Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-20 16:11:38 följande:
Tack för att du verkar förstå min situation.
Nu är det ju dock så att jag tycker väldigt mycket om min bonusson och VILL verkligen hans bästa. Jag VILL inte tjata och behöva göra honom ledsen genom att antyda att han är slö eller beter sig som en bebis osv. När jag dock gör det i ren frustration (vilket jag även gör med min egen son om han larvar sig att han inte kan osv!!) så tycker han ju mer att det är KUL att få vara familjens bebis. Tyvärr.
Enligt reglerna i vår kommun iallafall så är jag och bonusens pappa sambos och därmed får barnet inte vara på förskolan mer än 15h/vecka under den veckan han är hos oss. För att jag är föräldraledig. Även NU då jag vart föräldraledig med sonen och nu detta månadssnkift blir mammaledig pga graviditeten. Då har bonusen inte ena rätt till 100% första månaden bebisen är född.
Så oavsett vad så kommer barnet i fråga inte få vara mer i förskolan än 15h/vecka förrän kommande bebis börjar förskolan själv.. så detta är inte ens något kortvarigt.
Det märks ju ändå att du är nervös av att vara med honom, orolig att du inte ska behandla honom som din egna, orolig att göra honom ledsen. Hade han varit din, hade du då inte för länge sen satt ned foten och vägrat och haft otaliga duster för att du helt enkelt inte hade accepterat att han inte ens försöker? Men så gör vi ju inte med våra bonusbarn för vi känner inte alltid att vi kan klampa in på vilka områden som helst.
Du må tycka om honom hur mycket som helst därom tvekar jag inte ett ögonblick men det har ingenting med din föräldraledighet att göra. Jag är tveksam till att du ska kämpa med det som barnets egna föräldrar har undlåtit att ta hand om när du har två egna barn som du ska ta hand om. Barnets förskola har inte rätt att påstå att han ska vara hemma med dig. Det ska du först och främst ha klart för dig.