Snällspiken skrev 2017-09-25 21:20:15 följande:
Rockelina det där med friskolepengen gällde fram tills för några år sedan, sen 2015 (om jag minns rätt) får friskolorna betydligt lägre ersättning eftersom denna inte baseras på snittet utan på att varje barn har en "prislapp" på sig. Att pengarna fördelas efter behov, alltså "mer pengar där det finns störst behov" innebär t ex att Djupadalsskolan i Limhamn får lägst ersättning per elev i hela Malmö, eftersom denna skola har lägst andel utlandsfödda barn och väldigt hög andel föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Mest pengar genererar en pojke född i utlandet med ensamstående förälder utan eftergymnasial utbildning. Ev. påverkar också var i staden han bor men det är jag osäker på.
Att friskolorna har bättre resultat handlar nästan helt och hållet om att många högutbildade föräldrar sätter sina barn där, det finns en massa statistik från skolverket som bekräftar att denna faktor är den i särklass mest avgörande för skolresultatet. Inte pengarna, inte lärartätheten, inte andelen utlandsfödda barn, utan just föräldrarnas utbildningsbakgrund.
Men faktiskt inte BARA detta. De bästa friskolorna är duktiga på att rekrytera och behålla duktiga lärare, plus att de naturligtvis tävlar om att ha de bästa skolresultaten - det är ju så de attraherar de mest ambitiösa föräldrarna, från ett stort geografiskt område. Till skillnad från de kommunala skolorna som inte måste anstränga sig lika mycket eftersom de ju ändå per automatik får barnen som bor i närområdet (därmed inte sagt att de inte anstränger sig, men de MÅSTE inte göra det).
Sant i mycket Snällspiken. Sedan bor jag i ett av de områden där de kommunala får mindre pengar än friskolorna per barn just i och med att de kommunala får mindre i vissa områden medan friskolorna får samma belopp oavsett område = mer i områden som anses OK. Därför viktigt att kolla upp sådant.