• Anonym (Ledsen)

Alla krav..

Jag och min sambo har båda barn sedan tidigare som har bott varannan vecka. Ibland har de varit här separata dagar för att få tid ensamma med oss och det har varit helt okej. Jag har en dotter på 7år och han har två döttrar på 4 och 6 år.

Nu är det så att bonusbarnens mamma helt har försvunnit ur deras liv. Vi vet inte när eller ens om hon kommer att börja ha barnen igen och de bor således hos oss på heltid just nu. Sambon har tagit semester hela juli och har varit hemma, men nu kommer verkligheten ikapp och jag mår skit.

Grejen är att min sambo jobbar alltid. Enda gången han är ledig är den helgen vi i vanliga fall har barnen. Sambon jobbar redan bara 80% vilket innebär att han inte kan gå ner mer i tid. Arbetspassen går inte heller att utöka på vardagarna. Föräldradagarna är slut o.s.v.

Nu har det blivit en osagd självklarhet att jag måste vara med barnen alltid. Varannan helg när han jobbar så ska jag vara med barnen. På morgnarna när han inte är där så ska jag vara med barnen. Alltid alltid. Det har inte gjort något om min dotter också varit hemma. Då känna det naturligt att ha alla barnen. Men när hon inte är här så vill jag inte. Jag har inget emot att vara med sambons barn ibland och jag har inget emot att de bor hos oss. Men jag vill inte ta allt ansvar. Jag mår jättedåligt. Jag hade precis börjat vänja mig vid att inte ha min dotter hos mig alltid och hittat hobbies som tagits mycket tid. Jag har äntligen börjat åka iväg varannan helg för att göra saker som jag mår bra av. Nu ska jag vara hemma med hans barn.

Jag låter säker otacksam. Jag tycker jättemycket om barnen men de är trots allt inte mina barn. Jag är jättegärna en extra vuxen för dem men jag vill inte tvingas vara med dem alltid. De vill inte vara med mig alltid. De vill ju vara med sin mamma och pappa.

Sambon undviker ämnet. Han blir arg och sårad eftersom det inte finns någon lösning på problemet. Han måste jobba, jag har ju inget fast (pluggar). Släkt och vänner kan inte passa barnen och mamman finns som sagt inte med i bilden just nu.

Jag känner mig så elak som känner såhär. Jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Alla krav..
  • Anonym (Tuff sits.)

Ja, det är i "nöden" man prövas. Livet och tillvaron  är inte ständigt likadan, utan kan förändras drastiskt.
    En biologisk förälder kan, som här, "försvinna", eller avlida, och då kan allt raseras, om man känner som du gör.  Förstår att allt känns jobbigt, inte bara för dig och sambon, utan också för barnen vars mamma plötsligt är borta. Hur mår dom?
    Att du tvingar dig att hjälpa till med barnen, är ingen bra lösning. Det kommer inte att fungera i det långa loppet. Du kommer bli frustrerad och irriterad, både på sambon och barnen, och det kommer att slita hårt på relationen.

Det är nog inte många som diskuterar hur man ställer sig till en sån situation, som nu uppkommit hos er, innan det hänt.. Det kan säkert komma som en total överraskning för den som behöver hjälp, att det är långt ifrån självklart att partnern ställer upp, eller t.o.m. vägrar.. Ja, ni har hamnat i en tuff sits hela familjen.

• Anonym (Anna)

Jag förstår faktiskt inte. Han jobbar 80% dvs 32 timmar i veckan fördelat på flera dygn. Kanske då 5-6 timmarspass. Det låter som att han har ganska mycket tid över?

• Anonym (H)

Han kan såklart anställa en barnflicka istället av att använda dig som obetald piga.

• Anonym (H)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2017-07-27 10:19:52 följande:

När jag läser såna här inlägg så blir jag grymt nervös över att det någon gång händer mig något så att mina barn förlorar sin mamma.

Att min man träffar en ny kvinna som resonerar så här är min värsta mardröm!!! Hur fan kan man se till sina egna behov före barnens?? Du visste att han hade barn när du träffade honom och även om du då bara visste om varannan vecka, så kan väl en vuxen normalfungerande människa ändå tänka längre än så? Vad som helst kan ju hända! Mamman hade kunnat gå bort i sjukdom eller olycka. Eller som nu, hon drog! Då är ju barnens självklara plats hos sin pappa! Och eftersom du delar pappans liv är det ju lika mycket med dig? Hur kan DU må dåligt över detta? Det är väl för fan barnen som förlorat sin mamma som mår dåligt??

Och pappan visste också att han hade barn.

Vad skulle han göra utan TS ?

Lämna barnen i en park?

Vidrigt med föräldrar som anser att deras barn är alltid andras ansvar.

Och löjligt att dra in att mamman kan dö när det handlar om 2 föräldrar som väljer att inte ta ansvar för sina egna barn.

Skrämmande att vissa tänker att det är helt okej om föräldern själv inte tar hand om sina barn men pappans / mammans aktuella partner är en monster om hen inte genast tar förälderansvar.
  • Loivizaa

Pappan har alltså inte tid eftersom han jobbar 35 timmar i veckan... Hör du inte själv hur tokigt det låter?

• Anonym (X)

Är biomamman sjuk? Kanske kan han tillfälligt gå ner i tid medn hon återhämtar sig.

Gäller det mer långsiktigt kNske han måste byta jobb, han vill väl hinna umgås med sina barn också?

• Anonym (T)
    Anonym (X) skrev 2017-07-27 12:25:34 följande:
    Är biomamman sjuk? Kanske kan han tillfälligt gå ner i tid medn hon återhämtar sig. Gäller det mer långsiktigt kNske han måste byta jobb, han vill väl hinna umgås med sina barn också?

Är hon sjuk borde han ju faktiskt kunna vabba de tider barnen inte kan vara på förskola.
  • Meriall

Finns det anledning att tro att biomamman snart kommer tillbaka? Annars skriv barnen hos er och byt deras skola/förskola. Då får ni mindre restid och då borde pappan kunna lämna/hämta alla vardagar. Då är det bara några timmar varannan helg som gäller. Skaffa barnvakt till de dagarna eller iaf en av dagarna. Det går att anställa en professionell. Kanske är okej för dig att vara med dem själv två dagar i månaden. Isf behöver det inte bli så dyrt ens.

Andra alternativet är ju att pappan byter jobb.

• Anonym (Tuff sits.)
    Anonym (T) skrev 2017-07-27 12:30:27 följande:

Är hon sjuk borde han ju faktiskt kunna vabba de tider barnen inte kan vara på förskola.
    I trådstarten kan man läsa:

"Nu är det så att bonusbarnens mamma helt har försvunnit ur deras liv. Vi vet inte när eller ens om hon kommer att börja ha barnen igen"
  • Anonym (Tuff sits.)
    Meriall skrev 2017-07-27 12:33:11 följande:

Finns det anledning att tro att biomamman snart kommer tillbaka? Annars skriv barnen hos er och byt deras skola/förskola. Då får ni mindre restid och då borde pappan kunna lämna/hämta alla vardagar. Då är det bara några timmar varannan helg som gäller. Skaffa barnvakt till de dagarna eller iaf en av dagarna. Det går att anställa en professionell. Kanske är okej för dig att vara med dem själv två dagar i månaden. Isf behöver det inte bli så dyrt ens.

Andra alternativet är ju att pappan byter jobb.

Pappan söker nytt jobb för fullt, skriver TS.
Svar på tråden Alla krav..