Anonym (Tjej) skrev 2017-08-18 10:43:55 följande:
Förstår jag det rätt att bonussonen har en storebror som inte bonussonens pappa är pappa till och som ni inte träffar? Han kan ju ha funktionshinder som gör att han inte kan torka/duscha sig själv etc och att han får så mycket hjälp gör att 6åringen också vill vara liten där? Har själv en 11-åring som pga funktionshinder behöver hjälp med dusch, har blöjor etc.
En vän till mig har en 6åring som blev bebis igen när mamman började jobba borta i veckorna, vilja amma igen etc. Min sambos lillasyster behövde hjälp att torka sig när hon var 5 år. Hon är normal vuxen idag. Menar att det nog inte är jättekonstigt ändå men det är ju bra att försöka uppmuntra till att vara stor. Säga att hos er så får och kan han lära sig göra dessa grejer även om det inte är så hos mamma. Det kan också bli så att han blir "stor" när bebisen kommer.
Men din sambo borde väl veta om det finns ett större funktionshindrat syskon hos mamma?
Min sambo, dvs bonusens pappa jar levt med "mamman" för ca 3-4 år sedan. Den äldre brodern är bara mammans. Vad VI vet s finns inget funktionshinder där, men det är ju ingen omöjlighet för alla utreder inte sina barn och även OM så kanske inte vi får vetskap om det.
Men det handlar ju inte om att min bonusson INTE KAN. Jag säger ju att jag inte är särskilt oroad över att han har ett funktionshinder. Och har han det så skulle ju JAG vilja få det bekräftat så man kan anpassa sig bättre efter hans behov.
Jag är ju oroad över hans ovilja. Hans sätt att förminska sig själv, eftersom jag HÖR att mamman gör honom till flera år yngre än vad han egentligen är. Vi vill ju försöka innan vi börjar misstänka "fel" hos barnet. Såklart.. jah tror visst att en förälder kan få ett barn att vara såhär genom att bara aldrig låta den prova själv. Hur ska han veta att han kan eller ens bli intresserad av att prova om alla bara gör det åt honom? Någpt kanske får just honom att inte känna "jag kan själv" utan en push.
Jag jobbar som sagt i förskola. Jah har barn själv. Jag är omringad av barn, bla många syskonbarn osv. Jag påstår inte att jag är expert? Då hade jag redan löst dessa problem ju.
Detta "jag kan inte" är ju inget som uppstått NU? Det har ju aldrig funnits något "jag kan själv"
Men ju äldre han blir så blir vi ju mer fundersamma på varför det aldrig kommer.. när han var 4 år kändes det ju mer okej att inte kunna eller vara så intresserad av att kunna eller vilja vissa saker.. men NU? Snart 6 år. Snart storebror. Snart i förskoleklass-ålder.. vill inte ens kunna FÖR ATT "hos mamma gör mamma allt".
Skulle ni fått höra detta som förälder eller styvförälder jade ni säkert också känt som jag. Jag tycker ju att barnet i fråga blir förminskat och han tror att han inte får eller kommer klara av, så varför ens försöka?
Jag har ingen relation till mamman. Jag vill verkligen inte ta denna diskussion med henne, så jag framstår som elak och anklagar henne att göra sitt moderskap dåligt.
Jag bara anser att hon kanske inte bryr sig om att barn behöver utmaningar så dem också utvecklas och kommer framåt. För i hennes värd är det hennes småbarn.
Även om jag gillar småbarn och absolut inte har något emot att hjälpa dem med saker så för det mig ledsen att vara bonusmamma till ett barn som snart år 6 år men inte ens gärna äter med gaffeln själv.. medan den som är sex gärna skulle cykla till affären själv, om han bara fick.
Det handlar ju om att jag vill att han ska försöka och tro på sig själv. När vi övar åå grejer här hemma och han fixar dem eller är väldigt nära blir han så sjukt stolt och glad. Samtidigt får han mer svängrum eftersom det tex är svårare att lära sig cykla i denna ålder, då han kan tänka steget långt (tex, det gör jäkligt ont att ramla!! ) än vad det kanske var för min son som lärde sig vid 4 år typ. Han hade väl inte kommit in i samma
Tänk då så han bara hoppade ju upp på cykeln gång på gång med blödande knän, typ. För han skulle minsann cykla utan stödhjul. Det var viktigt att kunna själv tyckte han.
Medan bonusen hellre kollar åt sidan och inte "vågar" eller vill? För man kan ju lika gärna ha stödhjul eller bara INTE cykla. "Hemma hos mamma får jah sitta på hennes cykel bara? "
Ja men å andra sodan är det också bonusen som står och gråter när barnen ute på gården cyklar ifrån honom för han kan ju inte ens cykla. Han är ju stor och i behov att komma ikapp, man märker ju att han börjar bli ledsen över att inte kunna.
Så jah ser det som vårt ansvar att hjälpa honom då. Inte tvinga om
Han säger ifrån, men vissa saker är ju nödvändiga. Kanske inte att cykla, men att äta själv och kunna sitta vid matbordet. Eller torka sig efter toabesök. Det liksom hör ju till utvecklingen att börja lära sig. Sen förstår jag att saker tar tid, längre för andra än vissa och att man kanske behöver hjälp under tiden. Men att tydligt visa att man inte vill för "det är enklare när bara mamma gör.." känns liksom fel.
Som sagt, förut gjorde pappan kanske för mycket åt honom också. Det erkänner han, men nu senaste året tex har vi verkligen försökt uppmuntra att testa själv och våga prova. DeT ÄR OKEJ att misslyckas. Man kan öva och träna LÄNGEEE. Men man kommer inte lära sig om man aldrig försöker. Det kommer upprepas många gånger i skolan.
Kanske handlar det om tålamod? Barnet känner att det inte går direkt vilket resulterar i att han inte ens vill försöka. Varpå mamman är för rädd att se sin pojke misslyckas så hon "gör honom en tjänst" och gör det år honom. I mina ögon blir det en ond cirkel. Åtminstone NU. I denna ålder.. liksom
Barn börjar ju bli ganska självständiga nu i sexårsåldern. Dem brukar ju vilja tro att dem
Nästan är vuxna. Men om då han bara inte vill göra "nödvändiga" saker så får man väl uppmuntra till det.
Han KAN klä på sig. Jag låter honom alltid, kan visa hur eller berätta och förklara när han påstår sig inte veta eller så busar vi.. Och vips så är kläderna på. Men hos mamma klär hon på. Han liksom står som ett frågetecken om vi frågar "gör inte du det hos mamma"
Typ som att vi är helt från vettet.. så säger han själv att MAMMA gör allt. Men här fixar han ju massor bara man tillåter och uppmuntrar. Ibland blir set ju jobbigt och tråkigt, men så är det ju för alla barn. Även dem som KAN. Allt är inte roligt, men nödvändigt.
Vi utgår ju också från att förskolan viftar om dem oroar sig. Men enligt dem så är det "många som inte vill själva. Så då gör vi det"
Han kan j komma hem
Med teckningar som fröken ritat, för han "orkade inte" och fröknarna skrattar åt det.. men det är inte kul att ta bort kunskapen från ett barn. Barner äe inte stolt. Han är sorgset av att inte förstå varför han inte kan. Mer så känns det.
Har ingen annan tålamod att sitta ner och hjälpa till? Han behöver det för sin självkänsla. Få känna och se själv att han kan. Ibland visar han så stolt hur JAG lärt honom tex rita en streckgubbe.
Han kan liksom fnittra i minuter för HAN HAR RITAT DEN? En gubbe? Va?
För han är van att någon annan ritat åt honom eller plockat undan direkt han visar ointresse eller hör "men jag kan inte" ...
Det skär i mig för jag tror verkligen på honom. Jag vill bara att ALLA ska hjälpas åt så han får komma ifatt för sin egen skull. Det är så jäkla hemskt när han säger att han kommer få gå bredvid i skolan när kompisarna cyklar, för att han inte kan.. (detta är alltså något han tror kommer hända när han blir stor).
Jag är fel person att ta tag i detta mer än vad jag gör. Pappan tycker vi lyckas bra här och hoppas mest mamman märker av det och hakar på (så han slipper säga något. Dem jar ingen bra relation då allting alltid slutar i bråk. )
Vi säger ofta att hos mamma är mammas regler osv ich hos oss våra. Alltså att här får man prova, testa, öva, lära sig OSV. Och vi kan tyvärr inte bestämma hur mamma väljer att göra hos sig. Men att han såklart får fråga henne om han får prova osv. Så
Mycket mer vill vi inte säga, av flera skäl. Vi talar aldrig illa om mamman eller påstår att han MÅSTE göra saker där eller att det är mammas fel att han inte kan osv.
Vi tänker att det Borde ge lika mycket att vi ÖVAR och tillåter här, som att hon stoppar och gör åt honom - eftersom han är varannan vecka. Men tydligen är det som stoppar övertagande. Det får väl honom att känna sig dålig. Det är vad jag tror..