Inlägg från: Elvipe |Visa alla inlägg
  • Elvipe

Bf juni 2018

Moorii skrev 2018-06-08 16:08:02 följande:

Besök hos bm idag. Magen hade växt en del sen sist, och så säger hon att det var ju skönt eftersom den lämnade kurvan sist. Visste inte att hon varit orolig över det, men hon kanske inte ville oroa mig..?

Järnvärdet hade gått upp från 108 till 116, blodtryck 120/60, blodsocker 4,6.

Bebis låg fortfarande neråt men med rörligt huvud, så någon fixering eller ens ruckbart blir det nog inget med innan förlossningen. Hon har legat på exakt samma sätt i många veckor nu, ryggen och rumpan till vänster och fötterna till höger. 140/144 i hjärtslag. Nästa möte 20/6, men hoppas jag inte behöver det mötet, även om det är innan bf..

Min bebis har gått från att ligga ruckbar i flera veckor till att också bli rörlig. Har din barnmorska sagt något särskilt till dig gällande en eventuell vattenavgång? Jag har också nästa tid den 20/6 6 dagar innan BF men har fått tid på måndag för en extra koll över bebisens läge.
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-08 18:06:46 följande:

Jag frågade faktiskt specifikt om det, men ingen fara sa hon. Det var tydligen längesen man slutade ge råd om att åka ambulans in om bebis var rörlig vid vattenavgång, det anses inte farligt längre. Om det var det du menade :) Aha, då har vi bf rätt nära varandra, 24/6 har jag.

Ja precis, fast har en bekant som fick såna tydliga direktiv för bara tre år sedan. Att hon skulle lägga sig ner direkt vid vattenavgång. Till mig har de bara sagt att jag ska "ha det i tanken" och informera dem på förlossningen när jag ringer om bebis läge, om nu vattnet skulle gå dvs. Men har också läst samma sak, att det inte anses som en risk:)
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-08 19:23:06 följande:

Känns ju sådär att de ger ut olika råd ärligt talat, men jag är inte särskilt orolig ändå :) Har svårt att tro att vattnet kommer gå, på sin höjd startar förlossningen av sig själv men då med värkar. Det jag hoppas på iallafall! Vill inte bli igångsatt igen :/

Ja jag känner samma. Är inte heller så orolig dock eftersom det verkar vara ganska vanligt att bebisen ligger rörlig ändå fram till förlossningen. Fick dock tid för en extrakontroll på måndag men det är bara för att konstatera att den inte ligger i tvär/sätesläge:)
  • Elvipe
    Kia82 skrev 2018-06-10 09:57:04 följande:

Hoppas att du hinner bli färdig med dina arbetsuppgifter men samtidigt så hoppas jag att din bebis snart vill komma ut.

Jag har hamnat i något slags ångestladdat stadie där jag dels vill ha ut bebisen så fort som möjligt och dels har fått värsta ångesten inför förlossningen, känner inte alls för att gå igenom den smärtan. :-S

Jag har bf om två dagar, på tisdag.

Åh fy, nu blev jag själv nervös av ditt inlägg. Du som väntar ditt fjärde eller femte barn? Jag hade en mardröm till första förlossning och lever endast på hoppet av att alla säger att "det går lättare" andra gången...
  • Elvipe

Förstår att en snabbare förlossning inte alltid är att föredra. Min första tog 36h från första värk och var inskriven 16h på förlossningen innan han föddes fram med klipp pga hotande fosterasfyxi. Var 3 cm öppen när vi blev inlagd så det tog tid. Ser gärna att den halveras (minst) denna gång, samtidigt vill jag inte att det ska gå så fort att jag inte hinner med. Som sagt så har vi säkert alla våra rädslor :) Jag har börjat läsa Föda utan rädsla och hoppas att den kan hjälpa mitt mindset lite.

• Elvipe

Har också bara sovit 3 timmar inatt mellan 02-05. Helt utan anledning. Varken varmt i rummet eller något påtagligt som stört, har bara inte kunnat sova. Det är så ljust ute så har svårt att bli trött på kvällen. Somnade 02 och vid 05 vaknade jag av känslan att klockan var minst 8 men icke. Känner mig alldeles mör i huvudet nu men inte så att jag känner mig sömnig. Blir väl att sova igen under dagen..

• Elvipe
    Kia82 skrev 2018-06-11 12:56:13 följande:

Då är man inte ensam om detta åtminstone, var fyra år sedan dottern föddes och man glömmer så fort. Min mage tömde sig helt här nyss (sorry för äckelinfo). Känner mig så uppgiven och det känns som om jag redan har gått över minst en vecka och ändå är det inte bf förrän imorgon.

Jag mår också illa! Imorse funderade jag till och med på om jag höll på att bli magsjuk. Fruktansvärt dålig aptit har jag också. Får tvinga ner maten. Ett väldigt begränsat antal rätter jag lyckas få i mig nu. Skulle kunna leva på frukt och jordgubbar. Inte haft de problemen tidigare i graviditeten förutom i början. Har kommit tillbaka nu sista två veckorna och själva illamåendet bara nu sista dagarna.
  • Elvipe
    Sommar-2018 skrev 2018-06-13 19:32:25 följande:

Hej tjejer! Ytterligare en som inte sovit en blund inatt, beror dock mer på halsbränna än förvärkar.

Gick in i vecka 38+0 idag så 13 dagar kvar. Var hos BM idag och lilltjejen ligger extremt långt ner (fixerades i vecka 34). BM tyckte ändå att jag skulle rikta in mig på att gå över en vecka då jag är förstagångsföderska.. Inte riktigt vad jag hade önskat höra (även om man självklart vet om att det finns en risk att man går till 42+0..)

Vilka igångsättningsknep har ni testat eller tänker testa?

Då har vi precis samma bf. 26 Juni? :) min bebis har legat djup & ruckbar för att sedan bli rörlig igen i vecka 37+ . Fick göra en extrakontroll i måndags då de hade svårt att avgöra läge. Då låg bebis djupt igen och var nästan fixerad enligt bm. Andra barnet här men är också inställd på att gå över. Första kom i 40+5 och av mitt googlande att döma så tycks en majoritet gå över till och med ännu längre med andra barnet;(
  • Elvipe
    Sommar-2018 skrev 2018-06-13 20:37:14 följande:

Ja, då har vi samma BF-datum Elvipe!

Håller tummarna för att vi slipper gå över. Har riktat in mig på att få en junibebis ju!

Skönt att bebisen är fixerad. Har du några känningar? Jag har haft ont i ryggen i flera veckor och får SD (tror jag.. känns iaf tungt, som att nån hänger runt höfterna) när jag promenerar. Även de har jag känt länge.. så jag vet inte vad som räknas som förvärkar eller ej?!

Nja jag har faktiskt inte så mycket känningar alls. Får lite sammandragningar ibland när jag rör mig för mycket. Tror att det beror lite på hur bebis ligger. Kände av väldigt mycket när han blev rörlig igen för då blev allt plötsligt "lättare". Nu känner jag mer som ett litet tryck djupt ner från bebisens huvud. Lite obehagligt när man går. Sover lite dåligt emellanåt, otympligt liksom. Tror inte jag hade några speciella värkar eller känningar innan sist heller förrän det drog igång på riktigt. Hade dock som du säger mycket sammandragningar när jag promenerade. Nästan mer än nu. Den här gången önskar jag nästan att det vore så. Man vill leta små signaler på att det är på G. Mitt absoluta mål är att slippa gå in i Juli :-O men just nu känns risken ganska stor.
  • Elvipe

Jag är 29 år. Gravid med andra barnet.

Håller med om folks kommentarer. Vet inte HUR många gånger om dagen man svarar på allmänhetens frågor om magen. En alkoholiserad gubbe kom fram till mig när jag och sambon satt på restaurang och åt till och med och sa "jag vet vad du har gjort" och pekade på min mage. Blev så fruktansvärt äcklad.

Svar på tråden Bf juni 2018