Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Abort om två dagar...

För det första bör du fundera över hur du ska återfå relationen till de 3 barn du faktiskt har!

Är du svensk medborgare? Flytta!!!!!! Dina 3 (!) barn behöver sin mamma! Du kan flytta oavsett abort eller inte. Så länge barnet är i magen gör du vad du vill.

Låter mkt underligt att du låter konflikter med ditt ex gå före relationen ned dina barn. Oavsett vad bör du följa efter. Och du kan inte ersätta det du missat med dem genom att skaffa ett nytt barn.

Abort eller inte set jag sekundärt när du har 3 (!) barn i ett annat land än dör du bor.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-18 11:05:46 följande:

Jag förstår att det är svårt att greppa hur jag kunde låta mina 3 flytta, men den som inte levt i ett förhållande med psykisk misshandel, ekonomisk misshandel mm kan omöjligt sätta sej in. Barnen mår bättre nu iom att deras pappa lugnat ner sej tillskillnad från innan då han tog ut sina frustrationer över dem och försökte manipulera dem mm. De har lidit enormt.

Nu har de återfått stabilitet, relation till familjen i sverige och jag åker närhelst jag kan och finns där för dem. För att ta ett sådant extremt beslut har jag passerat på en än mer extrem situation under flera år. Polisanmälningar, rättegångar mm. Så, lätt att inte förstå och ber er ej att ni förstår heller. Jag vet, och alla runt om oss vet, att detta var det bästa beslutet för alla.

Sen att flyttankar finns, självklart, men inte heller lätt när jag bott i spanien i ca 12 år, mitt liv är här, även om mina liv är där. Vart jag bosätter mej den beror på hur situationen fortskrider och hur jag märker mina barn mår - fungerar det ser jag inte varför jag inte kan stanna, fungerar det inte så självklart flyttar jag dit. Men allt är relativt nytt så ger det tid. Än så länge fungerar det väl.

Ang abort, gick till kliniken, avokade tiden. Kan inte - åtminstone inte nu.

Jag förstår att det finns omständigheter som lett till att du lät dina 3 barn flytta till ett annat land.

Och att du känner dig osäker över att göra en abort. Det är inte lätt.

Samtidigt undrar jag om du inte bör ta hänsyn till många aspekter när du tar ditt beslut? Hur påverkar det din relation till de barn du redan har? Stänger du då dörren till att flytta närmare dem? (Vad hindrar dig förresten att flytta närmare? 12 år i Spanien kan väl inte vara viktigare än närheten till barnen?)

Finns det risk för att nästa barn också kommer växa upp utan mamma?

Vill pappan ha barnet?
  • Anonym (Jenny)
    ajnas skrev 2017-07-18 16:32:48 följande:

Förstår att du sitter i en svår sits. Men jag köper inte det du säger om att pappan är helt annorlunda med barnen än han varit mot dig. Dels tror jag att det är ett personlighetsdrag, som uppenbarligen finns hos honom att han kan bete sig så, manipulera och utsätta dig för psykisk misshandel. Uppenbarligen är han kapabel till det, och jag har svårt att se att det inte skulle gå ut över barnen mer eller mindre, så småningom.

Det andra är att han utsatt deras mamma för det här. Det säger en del om hans föräldraskap. Jag skulle aldrig visa annat än respekt för mitt ex, mina barns pappa, av djup respekt för barnen. Han fungerar tydligen inte så, utan beter sig illa mot deras mamma. Dessutom har han genom flytten, hur god kontakt du än har med barnen, tagit ifrån dem deras möjlighet till en vardag med sin mamma. Jag skulle aldrig ta barnen och flytta ifrån deras pappa, han är ju oändligt viktig för dem och jag vill inte beröva dem från det.

Av de anledningarna skulle jag inte vara trygg i att barnen hade hela sin vardag med honom. Jag förstår att det är svårt för dig att lämna det liv du byggt upp de senaste 12 åren. Verkligen. Men finns inte möjligheten att du och din nuvarande partner tillsammans med "graviditeten" flyttar till Sverige? Hur ser han på det?

Som jag ser det nu är det ofrånkomligt något negativt för barnen att ha sin ena förälder, speciellt som de bott med tidigare och uppenbarligen har stark anknytning till, så långt bort. Att du dessutom bildar ny familj så nära inpå tror jag kommer skada er relation och deras självkänsla. Att de blev bortvalda för en ny bebis. Du säger att de kommer förstå när de är vuxna, men faktum är att känslan av att bli bortvald av sin mamma som barn inte är något som bara går över även om man som vuxen kan ha en förståelse, utan det sätter djupare spår.

Kan inte annat än att instämma med det här TS. Och det är inte för att vara elak mot dig, inte alls. Kanske får det dig att omvärdera dina tidigare beslut? Och beakta nu när du står inför detta stor val.

Jag ser inte den största konflikten i att få ett till barn med en ny man, utan konflikten ligger i att du låtit din ex-man flytta iväg till ett annat land med dina tre barn. Är han dessutom så manipulativ som du säger så finns det inget som säger att han inte är det mot barnen. Och som inlägget jag citerade menar, är det en potentiell risk, att barnen uppfattar att du lämnat/ övergett dem och dessutom nu bildat en ny familj.

Tror du att ditt ex som har närheten och den dagliga kontakten med barnen kommer att stötta ditt beslut och försöka få barnen att förstå? Nej. Deg som händer är antagligen att han vänder det emot dig och att de mår mkt dåligt. Möjligtvis har du lättare att bemöta barnens känslor, och ex-makens, manipulerande om du befinner dig geografiskt nära.

Sen förstår jag ärligt talat inte hur du kan försvara ditt beslut att låta barnen "gå" (flytta med manipulativt ex till ett annat land) och vägra "följa med" för att du blivit utsatt för psykisk misshandel i 13 år... Oavsett vad maken utsatt dig för, borde inte ens vilda hästar, kunna hålla dig borta frön dem?! Historien går inte ihop. Du beskriver hur manipulativ han är och att han misshandlat dig psykiskt och samtidigt får han ta med barnen till Sverige utan att du följer med?

Du kan absolut lämna Spanien och flytta nära och bygga upp ett liv nära dina barn utan att vara emotionellt närmare exet än du är nu.

Jag tror ditt försvar gör att du negligerar risker med barnet i magen och låter dig rationalisera bort den säkert oerhörda sorgen barnen känner av att mamma "lämnat dem".

Tänk till lite... snälla.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-18 18:23:08 följande:

Som sagt, förstår det inte är lätt att förstå. Samtidigt är det inte lätt att förklara en extremt komplex situation på ett forum med några få ord. Och en bok är jag inte intresserad av att skriva, inte heller var det syftet med denna tråden.

Jag vet vilket beslut jag tagit, varför och för vems skull. Och jag vet vad jag kommer att göra om jag skulle se att det behövs. Men så länge allt går bra, så fungerar det som det är nu. Och med "allt går bra" så menar jag "barnen mår bra".

Tack dock för era åsikter och tankar, och jag kan bara hoppas att ni aldrig behöver finna er i en liknande situation som jag själv. Skulle dagen ske, önskar jag ni har den styrka som krävs för att också ta rätt beslut oavsett vad andra kan anse runtom er. Inget i livet är definitivt och inget är ristat i sten, man kan bara göra det bästa för alla och anpassa sej till situationen som krävs samtidigt som man ser till andras och ens eget välmående.

Det är klart att det är svårt att förstå för oss som inte gått igenom samma sak. Tror ingen är ute efter att vara elak mot dig.

Jag vill bara, utifrån den lilla information du gett, ge dig mina tankar och råd på det du skrivit.

Du kanske ville höra annat? Annat än att i första hand ta hänsyn till den situation du är i?
    Frågor jag har som *kanske* kan hjälpa dig på vägen mot ett besök:

Hur gamla är dina barn?
    Hur är relationen med den nya pappan/ mannen som du är gravid med? Hur längd har nu varit ett par? Hur funkar relationen med honom och hans familj? Och relationen mellan han och dina tre barn?

Hur är din situation i övrigt? Yrke? Utbildning? Ekonomi? Bostad?

Hur tänker du dig framtiden? Var vill du bo?

Stanna i Spanien? Eller flytta hem på sikt? Är det möjligt om du har barn ned en spansk man? Stängs dörren till dina tre barn då?

Hur tror du att dina tidigare barn och deras pappa (ditt ex) kommer reagera på att du får ett nytt barn? Och hur tänker du hantera det?

Och du, jag förstår att du väldigt gärna vill få det att funka men din situation är oerhört komplicerad. Det är inte "bara" att behålla och låta allt lösa sig... förstår att det är lockande men du måste nog mer än de flesta göra ett riktigt rationellt genomtänkt beslut istället för att bara låta känslor styra..
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Jenny) skrev 2017-07-18 21:22:16 följande:
    Det är klart att det är svårt att förstå för oss som inte gått igenom samma sak. Tror ingen är ute efter att vara elak mot dig.

Jag vill bara, utifrån den lilla information du gett, ge dig mina tankar och råd på det du skrivit.

Du kanske ville höra annat? Annat än att i första hand ta hänsyn till den situation du är i?
    Frågor jag har som *kanske* kan hjälpa dig på vägen mot ett besök:

Hur gamla är dina barn?
    Hur är relationen med den nya pappan/ mannen som du är gravid med? Hur längd har nu varit ett par? Hur funkar relationen med honom och hans familj? Och relationen mellan han och dina tre barn?

Hur är din situation i övrigt? Yrke? Utbildning? Ekonomi? Bostad?

Hur tänker du dig framtiden? Var vill du bo?

Stanna i Spanien? Eller flytta hem på sikt? Är det möjligt om du har barn ned en spansk man? Stängs dörren till dina tre barn då?

Hur tror du att dina tidigare barn och deras pappa (ditt ex) kommer reagera på att du får ett nytt barn? Och hur tänker du hantera det?

Och du, jag förstår att du väldigt gärna vill få det att funka men din situation är oerhört komplicerad. Det är inte "bara" att behålla och låta allt lösa sig... förstår att det är lockande men du måste nog mer än de flesta göra ett riktigt rationellt genomtänkt beslut istället för att bara låta känslor styra..
    "Besök" ska såklart vara "beslut"
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-18 22:14:55 följande:
    Jag är inte efter att höra något speciellt och jag är mer än medveten om min situation och vikten här att ta ett genomtänkt beslut. Genomtänkt innebär även att inte rusa in i en abort när det inte känns 100% rätt.

För att ge dej lite svar på frågor, för att stilla nyfikenheten.

Mina barn är i åldrarna 6-10 år, relationen mellan min partner och mej, samt relationen mellan min partner och mina barn likaså som mellan mej och mina barn är mycket bra.

Vi har varit tillsammans i 4 år och båda är 34 med fast jobb. Han statsligt anställd, jag arbetar inom ekonomi. Boende är hyres, lönena inte de bästa - i Sverige hade vi fått ut mins trippelt per person. Familjesammanhållningen på hans sida är bra. Hans föräldrar fortfarande gifta och hans syster har man och barn i stabilt förhållande. Stöd finns om så behöves.

Boende? Här om möjligt men skulle det ej fungera är han en rationell person som man kan finna lösningar på situationer med. Om vi bryter skulle jag tvivla extremt på att han skulle ställa till problem ang vårdnaden då han är mer traditionellt inställd om att barnen behöver bo med sin mor - vilket är också varför han stod upp för mina barn och mej under många år innan jag fick ta det svåra beslutet (där uppenbarligen många faktorer vägde in)

Ang min exman. Hans beteende mot barnen är inte samma som mot mig. Han har även en ny tjej som hjälper med dem i Sverige och bor även med hennes son. Att han inte e den bästa pappan alla ggr, sure, men vem är det? Kommer sent, bryter ett löfte någon gång - ja, men han vet vad han förlorade när jag gick och kämpar för att inte förlora dem med.

Hur han skulle reagera, inget jag kan veta - kan bara hoppas han är trygg i sin nya tillvaro med sin nya tjej mm och att han tar det så väl han kan.
    Ok.

Då låter det inte som ett så svårt beslut?

Om allt är så bra så finns väl inga skäl att överväga abort?

Jag är tyvärr ganska skeptisk och förvånad att någon dom utmålat sitt ex till att psykiskt ha misshandlat dig i 13 år och att en mamma som släppt taget om sina tre barn kan få det att låta så otroligt du hetande, rätt och bra...

...kan inte låta bli att undra över barnens känslor i detta och hur det egentligen ligger till när en mamma väljer att släppa sina barn. Är för mig obegripligt...

Om det hindrar att få fler barn och "börja om" vet jag inte. Det vet bara du.

Hoppas bara du försöker övertyga oss okända på fl och inte dig själv...

Önskat dig iaf all lycka till.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-19 09:36:03 följande:

Jenny, jag behöver inte övertyga mej själv om något - ej heller er.
    Och inte heller kan jag rå på andras svårigheter att begripa en situation.

Men ni gör er egen bild av vad ni läser, för ni insisterar med att säga att han misshandlat mej psykiskt i 13 år - en uppfattning ni fått genom att läsa och tolka saker som ni vill. Har jag fel, citera mig, men vad jag vill minnas är att jag sagt att han gick bananas efter vi bröt, detta inkl. psykisk misshandel men jag har aldrig påstått att denna misshandel pågått i 13 år.
    Däremot har jag påpekat att jag tagit ett medvetet val om att inte låta han styra mitt liv mer. För jag har pga det ena eller andra varit styrd, och fått anpassa mig till honom under alla år. Och därför kommer jag def. inte ta hänsyn till han när det gäller val som påverkar mej. Mina barn är en annan sak, för den som inte kan hålla isär saker och ting.

Iaf, jag tror jag har fått ut vad jag behöver av denna tråden - för öppnade den pga oro relaterat till aborten planerad för igår, inte för att diskutera andra beslut i mitt liv med de som inte kan se bortom sina egna bubblor och limiterade livserfarenheter.

Mina barn mår bra, jag är närvarande och de vet att jag finns där när de behöver.
    Vill ni inte tro på det - shit the same. Antar samma gäller för alla barn med skilda föräldrar där boendet sker hos en förälder pga avstånd. Avstånd finns inom Sveriges gränser med. Tom med svårare komunikation än storstäder-storstäder över länder.

Och nej, jag har inte tagit ett beslut och tar jag det har inget med att "ersätta" någon att göra. Vore rätt tvistat... men men, tack för alla inlägg. Önskar er all lycka och gott i livet

Du skriver i dina inlägg faktiskt att din ex man misshandlat dig psykiskt, ekonomiskt och att barnen lidit enormt samt att "13 år räcker".

Samt funderar huruvida dina tre barn kommer känna sig ersatta om du behåller. Och att du är rädd att möjligheten att flytta tillbaka stängs om du behåller barn med en spanjor.

Så det är inte så konstigt att jag och eventuellt andra undrar över dina val. Eftersom tidigare val påverkat den situation du är i nu?!

Du vill inte höra det och jag förstår att tråden är avslutad för dig. Lycka till.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-19 21:43:34 följande:

Jenny, du får undra hur mkt du vill, men förstå att bara för att du, och ev andra, undrar och ej begriper så betyder det inte att mina val varit fel. Jag är fantiskt stolt att jag tagit mej genom allt så pass väl, höll ut o kämpade så pass länge både under förhållandet och efter.

Jag är även glad i att kunna vara stark att ta ett sånt stort beslut utan att tänka egoistiskt och slåss in i döden för att ha barnen här, när denna kamp påverkar dem så mkt som de gör.

De mår bättre nu, och det är ngt jag gett dem för att jag satte mej sj åt sidan.

Ledsamt med avståndet - ja, absolut, men det är bara ett fysiskt avstånd och med tiden kommer det inte bara vara lättare för dem utan de kommer kunna resa hit mm mer och inte bara vara jag som reser. Många barn bor med sina fäder - är det lika synd om alla?

Hans sätt emot dem är inte som hans sätt mot mej, barnen bor inte i en resväska med växlande boende, skola mm utan har en fast punkt. Närmare släkten, bättre språkutvecklingsmöjligheter samt studier. Men är man trångsynt och bara vill se "barnen bor i ett annat land än sin mamma så hela situationen måste vara hemsk och de lider" ja, då är det snarare dej jag tycker synd om. Född och uppvuxen i en liten ort i Sverige kanske?

Både min exman och jag har arbetat och bott utomlands, rest mm så kanske är vårt begrepp av avstånd inte samma som ditt. Gränserna är inte så stora, världen är inte heller den särskilt stor och på 4h kan jag vara där fysiskt när de helst behövs samt jag finns tillgänglig 24/7 och det vet dom. Att jag önsksr bädda om dem om natten och pussa dem god natt är en självklarhet men mer än det önskar jag dem stabilitet, utan växlande boende, diskutioner, bra utbildning och internationellt tankesätt. Om det gör mej till en dålig mor, så fine.

Min rädsla för hur de kan ta en nyhet är konstsant närvarande men det är vårt ansvar hur de verkligen upplever det. Om jag försvinner så klart de har all rätt men om jag forts finnas där och jobbar på en nära relation, så finns det ingen, inte ens du, som kan säga att de kommer ta det på det ena eller andra viset. Men igen, lönlöst att ha en konversation med någon som på en stor strand endast ser enstaka sandkorn.

Det enda jag försökt är att svara på dun trådstart utifrån den information om din situation du gett.

Som svar på din fråga, nej, det är inte synd om alla barn som bor med sina fäder. Absolut inte.
    Och du har helt klart både förklarat och övertygat mig (och säkert andra) att dina tre existerande barn har det bättre med sin pappa i Sverige.
    Sen har jag en personlig åsikt av att dina barn, precis som de flesta bör ha båda sina föräldrar geografiskt nära. Och en personlig erfarenhet av att de allra flesta mammor (och pappor) inte frivilligt skulle stanna eller bosätta sig i ett annat land än sina barn. Oavsett billiga flygresor, mobiler, Skype mm.

Det var dock egentligen inte dina redan existerande barn som var frågeställningen utan huruvida du bör göra abort eller ej med hela din situation i beaktande.

Det är komplext och det råd jag gett är att du bör se över din situation så inte något av de få fyra barnen drabbas. Finns det ex en potentiell risk att barn nr 4 också kommer bo i ett annat land än dig? Om du behöver lämna Spanien för Sverige?

Förstår att inget är enkelt.
    Observera att jag aldrig sagt "gör abort" eller "behåll".
  • Anonym (Jenny)
    nevermind skrev 2017-07-19 11:12:29 följande:

Om du skaffar barn i Spanien är du fast där i cirka 20 år. Om du blir ensam igen så blir det svårt. Som sagt, dyrt med barn i Spanien. Hur ska du lösa det då?

Denna fråga kanske är relevant att fundera över, om inte dilemmat med dina tre barn i Sverige är det?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-20 08:12:21 följande:

Tack Jenny, det är lätt att tolka saker på ett annat sätt än vad den som skrivit försökt förmedla, detta gäller mej själv inklusive.

Och för att svara på denna frågan så nej, jag ser inte att det skulle vara ett helt olösbart problem om vi skulle separera. Rädsla för det finns, men som tidigare nämnt tvivlar jag på att han skulle hindra en flytt om det skulle bli aktuellt. Något vi pratat om innan nu tom. Men ja, saker kan ändras. Ett barn i Spanien klarar min lön om så måste på egen hand. 3, nej, inte utan stöd utifrån. Och nej, finns inte en chans i världen att jag skulle flytta ifrån liten om vi behåller och världen går åt skogen. Smärtan har jag gått igenom en gång redan och som sagt pga många faktorer, faktorer som i denna situation är icke existerande. Och nej, de kan inte uppstå heller.

Men igen, man kan aldrig veta hur något blir, det finns aldrig garantier till något. Men det gäller här som i alla andras liv världen runt. Man kan bara försöka se vad man har, analysera alla risker, se vilka potentiella lösningar som finns och se vilka "blockers" som är kvar. Och arbeta där efter. Risker finns alltid, frågan är vad som väger tyngst - och det är där jag befinner mej nu. Även om jag kanske låter övertygad om det ena eller det andra är så inte fallet, jag är livrädd ifall jag behåller och främst gällande hur mina barn skulle ta det...

tom ekonomin för om något så måste jag garantera resor till sverige, ensam eller med liten, men måste kunna åka utan undantag.

Jag förstår att du tolkade mina inlägg som kritiska eftersom det säkert är en känslig situation för dig. De var inte meningen att kritisera dig som person...

...jobbigt dilemma du är i. Säkert klokt att du får räkna med att bo kvar i Spanien om du behåller. Den blivande pappan kommer säkert inte vilja att dy flyttar till Sverige. Om han inte vill följa?

Ett par bekanta till mig hade två barn. Hon svensk och han spansk. Födda i Spanien. Ett av barnen hade autism. De var tvungna flytta till Sverige när barnet blev äldre pga bättre stöd för barnen här.

Hon fick jobb i vården och han lärde sig svenska och fick jobb på ett stort hotell. Barnen har det bra och de trivs.

Ni kanske ska prata om alternativ redan nu OM det skulle visa sig att du/ni behöver flytta tillbaka? Om den blivande pappan inte utesluter en nystart i Sverige så kan ni ha den dörren öppen ifall ni behöver flytta pga ert barn eller pga dina tre barn.

Det kan ju ex hända ngt med dina tre barns pappa som innebär att du måste flytta hem omgående.
    Hur ställer sig den spanska pappan till det? Eftersom det är ett scenario som kan uppstå. Om pappan till dina tre barn blir akut sjuk, bara "släpper" ansvaret (kanske osannolikt) eller dör? Då kan ingen ny flickvän axla rollen som förälder utan det är du som skyndsamt måste tillbaka till Sverige och ta hand om dem.
  • Anonym (Jenny)
    Regndamen skrev 2017-07-20 20:59:20 följande:
    Dina barn kommer naturligtvis inse det till slut. Troligtvis kommer du slippa kontakt med dem när de blir äldre. Så skaffa den här ungen nu, den kanske du får behålla.
    Jag tror det blir jobbigt för TS att bli påhoppad. Hon bör såklart beakta hela den situation hon är i samt de beslut hon tagit.

TS har förklarat i tråden, för mig och andra, att de tre barnen har det bättre hos sin pappa. Sen kan vi andra inte veta vad det beror på, om det är så att det beror på osjälviskt val eller ett själviskt sådant, men jag tycker inte TS i detta läge behöver försvara och förklara sina tidigare val mer?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-20 23:16:00 följande:

Regndamen, Ledsen men folk som du får mej bara himla med ögonen.

Helt absurt... iaf, hoppas du har kul. Pass.

Jenny, tack.

Iaf. Lägger locket på nu och klurar ut hur göra. Min partner berättade för sin familj redan och de vart jätteglada... gjorde inte saken lättare. Iaf, allt ger sej, på ett eller annat vis.

Tack alla.

Oj. Har han berättat?

Det blir ju jobbigare för dig då,, om du tar beslut för abort.

Roligt att de blev glada, om du bestämmer dig för att behålla.

Lycka till med beslutet och jag kommer kika på tråden så om du vill får du gärna uppdatera hur det hår och vad du bestämmer dig för.
Svar på tråden Abort om två dagar...