Vad tycker DU om cannabis?
Hej! Jag skulle gärna vilja höra vad svenskar tror och tycker om cannabis (marijuana/gräs/hasch). En drog som folk har väldigt olika uppfattning om.
Synen har förändrats med åren och många unga är mer liberala och inte så emot cannabis. Ungefär var femte gymnasieelev i åk2 har provat cannabis. Att jämföra skador av alkohol och cannabis är populärt. Många anser att det ena är mycket farligare än det andra.
Jag undrar:
Vilken kunskap/åsikter/inställning har DU till cannabis?
Det kan vara saker du hört eller läst. Vill helt enkelt veta vad olika personer har för bild av drogen. Ni får gärna lämna ett anonymt svar, men ange er ungefärliga ålder.
Svara gärna också på hur ni tycker om alkohol i jämförelse med cannabis! Vilket är farligast och varför?
Viktigast är att du anger din ungefärliga ålder, (måste inte vara exakt) då jag vill se hur yngre och äldre personers åsikter generellt varierar.
Jag är inte här för att debattera, vill bara veta så mycket åsikter som möjligt. Jag kanske dock svarar om jag har något vettigt att påstå om din äsikt.
Tack!
Alkohol är den farligaste drogen i samhället som leder till mest aggressiva utfall och lämnar du som tagit överdos totalt utsatt för alla möjliga faror. Den är extra farlig eftersom den inte ses som en drog och den är socialt accepterad i princip överallt, till och med på julafton när det ska handla om barnens lycka. Där det finns mycket alkohol finns det efter några timmar mycket drama våld bråk och faror. Alkohol i kombination med annan drog slutar ALDRIG bra. Ingen verkar medveten om faran med alkohol det räknas som nöje i detta samhälle och det är något jag finner väldigt lustigt. Jag kan åka bil med folk som rökt på och man märker ingen skillnad mot nykter körning, men aldrig med de som druckit, känner ingen vet ingen som kör bättre fokuserar bättre av alkohol. Svindel yrsel se suddigt flimra allt sånt är de vanliga effekterna av alkohol så det förklarar ju sig självt. Har själv bara rökt någon enstaka gång och jag har ingen kunskap vad min kropp tål för doser så jag väljer att inte blanda in Cannabis i min vardag men de som gör det och har kontroll på vad de gör, de är människor som kan köra bil, jobba, ta hand om familjen, djuren, umgås och är totalt naturliga.
Hade jag fått välja så legalisera cannabis och förbjud alkohol och tobak. För ett säkrare samhälle som tänker på folkets bästa.
Jag hatade alla droger tills jag testade Cannabis och sett folk som lever med det. Min fördom att den drogen var farlig dog ut ganska fort. Men, om du inte vet vad du gör, är det inte drogen som är farlig och skadar dig,
det är du själv.
// 25 åring