Bf juni 2018
Har fortfarande bara en värk var 10 min, ska försöka mig på ett ärligt försök att somna om efter en liten runda med hunden.
Har fortfarande bara en värk var 10 min, ska försöka mig på ett ärligt försök att somna om efter en liten runda med hunden.
Hur går det för dig??
Sista dagen i juni kom vår pojke efter en lång och kämpig förlossning. Men nu mår vi alla bra och det är fortfarande overkligt att han är här!
Såklart blev det den sena gruppen. Nu skiter jag i det här :( hem och deppa.
Igår 22.08 kom finaste prinsen till världen. Shit vilken pärs det är att föda barn men tur att man får den bästa presenten i världen.
Vi för ligga på eftervård då jag åkt på en infektion typiskt nog. Så får antibiotika men annars mår vi toppen!
Så nu ska jag aldrig mer föda barn, räcker med två friska och jag är sååååå klar med graviditeter
Det blev bebis inatt, helt otroligt! Ringde förlossningen, fast jag inte trodde det var på gång riktigt ännu och hon sa välkommen in. Tänkte först att vi väntar lite, men sen kom värkarna igång ordentligt, så svärmor fick skynda hem till oss! Vi fick rum på förlossningen och jag hade svinont och bad om epidural direkt :P bm bara, du kan väl ta lustgas så länge..onda ögat och sen kom läkaren rätt fort! Var öppen fyra då jag kom in, två-tre timmar senare var jag fullt öppen! Inte konstigt det gjorde ont. 01:55 kom hon äntligen ut, lilla tösen. Helt fantastiskt att få upp henne på magen <3 Sprack ingenting och mår jättebra. Grym förlossning!
Haha! Jag hade sett fram emot ett glas rosévin, men var både för trött och hade/har en jobbig huvudvärk så det får vänta.. Någon mer som fått huvudvärk? Det spränger verkligen och inga tabletter hjälper, börjar få panik :(
Kan det vara en effekt av EDA som kommer o efterhand? Vet att den kan orsaka huvudvärk.
Själv vaknade jag 05.30 o kan inte somna om. Är så nervös inför min koll idag och så ängslig inför allt att tårarna bränner. Trodde inte att jag skulle bli såhär. Men kroppen är bara obehaglig nu. Jag orkar/vill ingenting längre. Googlar gångsättning och bara överöses av negativa saker som fruktansvärda värkar, akuta kejsarsnitt osv. Är fullkomligt livrädd för ks. Har haft problem med panikångest tidigare och känner att jag aldrig skulle överleva ett vaket ks. Är numer livrädd för en vanlig förlossning också. Så kände jag inte när jag snällt gick och fantiserade om bf datumet +/- enstaka dagar.
Vill bara att det här ska vara över NU. Samtidigt vet jag inte om jag törs bli igångsatt eller om jag vill/måste våga fortsätta vänta. Har sån inre stress över att bebis måste komma innan onsdag då barnvakterna till sonen åker.
Apropå amningskläder, gå in och kika på Zalando och ASOS. Jag beställer typ bara kläder på nätet :)
När man ansöker om föräldrapenning, ska man skriva in dubbeldag de första 10 dagarna?
Nej, pappan har tio egna dagar, det räknas inte som dubbeldagar, säger min man iallafall :)
Du söker om FP så som du planerat, medan pappan/partnern får söka separata 10 dagar (tror det faller under tillfällig föräldrapenning, men heter 10 dagar). Utbetalningen av de 10 dagarna kan dröja om man är sambos och faderskapet inte är fastställt. Gjorde i alla fall för oss för 2 år sedan...
Här blev det ingen igångsättning. Bebis hade det alldeles förträffligt och tydligen hade jag det också trots att jag lipade mig igenom hela ultraljudet och ctg kurvan. Vet inte vad som tog åt mig men medans jag låg där var det som att alla anspänningar bara släppte så jag grät floder av tårar. Mest för att jag på något vis hade större tro till att jag skulle få kunna sättas igång redan igår tror jag och var så spänd.
Bm som gjorde hela kontrollen var samma person som i januari på mitt RUL skulle öva på ultraljud på mig och var då tillsynes helt oerfaren. Hon är antagligen förträffligt duktigt nu men det kändes bara inte helt okej. Värst var det när hon frågade "jaha, jobbar du fortfarande?" .... som tröst över mina krokodiltårar skulle jag även "passa på och njuta av att vara gravid nu sista dagarna" (NJUTA av att gå 14 dagar över tiden mitt i högsommaren?) Tillsist gjorde hon en koll på tappen som var i mellanläge, 2 cm kant kvar o 3 cm öppen. Gjorde en hinnsvepning som tog 1 sek o gav 0 resultat. Kändes inte alls "lika bra" som när bm på mvc gjorde en. Fick inga som helst känningar nu, kom inte ens varken blod eller slem. Tror inte att det blev ngn riktig svepning öht.
Så nu är det jag som väntar. Fått tid för igångsättning på onsdag.. helt övertygad om att bebis inte kommer komma innan så de kommer behöva sätta igång mig i vilket fall. Hinner iaf se Sverige spela kvartsfinal. Kastar in handduken nu. På återseende.
Kikar in för att gratta och önska lycka till, snart har vi alla i tråden fått våra små underverk. Våran lilla kille är redan 16 dagar, tiden går verkligen fort när bebisen är utanför magen!
Önskar alla en härlig sommar och tackar för all pepp och förståelse som ni i denna tråden bjudit på. Kram till er alla.
Hur länge sitter ni och ammar? Jag kan sitta i ca 4 timmar i ett streck. Antingen så vill han bara ligga och mysa där eller så finns det inte tillräckligt med mjölk. Han blir bara arg om han inte får ligga vid bröstet, när han är där är han nöjd. Fast inte hans mamma som knappt kan äta eller gå på toa.
Första dagarna satt jag nån timme i taget, men nu max 15-20 min. Min svägerska hade pratat med en bm som sa max 45 minuter, sen får man avbryta. Har han gått upp som han ska? BVC sa att om de går upp bra så kan man introducera napp, och eftersom min lilla gick upp 200 g på fyra dagar så sa hon att det bara var att ge napp så man får lite avlastning. Hon sa också att man får vara envis med nappen tills de tar den, funkar ok med våran flicka nu iallafall. Testa bärsele också, med napp i munnen somnar lillan direkt i den. Och man får händerna fria :)