Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-21 10:43:28 följande:
Jag blir väldigt glad över hur okej det känns nu. Jag kände mig så jäkla elak och ledsen över alla första svar i tråden om hur elak jag var, krävde mycket och skyllde på dumma mamman.
Det är kommunens bestämmelser INTE förskolans egna påhitt. Jag vet ju detta iochmed att jag själv jobbar på förskola också. Men jag kanske ska ta En närmare titt på detta. Jag vill ju påstå att förskolan kanske kan ge bonusen mer än vad jag kommer orka/ha tid med, när bebisen är helt ny. Men å andra sidan, ska förskolan också dalta och göra allt åt honom fortsätter vi med ett steg fram, två tillbaka. För så känns det verkligen! Vill inte dem känna att fokus ska ligga på SMÅbarnen och att dem stora får göra med själv? Är dem inte till för att hjälpa barnet att få framåt och utmanas?
Problemet med mamman som jag vet om är att, även om hon lika gärna kan säga "men du är ju mammas bebis" så kan hon också dra igång världens helvete pga att JAG då sagt något som i henens värld kan vara nedlåtande till hennes barn. Visst, en poäng kan hon ha med det. Men hon borde ju verkligen ta till sig VARFÖR.
Pappan säger ki också att han måste sluta vara bebis och säger faktiskt : SÄG TILL MAMMA ATT DU MÅSTE GÖRA SJÄLV! Det du inte kan får mamma hjälpa dig att lära dig, inte göra åt dig"
Han säger också saker som "hur ska det gå i skolan när su sitter själv i korridoren och ropar att du bajsat? Tror du fröknarna vill torka skolbarn i rumpan? Man kan inte vara kaxig och tro att man får bestämma, leka vuxen och visa att man lärt sog fula ord men inte ens vilja försöka torka sig när man bajsat. "
Så han försöker han med. Men jag vet också då han erkänt att han kanske inte alls skulle försöka såhär mycket utan mig. För han "orkar" liksom inte ta striden.. men han säger också att han bara önskar hans mamma kunde hjälpa till så det blev lite enklare. För ska han göra allt själv så känner han vissa dagar att han hellre gör det åt honom, eftersom barnet gärna blir arg/ledsen, påstår att han inte kan, inte får för mamma. Att mamma minsann är snällare som gör det osv. Jag kan nog ta DET enklare än pappan. För jag VET att han tycker mer om sin mamma än mig. Men jag vill åtminstone att han blir en självständig individ.
Nej det har inte vart några problem så, men VI får ju höra massa saker som barnet säger sägs hos mamma osv. Så vi utgår ju fr
Kommunen har skyldighet att följa de direktiv som kommer i domar, som detta att en sammanlevande partner inte räknas som vårdnadshavare och därmed är det ointressant om han/hon är hemma eller arbeta. Det är vårdnadshavarens tider som gäller. Detta borde du veta som arbetar på förskola.
Det är två domar bla en i regeringsrätten som reglerar detta.