• Anonym (Hill)

Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!

Hej,

Jag fick i våras reda på att min sambo varit otrogen vid flertalet tillfällen med flera olika partners. Det har även funnits sexchattar m.m inblandat plus mycket mer. Han erkände allt när jag konfronterade, en del saker har även krupit fram efterhand. Anledning enligt honom har varit oklar, men mest att det bottnat i hans låga självkänsla.

Relationen har fått sig en törn samtidigt som vår kommunikation har blivit bättre. Dessutom har vi barn, och jag vill gärna fortsätta för allas skull (min inklusive).

Jag har gått igenom de flesta faser av chock, förtvivlan, ilska och sorg och har nu ändå kommit en bra bit på väg så att jag inte tänker på det varje dag. Trodde jag..! Men sedan kommer allt det där, alla tankar hos mig och jag letar tecken på om han gjort/planerar att göra något dumt. Jag upplever att han har blivit mer undvikande de senaste veckorna (precis som vid den tiden jag konfronterade honom), så nu sitter jag här med ont i magen, och trött för jag har rotat igenom hans grejer under natten.

Jag är alltså inte helt trygg i relationen även om mkt faktiskt blivit till det bättre och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Jag tycker också att känslan förvärras av att prata med de vänner som vet om nuförtiden, då det känns som att de inte fattar hur jag kan vara kvar, att jag måste sätta tydligare gränser, att jag är naiv, att de aldrig skulle utsätta sig själva för detta etc. (Detta är givetvis inget de säger rakt ut men jag får med mig en känsla och sedan går jag hem och startar konflikt och anklagar bara för att jag fått ett nytt perspektiv från någon, det känns som att det arbete jag/vi gjort för att gå vidare rivs upp).

Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han inte mår bra i sig själv och att han kanske gjorde vissa av dessa grejer när han var vek och feg. Och kanske inte fick den bekräftelse ha borde fått från mig (ja, vi har inte haft det problemfritt).

Ni som varit/är i samma situation, hur går det för er? Någon som känner igen sig? Tips och råd, vad tror ni om återfall? Hur kommer vi alla vidare? Går det?

Kram

• Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!
  • Anonym (också)

Jag har också valt att försöka fortsätta med min sambo efter hans otrohet. Jag kom på honom i januari. De hade aldrig sex, troligen enbart för att det inte fanns tillfälle då båda var i förhållanden. För mig är det alltsom oftast en bergochdalbana, för honom är det något mer stabilt. Mest för att han helt enkelt har gått vidare utan henne, för honom är det passerat och förbi. Jag är dock fortfarande mitt uppe i det, i att bearbeta, försöka förstå och orka. Liksom många andra hade vi problem och han var en bättre partner än vad jag var. Vi har gått igenom en del under våra år tillsammans men jag kommer aldrig ta på mig nån skuld för att han valde att vara otrogen. Däremot så kan jag se att vi hade tappat bort varandra ganska ordentligt. Han har varit ärlig och svarat på mina frågor även om det varit jobbigt både för honom och mig. Det har väl inte alltid varit självklart för honom att låta mig kolla t ex hans telefon, men jag får göra det. Han raderade i princip allt direkt, så jag har inte sett något från hans relation med den andra.

Tycker det jobbigaste är att man pendlar mellan känslorna, alltifrån bottenlös sorg och ilska till glädje och en känsla av nyförälskelse. Även detta att man helt plötsligt hör eller ser något som gör att det kopplas till otroheten tycker jag är jobbigt. Man kan ha en skitbra dag och så ser man en bil av samma märke som hennes och så slår det liksom till.

Känns bra att vi är flera som kan stötta och utbyta tankar!!

• Anonym (aldrig-otrogen)

Ni är alla galna!! Om ens partner är otrogen så är det bara att dumpa!! Hur tusan kan ni fortsätta vara tillsammans med någon som svikit er så totalt??? Fullständigt ofattbart. Har ni absolut ingen självrespekt alls? 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (aldrig-otrogen) skrev 2017-09-13 22:59:11 följande:

Ni är alla galna!! Om ens partner är otrogen så är det bara att dumpa!! Hur tusan kan ni fortsätta vara tillsammans med någon som svikit er så totalt??? Fullständigt ofattbart. Har ni absolut ingen självrespekt alls? 

Du är själv i samma sits? Eftersom du svarar på en tråd som tydligt är till för de i samma situation som TS...
  • Anonym (Camilla)

Denna tråden passar tyvärr mig...

Min sambo har varit otrogen med två stycken (som jag vet om).

Dessutom har han haft en massa profiler på dejtingsidor, sexkontakt osv.

Han har väldigt dåligt självförtroende.

När jag kom på honom rasade hela tillvaron, särskilt andra gången, då vi har barn tillsammans, och vår ekonomi och bostad hänger på att vi lever tillsammans...

Han går nu i terapi för sexmissbruk, men vet inte om det hjälper.

• Anonym (Camilla)

Jag har valt att stanna kvar. Lita på honom kan jag tyvärr inte...

• Anonym (Hill)
    Anonym (också) skrev 2017-09-13 20:13:55 följande:

Jag har också valt att försöka fortsätta med min sambo efter hans otrohet. Jag kom på honom i januari. De hade aldrig sex, troligen enbart för att det inte fanns tillfälle då båda var i förhållanden. För mig är det alltsom oftast en bergochdalbana, för honom är det något mer stabilt. Mest för att han helt enkelt har gått vidare utan henne, för honom är det passerat och förbi. Jag är dock fortfarande mitt uppe i det, i att bearbeta, försöka förstå och orka. Liksom många andra hade vi problem och han var en bättre partner än vad jag var. Vi har gått igenom en del under våra år tillsammans men jag kommer aldrig ta på mig nån skuld för att han valde att vara otrogen. Däremot så kan jag se att vi hade tappat bort varandra ganska ordentligt. Han har varit ärlig och svarat på mina frågor även om det varit jobbigt både för honom och mig. Det har väl inte alltid varit självklart för honom att låta mig kolla t ex hans telefon, men jag får göra det. Han raderade i princip allt direkt, så jag har inte sett något från hans relation med den andra.

Tycker det jobbigaste är att man pendlar mellan känslorna, alltifrån bottenlös sorg och ilska till glädje och en känsla av nyförälskelse. Även detta att man helt plötsligt hör eller ser något som gör att det kopplas till otroheten tycker jag är jobbigt. Man kan ha en skitbra dag och så ser man en bil av samma märke som hennes och så slår det liksom till.

Känns bra att vi är flera som kan stötta och utbyta tankar!!

Hej,

Tack för att du delar med dig! Det händer mig också en hel del, någon kanske nämner en stad och jag kan vips relatera det till något minne jag har för vår relation eller koppling till kanske där han varit otrogen. Eller den kvällen när ett tretal personer erkände eller bekände sina erfarenheter av otrohet oberoende av varandra och utan att de kände till min historia. Då sköljer/sköljde illamåendet över.

Men samtidigt är mina dagar oftast fyllda av kärlek och positiva känslor till min sambo, känslor som nog faktiskt legat begravda sedan en längre tid bakåt. Så visst, jag hade absolut inte velat veta om hans dubbelliv men allt har ju inte bara blivit skit utav det. Än så länge iaf..

kram
  • Anonym (..)

Här finns en till som tyvärr passar in här.

Inte många som vet, vill inte änns berätta för min psykolog som jag träffar ibland (pga ångest.)

Jag målar upp en bild om hur livet ska vara och försöker leva upp till de.

Skulle jag då berätta att jag blivit bedragen skulle jag typ skämmas.

Lika skämmit som att han faktiskt är en alkoholist som inte många heller vet.

Känner en enorm sorg..

Det var inte såhär det skulle bli..

För övrigt är han numera nykter och tar han en droppe till DÅ är de över, för alltid!

• Anonym (Hill)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-09-13 23:13:09 följande:

Denna tråden passar tyvärr mig...

Min sambo har varit otrogen med två stycken (som jag vet om).

Dessutom har han haft en massa profiler på dejtingsidor, sexkontakt osv.

Han har väldigt dåligt självförtroende.

När jag kom på honom rasade hela tillvaron, särskilt andra gången, då vi har barn tillsammans, och vår ekonomi och bostad hänger på att vi lever tillsammans...

Han går nu i terapi för sexmissbruk, men vet inte om det hjälper.

Hej Camilla,

Ja det där lät väl rätt mycket som min historia också. Fast jag har bara kommit första vändan Än så länge. Har du lust att berätta vad som hände? Hur kom du på honom? Och hur kom du på honom andra gången? Var det lång tid emellan? Gick han i terapi efter första gången? Hur har du stått ut? Tack för att du delar med dig, det träffar verkligen.

Det är ju det som är det värsta också - de som vi vet om eller inte. Finns det fler? Den här ovissheten. Och såklart, kommer han att göra det igen? Ena dagen pendlar jag mellan att jag vet det jag behöver veta och sedan blir jag förbannad på mig själv om jag ska tillåta mig själv att vara såhär naiv och inte köpa förklaringarna. Jag känner inte att några avslöjanden kan förvåna mig längre egentligen, folk verkar inte ha några gränser...

Jag brukar iaf trösta mig med att oavsett vad som hänt så skulle jag aldrig vilja byta plats med min sambo, han mår rätt mycket sämre än Vad jag gör i grunden oavsett. Han har också varit i kontakt med sexmissbruksterapi. Nu tror jag inte att han är sexmissbrukare, men däremot kunde han känna igen sig i delar hos de andras berättelser med bekräftelse, ångest etc.

Mitt största problem (förutom att ha en otrogen sambo) men samtidigt också min styrka är ju att jag är så jävla förstående hela tiden.. jag vet att även jag har gränser på hur mycket jag kan ta, men jag vill försöka så mycket det går först (i mitt fall är inte ekonomin direkt överhängande problem tackolov) till jag känner att min gräns är nådd. Som någon skrev här att vi som stannar kvar efter otrohet saknar självrespekt håller jag inte med om. Men vi kanske inte har ett sådant svartvitt tänk som många andra har eller är lika värderingsstyrda.

Kram
  • Anonym (Uppgiven51)

Skickade inlägget i annan tråd men inser att denna passar bättre... :/

Har varit tillsammans med min fru i 20 år, 3 barn. Hon lämnade mig för en annan för ca 7 år sen. Troligen hade hon varit otrogen under en tid men jag fick en story serverad. Det slutade som man befarade efter ett drygt halvår och hon kröp tillbaka... jag önskade henne aldrig tillbaka men var dum nog att gå med på det. Tog bara nåt år innan det var dags igen... ny otrohetsrelation som varade nåt år innan jag konfronterade henne... hennes försvar var att jag inte bekräftade henne och rörde henne... ingen ånger från hennes sida nånstans...

Till saken är att hon uttryckt avsky för otrohet under hela vår relation... fortfarande...

Hon är manipulativ och retoriskt skicklig...

Sex har vi inte haft på flera år... och med henne är det inget jag saknar.

Förr har jag egentligen inte haft nån direkt åsikt om otrohet... men nu - fan lämna om man nu vill knulla på annat håll.

Visa nån respekt... själv orkar jag inte längre... jag har tagit allt ansvar som finns under småbarnsåren... älskar mina barn och det är enda anledningen att jag är kvar.

Kan bara inte förstå hur hon tänker - om hon tänker - hon gör karriär, förfasar sig över andra som är otrogna. Jag ville inte att vi skulle gifta oss från början för jag undrade vilken betydelse det hade... för henne var det väldigt viktigt...

Otrohet finns inte i min värld... varför skulle jag då inleda en relation...

Suck... :(

Kram till er!

• Anonym (Uppgiven51)

Min erfarenhet är dock - en gång otrogen - alltid otrogen....

Tilliten är rökt..

I bakhuvudet har jag ett mantra från en undersökning om vad människor som redan levt sitt liv ångrade mest? Att dom stannade kvar i dåliga relationer....

Och här är man - dum i huvudet... orka... :(

Svar på tråden Vi som valt att leva kvar i relationen trots otrohet - kom hit så stöttar vi varandra!