Anonym (Undrar) skrev 2017-10-23 12:28:28 följande:
Om det nu är så ofarligt varför hävdas motsatsen?
Smusslarn skrev 2017-10-23 12:45:19 följande:
Okunskap. De som hävdar motsatsen är de som har lite svårt för det där med logik och bland annat tror på Gateway-teorin, alltså att cannabis leder till starkare droger (vad nu det ska betyda).
Det är lika logiskt som att homosexuella personer kommer söka sig till "starkare" former av sex, som pedofili eller nekrofili.
Många svenskar verkar se droger som ett slags spektrum där alla droger gör dig "hög" men i olika styrka, vilket inte är fallet.
Lagarna baseras inte på kunskap, utan myter. Eftersom alla svenskar tror på detta så kan inte riktig fakta accepteras... Exempelvis att cannabis skulle orsaka missbruk av tyngre droger, det beror inte på drogen i sig, utan alla problem som lagarna orsakar. Att cannabis skulle orsaka schizofreni är en lögn, i länder där cannabis är olagligt är inte schizofreni vanligare alls, exempelvis.
Det finns så många direkta motbevis mot dessa myter, men ingen vill acceptera det, och har fått höra så mycket skit om cannabis i hela sina liv.
Jag personligen var extremt anti för ett par år sedan, och var övertygad om att om man rökte cannabis en enda gång så skulle man när som helst i sitt liv kunna få en psykos orsakad av den enda gång man rökte cannabis. Jag var helt övertygad om att det var sant, fråga mig inte varför, jag vet inte ens. Det finns ingen vetenskap som tyder på detta. Jag har hört massor av myter, det förekommer så otroligt mycket skitsnack... Jag hörde att en person drog in ett bloss cannabis, och hela hjärnan gick sönder direkt... LÖGNER!
För övrigt: Demoniseringen av cannabis började på 1930-talet i USA, av en man som lyckades få hela landet att hata cannabis, bara av lögner. Han sa bland annat "Marijuana is the most violence-causing drug in the history of mankind.?"
www.cannabis.info/en/harry-j-anslinger-15-ridiculous-quotes-about-marihuana
Grov lögn, stämmer inte alls. Cannabis gör en lugn och avslappnad, och inte det minsta våldsam. Alkohol däremot, är den drog som orsakar mest våld av alla droger, men detta blundar alla "hjärntvättade" anti-cannabis-personer för.
Jag är helt seriös när jag säger detta: När cannabis blivit lagligt i hela världen kommer folk inse hur stort misslyckande kriget mot droger varit och hur pass ofarligt cannabis är och hur patetiskt det är att människorna under vår tid kunde tro på alla dessa myter och vägra inse fakta. Och framför allt hur idiotiskt det är att vi inte låtit sjuka använda den bästa och säkraste medicinen mot många sjukdomar: cannabis.