Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

styvsonen vill vara bebis

Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-20 09:12:56 följande:
    Men hos oss ser vi ju mig som väldigt mycket förälder..? Dessutom är ju jag och sambon överens. Från och med väldigt snart kommer jag vara mycket med barnet själv då syskon kommer. Då måste jag ju få ha krav. Vi har två stora killar och snart en bebis. Ska jag avbryta amning för att torka en sexåring eller sitta och mata, eller inte kunna trösta en skrikande bebis för en sexåring inte kan klä på sig själv? Det måste ju hållas inom det rimliga, det är orimligt att JAG som icke biologisk förälder ska hålla mig helt utanför. Han får pga min graviditet och sitt kommande syskon inte gå på förskola 100%, och pappan jobbar ju fortfarande. Så mycket hamnar på mig. Klart jag ska engagera mig!
    Han får behålla sin plats på förskolan i full utsträckning. Kanske är det också bättre för honom att göra det än att vara hemma med dig i det här läget där du starkt upplever att han vill vara bebis, barn regredierar ofta när de får syskon. Det kan ju ditt eget också råka göra...
  • Påven Johanna II
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-20 16:11:38 följande:
    Tack för att du verkar förstå min situation.

Nu är det ju dock så att jag tycker väldigt mycket om min bonusson och VILL verkligen hans bästa. Jag VILL inte tjata och behöva göra honom ledsen genom att antyda att han är slö eller beter sig som en bebis osv. När jag dock gör det i ren frustration (vilket jag även gör med min egen son om han larvar sig att han inte kan osv!!) så tycker han ju mer att det är KUL att få vara familjens bebis. Tyvärr.

Enligt reglerna i vår kommun iallafall så är jag och bonusens pappa sambos och därmed får barnet inte vara på förskolan mer än 15h/vecka under den veckan han är hos oss. För att jag är föräldraledig. Även NU då jag vart föräldraledig med sonen och nu detta månadssnkift blir mammaledig pga graviditeten. Då har bonusen inte ena rätt till 100% första månaden bebisen är född.

Så oavsett vad så kommer barnet i fråga inte få vara mer i förskolan än 15h/vecka förrän kommande bebis börjar förskolan själv.. så detta är inte ens något kortvarigt.
    Samma regler gäller för alla kommuner. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Cattis) skrev 2017-08-21 05:16:35 följande:

Nej,du.Det är föräldrarnas tider som gäller,inte sambos/mormors /inneboendes tider.

Precis vad jag skrivit hela tiden.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Hjälplös, känner mig elak) skrev 2017-08-22 08:47:50 följande:

Tack! :)

Jag hävdar inte att du har fel, utan bara att JAG inte kände till detta eller hittade någon bra information när jag googlade.

Såg däremot att vi får rätt till 25h/vecka from jan-18. Så det blir en kortare period (dock den värsta egentligen? När bebis är som minst) som bonusen måste vara hemma fredagar och måndagar hos oss.

Jag och pappan diskuterade igår gällande detta med just förskolan, och han kom då fram till att han nu ska söka pappaledigt åtminstone varje fredag som barnet åker från oss (eftersom mamman har rätt at lämna på förskolan den veckan vi ska hämta)

From att bebisen kommer. Får vi alla mer tid ihop och bonusen blir bara själv med mig och bebis på måndagar de veckor han är här, tills årsskiftet.

Men varför fortsätter du att hävda något som du fått information om är felaktigt?
Svar på tråden styvsonen vill vara bebis