 2017