• Elliot1

Bli gravid efter missfall

smulis85 skrev 2017-09-02 07:48:29 följande:

Tack så mycket! Hoppas du också blir gravid igen snart. Som jag tror du skrev i ett annat inlägg högre upp kommer de nog bli lite oroligt att bli gravid igen men vad ska man göra man kan ju inte oroa sig för allt är ju inte bra de heller. Hoppas bara de går lite fortare denna gång att bli gravid!!! Har redan skickat efter äl-test för att hitta min äl igen använde cb-digital nu i två månader och de verkade ju fungera för oss så kör på det.

Det kommer gå jättebra för oss båda :) Det svåra är tålamodet, man blir så förbannad över att man måste börja om från början med denna jäkla väntan hela tiden. Först till ÄL och sen BIM och kanske mens och så börjar det om. Så frustrerande när man äntligen lyckats! Men som sagt, en liten tröst är väl iallafall att man är långt ifrån ensam och att detta är en "naturlig" del av bebisprocessen - bara det att det inte pratas högt om det.

Ja precis, man kan inte oroa sig hela tiden för oavsett missfall eller inte så är ingen graviditet riskfri ens mot slutet och man vinner inget på att tänka på allt som kan gå fel :)
  • Elliot1
    Malmeri skrev 2017-09-02 21:08:53 följande:

Hej jag hoppar gärna in här och får dela tankar och funderingar med er.

Styrkekramar till er alla som är här inne och som delar en svår upplevelse.

Vi har en liten underbar kille på 21 månader och har försökt få till ett syskon sen jag fick tillbaka mensen våren 2016. Dock har jag ammat till februari i år.

Vi plussade äntligen förra veckan men fick i tisdags missfall i v 6, 5+1. Känns jobbigt men även positivt att vi fick till ett litet frö även om det valde att inte stanna :( nu är ju bara frågan om man ska våga försöka på nästa ägglossning och i såfall hur jag klurar ut när den är eller om vi ska vänta in en mens.

Ni som använder ägglossningstest vilket rekommenderar ni till en nybörjare att använda?

Hej!

Tråkigt men du är långt ifrån ensam! Vi finns här för varandra :) Det kommer snart finnas ett nytt frö i oss alla!

Gällande att vänta så tror jag egentligen inte det spelar någon roll. Man har ju fått sååå olika bud från olika personer men det verkar inte finnas några direkta rekommendationer. Jag var hos min läkare i fredags och han sa "vi rekommenderar en månad för att slemhinnan ska få återhämta sig lite extra och för att det är lättare att veta när man blivit gravid om man haft en mens emellan".

Vi har aldrig använt äl-test och kommer inte göra det nu heller så länge det inte går flera månader utan att det funkar. Denna månad (första efter MF) kommer vi mysa på som vanligt och skulle vi råka pricka äl så är det såklart fantastiskt men gör vi inte det så är det ok. Nästa cykel däremot kommer jag ha mer koll på ÄL.
  • Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-04 10:25:23 följande:

Börjar bli trött på att blöda nu! Är dock bara på dag 6 vilket in mens brukar vara till. Vill bara ha äl så jag känner att vi är igång igen! Antar att de inte bara är jag som känner mig tom som om någonting saknas.

Förstår känslan :( Jag har haft en jäkla massa mellanblödningar under våren och även om det inte var efter ett missfall så vet jag hur det är att bara blöda hela tiden. Tar på psyket!!!

Dock är ju 6 dagar inte så länge i detta samband även om det såklart inte är det du vill höra. Jag blödde 6 dagar totalt efter mitt missfall. Så det kan gå fort också! Försök leva på som vanligt så går dagarna ändå.. :)

Tänkte ni försöka på en gång, vid första ägglossningen?
  • Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-04 11:05:09 följande:

Ja nä 6 dagar är inte alls mycket men känns som en käftsmäll varje gång man går på toa

:( ja vi tänkte köra på en gång tänkte lokalisera äl med äl test så fort jag slutat blöda. Brukar även känna min äl så testen är bara för att lugna nerverna så jag inte överanlyserar kroppen. Har ingen ork att vänta och min Bm sa att de bara var att köra på :)

Ja såklart känns det som en käftsmäll. Man får försöka stå ut helt enkelt :(

Okej, håller verkligen tummarna för att du snart slutar blöda så ni kan försöka igen! Heja!
  • Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-04 13:58:52 följande:

Tack ja hoppas alla här snart är gravida igen! Hur tänkte du göra försöka på en gång eller inte?

Har velat extremt mycket fram och tillbaka gällande att vänta eller inte. Min gynekolog sa en månad men när det enda argumentet de har är att det är lättare att räkna ut hur långt gången man är så känns det inte som att man måste vänta. Så vi kör nog på en gång! Men inte så pass strikt att vi kommer använda ÄL-tester eller så. Inte ännu! :)
  • Elliot1
    Malmeri skrev 2017-09-04 14:41:19 följande:

Det är tuff att vänta in kroppen och samtidigt bli så påmind om sin förlust!

Idag ser jag ett ljus då jag har slutar blöda och har faktiskt beställt ägglossningstest men velar fortfarande om vi ska försöka direkt eller inte.Tänker oxå som du om det bara handlar om att datera ev ny graviditet så borde man ju våga försöka och isåfall be om ett VUL.

Har ni testat negativt på gravtest efter missfallet? Jag var och tog mitt andra blodprov idag och hoppas att gravidhormonerna har sänkt sig.

Lycka till ni alla tappra <3

Jag har testat negativt med vanligt gravtest, gjorde det ganska tidigt efter MF. Tror mina hormonvärden var väldigt låga då jag inte hade haft några graviditetssymptom alls några dagar innan jag faktiskt började blöda.. :)
  • Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-04 15:13:59 följande:

Nä det där med äl-test är ju inte alltid bra är ju olika från person till person. Själv vet jag oftast när jag har äl men blir lugnad av äl-testen så jag slipper överanslysera kroppen vilket jag kan känna är stressande. :)

Ja jag förstår din tanke :) Vi får se här, tar det sig inte på ett par månader så är det ju klart värt att testa!
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-09-09 15:48:13 följande:

Tyvärr kom mensen för min del idag. Kanske naivt men hade ändå hoppats på att bli gravid igen utan mens... Kändes tungt ändå..

Hur går det för er andra? Har ni haft en mens efter missfallet eller väntar ni på att ev få plus direkt? <3

Åh vad tråkigt :( Försöka hålla modet uppe och ta nya tag. Klart man hoppas, det gör man ju vare sig man vill eller inte.

Vi har inte väntat en mens utan försökt på en gång (haft ägglossning i veckan) och ska försöka att inte bli alltför besviken om mensen kommer om två veckor.

Kram!
  • Elliot1
    Erna90 skrev 2017-09-09 20:30:22 följande:

Håller tummarna för er

Det jobbiga känner jag är att jag vill så gärna ha täta syskon (började försöken så det skulle bli som minst 2år mellan) nu känns det som månaderna bara springer iväg... Avskyr när man inte kan påverka, inte min grej alls!

Tack!

Förstår precis din känsla, att inte ha kontroll är det värsta.. Och den här jääääkla väntan hela tiden är så sjimt jobbigt :/
  • Elliot1
    CinnamonGirl skrev 2017-09-13 19:18:48 följande:

Fick missfall igår, hann till typ vecka 5. Har fått en gynekologtid nästa fredag för att kolla att allt kommit ut.

Hur länge har ni haft blödningar? När kan man börja ha sex igen?

Tråkigt att höra men du är långt ifrån ensam :( Har du barn sen innan?

Bra med en tid hos gyn för att se så allt är borta. Jag blödde i ca 6 dagar varpå de sista två dagarna mest var lite bruna flytningar. Hade tid hos gynekolog en vecka efter missfallet och den dagen var jag helt blödningsfri. Började ha sex så fort jag slutade blöda och har/hade inga planer på att vänta med att försöka göra en ny bebbe :)
Svar på tråden Bli gravid efter missfall