styvsonen vill vara bebis
Hej. Min bonusson är snart 6 år gammal. Jag vet att man inte ska jämföra med andra barn, men det är oundvikligt då jag har en son som är drygt 6 år samt jobbar på förskola.
Bonusen har lite svårt med talet samt motoriken, det märks men det är en stark ovilja som han själv säger grundar sig i att "mamma vill att jag är bebis. Hos mamma gör hon allt"
Han vill gärna bli matad. Han slutade med blöja för 1,5 år sedan.. han blir torkad när han gjort nummer 2 och är totalt ointresserad av att lära sig själv. Han VILL absolut inte och blir typ ledsen eller arg om man säger åt honom att han får försöka själv men att man Hjälper till. "Hos mamma får jag inte ens"
Han orkar inte gå inne i en mataffär.. han hävdar att han hemma hos mamma alltid åker barnvagn. Han vill inte städa i rummet, och dessvärre visar han tydligt att han inte riktigt fattar hur man gör.. (eller så spelad han väldigt dum. Vilket är jättejobbigt för det andra barnet som då gör allt för att få honom att VILJA)
När man häller tvål i hans händer i duschen sköljer han av det, och tycker på allvar han inte ens vet hur man tvålar in sig. Vi gör det åt honom, men vill ju att han ska delta och vilja lite själv.. det är ju verkligen åldern av "KAN SJÄLV" men inte här..
Det kommer fram varje gång jah ifrågasätter honom att mamma även gör ALLT på storebror som finns där. Han är ca 4-5 år äldre än barnet ifråga. Dvs att han blir också torkad på toa, påklädd på morgonen osv FÖR ATT HAN INTE KAN/klarar det själv.
Jag vill inte lägga mig i. Men i vår familj väntar vi också tillskott (vilket såklart förvärrat hela "jag vill vara bebis" situationen..) som innebär att han inte kan vara bebis längre. Det är jobbigt, svårt och känns larvigt. Min sexåring ifrågasätter ju varför den andre får hjälp med ALLT OCH ungar såklart också varför han inte bara lär sig. Varför kan inte han?
Vill prata med mamman men jag vet att hon bara kommer bli galen. Hon verkar lite lätt pucko med tanke på att hon daddar sina barn såhär pass. Det blir ju liksom inte gulligt eller något, utan bara sjukt. Hon hämmar ju barnens utveckling.. det är så sorgligt att se och jobbigt att försöka ordna upp.
Vad ska jag göra? Känner mig ju elak som ständigt försöker lära och övertala barnet att lära sig själv och talar om att hos oss är han INTE bebis för det är inte okej längre. Dem är alldeles för stora för det.