• sextiotalist

styvsonen vill vara bebis

Jag gissar också på att det finns något mer bakom detta. Uppenbarligen fungerar pojken och hans mamma bra i deras symbios, men den symbios (en rätt osund sådan skulle jag nog säga) finns inte hos pappan och ts.

Så länge inte föräldrarna är med på att stötta denna kille att utveckas (har killen någon bakomliggande problematik, så krävs det än mer av föräldrarna) så blir det tufft för ts.

• sextiotalist
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-21 10:43:28 följande:
    Jag blir väldigt glad över hur okej det känns nu. Jag kände mig så jäkla elak och ledsen över alla första svar i tråden om hur elak jag var, krävde mycket och skyllde på dumma mamman.

Det är kommunens bestämmelser INTE förskolans egna påhitt. Jag vet ju detta iochmed att jag själv jobbar på förskola också. Men jag kanske ska ta En närmare titt på detta. Jag vill ju påstå att förskolan kanske kan ge bonusen mer än vad jag kommer orka/ha tid med, när bebisen är helt ny. Men å andra sidan, ska förskolan också dalta och göra allt åt honom fortsätter vi med ett steg fram, två tillbaka. För så känns det verkligen! Vill inte dem känna att fokus ska ligga på SMÅbarnen och att dem stora får göra med själv? Är dem inte till för att hjälpa barnet att få framåt och utmanas?

Problemet med mamman som jag vet om är att, även om hon lika gärna kan säga "men du är ju mammas bebis" så kan hon också dra igång världens helvete pga att JAG då sagt något som i henens värld kan vara nedlåtande till hennes barn. Visst, en poäng kan hon ha med det. Men hon borde ju verkligen ta till sig VARFÖR.
    Pappan säger ki också att han måste sluta vara bebis och säger faktiskt : SÄG TILL MAMMA ATT DU MÅSTE GÖRA SJÄLV! Det du inte kan får mamma hjälpa dig att lära dig, inte göra åt dig"
    Han säger också saker som "hur ska det gå i skolan när su sitter själv i korridoren och ropar att du bajsat? Tror du fröknarna vill torka skolbarn i rumpan? Man kan inte vara kaxig och tro att man får bestämma, leka vuxen och visa att man lärt sog fula ord men inte ens vilja försöka torka sig när man bajsat. "

Så han försöker han med. Men jag vet också då han erkänt att han kanske inte alls skulle försöka såhär mycket utan mig. För han "orkar" liksom inte ta striden.. men han säger också att han bara önskar hans mamma kunde hjälpa till så det blev lite enklare. För ska han göra allt själv så känner han vissa dagar att han hellre gör det åt honom, eftersom barnet gärna blir arg/ledsen, påstår att han inte kan, inte får för mamma. Att mamma minsann är snällare som gör det osv. Jag kan nog ta DET enklare än pappan. För jag VET att han tycker mer om sin mamma än mig. Men jag vill åtminstone att han blir en självständig individ.

Nej det har inte vart några problem så, men VI får ju höra massa saker som barnet säger sägs hos mamma osv. Så vi utgår ju fr
    Kommunen har skyldighet att följa de direktiv som kommer i domar, som detta att en sammanlevande partner inte räknas som vårdnadshavare och därmed är det ointressant om han/hon är hemma eller arbeta. Det är vårdnadshavarens tider som gäller. Detta borde du veta som arbetar på förskola.

Det är två domar bla en i regeringsrätten som reglerar detta.
  • sextiotalist
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-21 13:45:51 följande:

Jag googlade lite och fick upp något gällande detta men det är högst otydligt och verkar vara en tolkningsfråga.

Nej varför skulle JAG i förskola som personal veta detta? Det styr kommunen helt och hållet. Jag har ingen större koll på priser och avgifter heller, mer än dem jag själv betalat med barn i förskola. Alla sådana frågor ifrånsäger vi oss i förskolan och hänvisar till kommunen, då det inte är vårt område.

Så där har du fel.

Dessutom kunde jag inte hitta något konkret att gå på. Någon länk till familjeliv är inget jag tänker ha som källa om jag skulle ringa kommunen här och ifrågasätta.

Sen tror jag dig och håller med!

Men vad ska jag göra? Kommunen har sagt detta till mig då jag frågade i samband med att min son började skolan osv.

Min inkomst räknas också in när förskoleavgoften ska betalas för sambons son. Också min avgift höjdes markant när vi blev sambos eftersom sambons inkomst då började räknas.. dem räknar ju hela hushållets inkomst, vilket i mina ögon är SÅ FEL. För långt ifrån alla har gemensam ekonomi. Då ska inte jag behöva betala mer oavsett vad min sambo tjänar, egentligen. JAG har ju inte mer pengar för det.

Nu är det inget problem för just oss.. men vet att jag reagerade förut.

Tja, jag har känt till detta sedan innan jag fick barn (kom ihåg debatten på radions morgonnyheter om detta) och detta beslut i regeringsrätten har diskuterats många gånger och flera gånger har kommuner/, förskolor fått backa.

Beslutet är entydigt, det är vårdnadshavarens omsorgsbehov som gäller. Nu har det tydligen kommit ett förtydligande, verkar vara helt nödvändigt eftersom det fortfarande finns kommuner som inte vet vilket regelverk som gäller.

Och uppenbarligen inte de anställda heller.
  • sextiotalist
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-21 13:45:51 följande:
    Jag googlade lite och fick upp något gällande detta men det är högst otydligt och verkar vara en tolkningsfråga.

Nej varför skulle JAG i förskola som personal veta detta? Det styr kommunen helt och hållet. Jag har ingen större koll på priser och avgifter heller, mer än dem jag själv betalat med barn i förskola. Alla sådana frågor ifrånsäger vi oss i förskolan och hänvisar till kommunen, då det inte är vårt område.

Så där har du fel.
    Dessutom kunde jag inte hitta något konkret att gå på. Någon länk till familjeliv är inget jag tänker ha som källa om jag skulle ringa kommunen här och ifrågasätta.

Sen tror jag dig och håller med!
    Men vad ska jag göra? Kommunen har sagt detta till mig då jag frågade i samband med att min son började skolan osv.
    Min inkomst räknas också in när förskoleavgoften ska betalas för sambons son. Också min avgift höjdes markant när vi blev sambos eftersom sambons inkomst då började räknas.. dem räknar ju hela hushållets inkomst, vilket i mina ögon är SÅ FEL. För långt ifrån alla har gemensam ekonomi. Då ska inte jag behöva betala mer oavsett vad min sambo tjänar, egentligen. JAG har ju inte mer pengar för det.

Nu är det inget problem för just oss.. men vet att jag reagerade förut.
    Och här har du domen i regeringsrätten
    Regeringsrätten, den 5 juni 1998, mål nr 4484-1997 samt Skolverkets beslut 2005-07-20, dnr 51-2005:1492.

• sextiotalist
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-22 08:47:50 följande:
    Tack! :)

Jag hävdar inte att du har fel, utan bara att JAG inte kände till detta eller hittade någon bra information när jag googlade.

Såg däremot att vi får rätt till 25h/vecka from jan-18. Så det blir en kortare period (dock den värsta egentligen? När bebis är som minst) som bonusen måste vara hemma fredagar och måndagar hos oss.

Jag och pappan diskuterade igår gällande detta med just förskolan, och han kom då fram till att han nu ska söka pappaledigt åtminstone varje fredag som barnet åker från oss (eftersom mamman har rätt at lämna på förskolan den veckan vi ska hämta)
    From att bebisen kommer. Får vi alla mer tid ihop och bonusen blir bara själv med mig och bebis på måndagar de veckor han är här, tills årsskiftet.
    Det är många kommuner som försöker blunda för den lagen (lagen är ju inte bara det som står i lagboken, det är ju så mycket mer, förarbeten, tolkningar i domstol etc) och tolkar ordet föräldrar som att den sammanboende är förälder, fast denna person har noll juridisk eller biologisk föräldraroll.

Sedan är ju faktiskt avgiften på barnomsorgen väldigt låg. Jag fick ju barn några år innan maxtaxan och då var avgiften rejält hög. Jag hade en väninna (ensamstående) som betalade närmare 3000 i månaden för sitt barn och hon var allt annat än höginkomstagare.
  • sextiotalist
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-22 10:01:41 följande:
    Ja, tänker man på vad förskolan är idag jämfört med vad dagis var förr plus alla måltider osv så är det VÄLDIGT billigt att ha barnen på förskolan.

Men jag har faktiskt inte förstått varför förskolan är "så dyr" och skola gratis. Har det med skolplikt att göra? Fritids är också mycket billigare än förskolan.
    Missförstå inte mig nu. Jag klagar inte över priserna. Maxtaxan ligger på 1300kr och då för ett barn som ha rätt att vara där hela dagarna, får lära sig massor, får kompisar? Lär sig samspel, respekt, räkna, måla, bli en egen individ, lär sig vara en kompis. Massvis. Får frukost, lunch, mellis och frukt. Dessutom får dem leka massvis. Det är BRA! Man kanske glömmer det med jämna mellanrum..

Men utan maxtaxan hade jag kanske inte fixat det ekonomiskt när jag var ensam med min son. Hade aldrig haft råd att betala 3000kr för bara förskolan.
    För att vi har skolplikt, skolan har av tradition alltid varit gratis (från 1800-talet) fritids är mycket dyrare egentligen, eftersom det ofta inte rör sig om några timmar på eftermiddagen och inget mer än mellis (som man frånser loven då)
Svar på tråden styvsonen vill vara bebis