• MMLegenden

Vad tycker DU om cannabis?

Hej! Jag skulle gärna vilja höra vad svenskar tror och tycker om cannabis (marijuana/gräs/hasch). En drog som folk har väldigt olika uppfattning om.

Synen har förändrats med åren och många unga är mer liberala och inte så emot cannabis. Ungefär var femte gymnasieelev i åk2 har provat cannabis. Att jämföra skador av alkohol och cannabis är populärt. Många anser att det ena är mycket farligare än det andra.

Jag undrar:

Vilken kunskap/åsikter/inställning har DU till cannabis?

Det kan vara saker du hört eller läst. Vill helt enkelt veta vad olika personer har för bild av drogen. Ni får gärna lämna ett anonymt svar, men ange er ungefärliga ålder.

Svara gärna också på hur ni tycker om alkohol i jämförelse med cannabis! Vilket är farligast och varför?

Viktigast är att du anger din ungefärliga ålder, (måste inte vara exakt) då jag vill se hur yngre och äldre personers åsikter generellt varierar.

Jag är inte här för att debattera, vill bara veta så mycket åsikter som möjligt. Jag kanske dock svarar om jag har något vettigt att påstå om din äsikt.

Tack!

• Svar på tråden Vad tycker DU om cannabis?
  • Anonym (fydru)

Jag är positiv till cannabisolja som läkemedel men inte  cannabis i någon annan form.
    Tror inte skaderisken egentligen är större än "vanlig" rökning men det räcket gott och väl till.

Alkohol säljs under ordnade former till personer över 20, och visst langas det... men cannabis säljs alltid, 100%, olagligt.

Jag har en tonårsson som rökt allt för mycket, som inte dricker alkohol... jag har faktiskt svårt att säga vilket som egentligen vore värst. Jag tror helt ärligt att skador från överdriven konsumtion, under lång tid, är farligare när det gäller alkohol än cannabis. Men det är bara vad jag tror.

• Kurlie

28 år

Själv varit stor rökare för några år sen. Blev för mycket. Blev lite nojig när jag rökte på slutet. Svårt att vara lika glad utan till sist så definitivt beroendeframkallande. Man behöver må bra om man ska röka anser jag. Tycker röka bör vara lagligt även om jag själv inte röker. Grönt då alltså.

Min relation med alkohol är liknande. Missbrukade ett tag men aldrig beroende. Blev något personlighetsförändrad till slutet. Dricker inte längre. Tror min hjärna skär sig med humörändrande substanser. Tycker alkohol borde bli förbjudet då många blir sjuka och dör. Ingen dör av maja i sig.

• Anonym (M)

Är 25 år gammal och generellt "för" cannabis om man ka säga så. Dock endast vart det sedan jag var kanske runt 21-22 år gammal. Innan dess hade jag väl mer den typiska svensk-förmedlade bilden av cannabis som "gateway drug" och att det var knark och alla som använde det var knarkare. När jag var 20 år flyttade jag till Los Angeles och efter 1-2 år där av att exponeras för cannabis på ett helt annat sätt så började jag istället sätta mig in i det. Dels rent vetenskapligt genom att läsa studier och rapporter om cannabis påverkan på kropp och hjärna med allt vad det innebär, sedan på ett mer politiskt/samhällsplan med varför läget ser ut som det gör kring cannabis och diverse andra droger. Efter all denna läsning samt några av alla mina universitetskurser som berörde ämnet så hade jag fått en mycket mer nyanserad bild av cannabis.

När jag var runt 23 år började jag och min sambo röka på (eller använda vaporizer rättare sagt) då och då, typ på så sätt som man dricker alkohol. Ingen av oss var/är speciellt förtjusta i alkohol, jag brukade som yngre alltid dricka för mycket kändes det som och tappa omdömet och mår bara genrelltt inte så bra på alkohol. Så vi provade cannabis istället, vilket vi båda gillade jättemycket! Vi brukar laga någon god mat ihop, röka lite, njuta av maten, chilla, spela spel, skratta, har skönt sex och kolla på film. Och sova jätteskönt! Dagen efter mår vi prima, pluggar, hittar på olika aktiviteter. Inte som dagen efter med alkohol precis.

Vi har precis flyttat från Los Angeles för drgyt en månad sen och ska bo i Europa under några år nu. Kommer förmodligen då inte längre bruka cannabis längre på samma sätt iom den legala situationen. I LA var det ju i princip lagligt (vi hade sådana där "medical cards"), så man kunde gå in och köpa precis vilken sort/strain man ville ha och testa ilila ratios på THC/CBD beroende på vilken effekt man var ute efter. Eftersom det inte kommer vara möjligt nu är vi inte lika sugna då vi dels räknar med sämre kvalitet (mer att man får ta det som finns) samt har vi ingen lust att åka dit för droginnehav. Men någon gång ibland möjligtvis, vid specielle tillfällen, det känns inte som någon större risk ändå så länge man är smart och inte skyltar med det.

I övrigt föredrar jag personligen helt köart cannabis över alkohol. De går egentligen inte ens att jämföra för mig. Tar hellre ingenting än alkohol, som numer nästan känns som att dricka gift efter att jag i princip inte druckit det på drygt tre år mer än kanske fem gånger totalt. Är helt klart för en legalisering av cannabis av flera orsaker, mer än för egoistisla skäl alltså ;)

Mina enda två problem med cannabis är att det kan uppfattas som en såpass "lätt" drog av en del att man inte behandlar det med den respekt man bör behandla droger. Med det menar jag framförallt att en del anser att de kan köra bil på cannabis, vilket man inte bör. Om vi pratar om den mest vanliga cannabisen alltså, inte den som har nästintill 0% THC och mycket CBD för smärtlindring, det är en annan femma - men de rekretionella strains av cannabis som används. Och det andra att cannabis inte bör användas av ungdomar. Men det är ju iof samma problem som med alkohol, som inte heller bör användas av unga som fortfarande utvecklas. Så det är väl kanske egentligen inte problem med cannabis, men mer hur vi får unga att förstå varför de inte bör brula droger och faktiskt avstå. Inte det lättaste.

• Anonym (fydru)
    Anonym (fydru) skrev 2017-07-28 17:41:00 följande:

Jag är positiv till cannabisolja som läkemedel men inte  cannabis i någon annan form.
    Tror inte skaderisken egentligen är större än "vanlig" rökning men det räcket gott och väl till.

Alkohol säljs under ordnade former till personer över 20, och visst langas det... men cannabis säljs alltid, 100%, olagligt.

Jag har en tonårsson som rökt allt för mycket, som inte dricker alkohol... jag har faktiskt svårt att säga vilket som egentligen vore värst. Jag tror helt ärligt att skador från överdriven konsumtion, under lång tid, är farligare när det gäller alkohol än cannabis. Men det är bara vad jag tror.

Glömde åldern, jag är 48 år.
  • Smusslarn

Tycker det är smått otroligt att folk år 2017 (i Sverige) fortfarande inte har insett hur pass ofarligt cannabis egentligen är.

Gateway-teorin är för länge sedan avvecklad, det är inte fysiskt beroendeframkallande, det är inte fysiskt skadligt om det äts eller vaporiseras, det hjälper många sjuka personer.

Om folk fick lära sig mer fakta om CB, och hur man brukar cannabis på ett ansvarsfullt sätt, istället för propaganda och falsk information, skulle en legalisering i princip bara innebära goda saker.

De som skulle missbruka cannabis är de som har grova problem, samma personer som istället går ner sig i alkoholen.

• Anonym (Undrar)

Om det nu är så ofarligt varför hävdas motsatsen?

• Smusslarn
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-23 12:28:28 följande:

Okunskap. De som hävdar motsatsen är de som har lite svårt för det där med logik och bland annat tror på Gateway-teorin, alltså att cannabis leder till starkare droger (vad nu det ska betyda).

Det är lika logiskt som att homosexuella personer kommer söka sig till "starkare" former av sex, som pedofili eller nekrofili.

Många svenskar verkar se droger som ett slags spektrum där alla droger gör dig "hög" men i olika styrka, vilket inte är fallet.
  • Smusslarn

Måste även tillägga att alkohol och cannabis knappast går att jämföra då alkohol är en neurotoxisk, personlighetsförändrande, beroendeframkallande drog som skadar bland annat både din kropp och din hjärna.

Du blir uttorkad, tappar omdömet, kan bli aggressiv och kan ta en dödlig överdos.

Dagen efter mår du dåligt och har ont i huvudet.

Cannabis är endast farligt om du har problem eller en psykisk sjukdom, vilket alkohol också är i det fallet.

Du blir lugn, musik låter bra, mat är gott, du blir glad

Det är inte farligt att blanda med de flesta mediciner, till skillnad från alkohol.

När ruset är slut mår du som vanligt.

Jag är för övrigt 18 år.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-23 12:28:28 följande:

Smusslarn skrev 2017-10-23 12:45:19 följande:
    Okunskap. De som hävdar motsatsen är de som har lite svårt för det där med logik och bland annat tror på Gateway-teorin, alltså att cannabis leder till starkare droger (vad nu det ska betyda).

Det är lika logiskt som att homosexuella personer kommer söka sig till "starkare" former av sex, som pedofili eller nekrofili.

Många svenskar verkar se droger som ett slags spektrum där alla droger gör dig "hög" men i olika styrka, vilket inte är fallet.

Lagarna baseras inte på kunskap, utan myter. Eftersom alla svenskar tror på detta så kan inte riktig fakta accepteras... Exempelvis att cannabis skulle orsaka missbruk av tyngre droger, det beror inte på drogen i sig, utan alla problem som lagarna orsakar. Att cannabis skulle orsaka schizofreni är en lögn, i länder där cannabis är olagligt är inte schizofreni vanligare alls, exempelvis.

Det finns så många direkta motbevis mot dessa myter, men ingen vill acceptera det, och har fått höra så mycket skit om cannabis i hela sina liv.

Jag personligen var extremt anti för ett par år sedan, och var övertygad om att om man rökte cannabis en enda gång så skulle man när som helst i sitt liv kunna få en psykos orsakad av den enda gång man rökte cannabis. Jag var helt övertygad om att det var sant, fråga mig inte varför, jag vet inte ens. Det finns ingen vetenskap som tyder på detta. Jag har hört massor av myter, det förekommer så otroligt mycket skitsnack... Jag hörde att en person drog in ett bloss cannabis, och hela hjärnan gick sönder direkt... LÖGNER!

För övrigt: Demoniseringen av cannabis började på 1930-talet i USA, av en man som lyckades få hela landet att hata cannabis, bara av lögner. Han sa bland annat "Marijuana is the most violence-causing drug in the history of mankind.?"

www.cannabis.info/en/harry-j-anslinger-15-ridiculous-quotes-about-marihuana

Grov lögn, stämmer inte alls. Cannabis gör en lugn och avslappnad, och inte det minsta våldsam. Alkohol däremot, är den drog som orsakar mest våld av alla droger, men detta blundar alla "hjärntvättade" anti-cannabis-personer för.

Jag är helt seriös när jag säger detta: När cannabis blivit lagligt i hela världen kommer folk inse hur stort misslyckande kriget mot droger varit och hur pass ofarligt cannabis är och hur patetiskt det är att människorna under vår tid kunde tro på alla dessa myter och vägra inse fakta. Och framför allt hur idiotiskt det är att vi inte låtit sjuka använda den bästa och säkraste medicinen mot många sjukdomar: cannabis.
  • Anonym (Gräs är grönt)
    MMLegenden skrev 2017-07-28 17:36:28 följande:

Hej! Jag skulle gärna vilja höra vad svenskar tror och tycker om cannabis (marijuana/gräs/hasch). En drog som folk har väldigt olika uppfattning om.

Synen har förändrats med åren och många unga är mer liberala och inte så emot cannabis. Ungefär var femte gymnasieelev i åk2 har provat cannabis. Att jämföra skador av alkohol och cannabis är populärt. Många anser att det ena är mycket farligare än det andra.

Jag undrar:

Vilken kunskap/åsikter/inställning har DU till cannabis?

Det kan vara saker du hört eller läst. Vill helt enkelt veta vad olika personer har för bild av drogen. Ni får gärna lämna ett anonymt svar, men ange er ungefärliga ålder.

Svara gärna också på hur ni tycker om alkohol i jämförelse med cannabis! Vilket är farligast och varför?

Viktigast är att du anger din ungefärliga ålder, (måste inte vara exakt) då jag vill se hur yngre och äldre personers åsikter generellt varierar.

Jag är inte här för att debattera, vill bara veta så mycket åsikter som möjligt. Jag kanske dock svarar om jag har något vettigt att påstå om din äsikt.

Tack!

Cannabis verkar ofarligt om det är en bra blandning på rätt sätt + hanteras med konsekvenstänk och doseras efter vad du tål och behöver. Det krävs kunskap för att ta droger det är ingenting man leker med som regel. Om du vet vad du gör med din cannabis-dos blir du oftast lugn och stabil i psyket. Du som är stressad blir avslappnad, du som är trött blir pigg, etc. Sen självklart finns det alltid en känslofaktor så är du upprörd kan du bli mer upprörd av drogen. Men generellt verkar de som vet vad de gör ha det som en välfungerande medicin.

Alkohol är den farligaste drogen i samhället som leder till mest aggressiva utfall och lämnar du som tagit överdos totalt utsatt för alla möjliga faror. Den är extra farlig eftersom den inte ses som en drog och den är socialt accepterad i princip överallt, till och med på julafton när det ska handla om barnens lycka. Där det finns mycket alkohol finns det efter några timmar mycket drama våld bråk och faror. Alkohol i kombination med annan drog slutar ALDRIG bra. Ingen verkar medveten om faran med alkohol det räknas som nöje i detta samhälle och det är något jag finner väldigt lustigt. Jag kan åka bil med folk som rökt på och man märker ingen skillnad mot nykter körning, men aldrig med de som druckit, känner ingen vet ingen som kör bättre fokuserar bättre av alkohol. Svindel yrsel se suddigt flimra allt sånt är de vanliga effekterna av alkohol så det förklarar ju sig självt. Har själv bara rökt någon enstaka gång och jag har ingen kunskap vad min kropp tål för doser så jag väljer att inte blanda in Cannabis i min vardag men de som gör det och har kontroll på vad de gör, de är människor som kan köra bil, jobba, ta hand om familjen, djuren, umgås och är totalt naturliga.

Hade jag fått välja så legalisera cannabis och förbjud alkohol och tobak. För ett säkrare samhälle som tänker på folkets bästa.

Jag hatade alla droger tills jag testade Cannabis och sett folk som lever med det. Min fördom att den drogen var farlig dog ut ganska fort. Men, om du inte vet vad du gör, är det inte drogen som är farlig och skadar dig,

det är du själv.

// 25 åring
Svar på tråden Vad tycker DU om cannabis?