• Fru Ve

styvsonen vill vara bebis

Tänker också att pojken kanske är lätt funktionshindrad på något vis. Annars skulle han klara dessa saker i alla fall ibland ifall han vill. Min mellanson är 6 år och vi har nyligen fått en bebis. Känner igen detta med att den stora vill vara bebis för min son vill äta bebisgröt, åka vagn, ligga i knät osv.... Men det är ju bara ibland. Annars klarar han mycket själv. Har svårt att tänka mig att föräldrarna kan "dadda" ett barn så mycket som du beskriver för friska normala barn har ett driv att lära sig och vara självständiga. Jag har även en son med lätt funktionshinder och där kan jag däremot känna igen detta du beskriver att barnet inte klarar saker han "bör" klara med tanke på ålder. Ni kanske ska vända er till BUP?

• Fru Ve

Men om pojken ska gå förskoleklass nu så får han ju lov där att klä sig själv och torka sig. Och om ni får bekräftat sen att han gör det där så får ni väl vara stenhårda hemma och säga åt honom att ni vet att han kan och inte tänker göra det. Sen hur mamman gör är väl upp till henne. Men tror nog att han så småningom kommer att börja skämmas över om mamma ska klä på och hjälpa på toa. Gör inte hennes äldre son det??

Svar på tråden styvsonen vill vara bebis