Inlägg från: Elvipe |Visa alla inlägg
  • Elvipe

Bf juni 2018

Kia82 skrev 2018-06-15 11:58:10 följande:

Jag har faktiskt inte fått några direkta kommentarer ifrån utomstående förutom de vanliga som att -Nu är det inte långt kvar va? eller riktat till något av mina äldre barn -Jag ser att du snart ska bli storebror/storasyster, vad spännande!

Fick ytterliggare en liten pik av min mamma när jag ringde idag, att när hon väntade mig och min bror var hon minnsann ute och promenerade i timtal och sen startade det dagen därpå. Jaha liksom, det där har jag aldrig hört förut men varken jag eller min bror är födda mitt i sommaren och hon hade inga svullna fötter/ben att ta hänsyn till. Jag anser att med min erfarenhet så kan jag med säkerhet påstå att det inte drar igång för att jag tar ut mig fullständigt speciellt inte med den lilla sömnen jag får också men man kanske inte ska ha några krafter kvar när det väl drar igång, vad vet jag?

Jag är i princip ute och promenerar varje dag. Inte går det fort men lyckas promenera typ 5 km varje dag. Det händer då ingenting. Snarare känns det som att jag fått lättare att gå nu än vad jag hade när jag var runt vecka 30. Har bf om 11 dagar. Så jag vet inte jag om det här med att gå mycket hjälper till. Min bebis gick från ruckbar till rörlig men ska tydligen vara fixerad nu enl bm vid senaste besöket.
  • Elvipe
    Kia82 skrev 2018-06-15 19:25:14 följande:

Man måste vara mogen för att en förlossning ska starta så jag tror faktiskt att det bara har varit en slump att min mammas förlossningar har startat efter långpromenader. En promenad gör liksom ingenting med livmodertappen.

Precis. Men man hör ändå om många som tycks envisas med att springa i trappor och liknande. Jag försöker mest bara att hålla igång för kroppens skull, har ingen förlossning i baktanke:) Den kommer när den kommer och blir som den blir ändå. Jag blir så rastlös på dagarna nu när man går och väntar samtidigt känner jag mig som en tickande bomb när jag är ute och flänger.
  • Elvipe
    FairyL skrev 2018-06-16 19:22:21 följande:

Ni som är omföderskor - hur lång tid tog det efter slemproppen gick till det att förlossningen satte igång för er?

För mig gick den kvällen innan förlossningen. Vaknade värkar 04 och gick med värkar hela den dagen och ca 22 på kvällen gick slemproppen, vid 01 åkte vi in och blev inlagda så föddes han 16 på eftermiddagen. Långdraget å jävligt men helt klart gick slemmisen när det hela var igång!
  • Elvipe

Läser att många av er gör hinnsvepningar. Varför görs det? Har ni gått över tiden? Har ni velat det själv eller har era barnmorskor föreslagit? Är det för att ev "skynda på" en förlossning?

• Elvipe

BF-7 här. Jag är så paranoid över bebis rörelser. Hur mycket rör sig era? Hade samma känsla för ca 2 veckor sedan, gjorde då en koll på förlossningen som var helt normal, bebis mådde bra och började "såklart" böka runt precis när jag kom dit. Känner samma nu att jag inte får så mkt spontana rörelser utan mer gensvar om jag buffar eller stör lite. Rörelserna varierar så mkt. Kan vara två superlivliga dagar o sen typ 3-4 med mycket mindre rörelser. Vet inte om jag bara är paranoid. Känns lite jobbigt att ringa igen när man redan gjort en koll. Ska till bm imorgon kl 13 på min förhoppningsvis sista koll innan bebis anländer.. Har inga sammandragningar eller nånting.

• Elvipe
    Kia82 skrev 2018-06-19 12:29:50 följande:

Min bebis rör sig också mindre men jag känner honom ändå flera gånget varje dag utspritt och så länge man gör det så är det ingen fara, det bekräftade min bm senast igår.

Okej, det låter bra! Har känt bebisen igen en hel del idag vilket känns skönt för min oroliga själ.

Vad packar eller packade ni alla ner för kläder åt er själva i BB-väskan? Tror att jag kan behöva tänka om. Har just nu ett par slackers (om ni vet vad jag menar?). Typ tunna mys/sommarbrallor från H&M. Sen har jag bara vanliga leggings och tänkte packa ett par gravidleggings. Hur mycket plagg behöver man egentligen? Vad har ni haft/planerar ni att ha upptill? Kommer inte alls ihåg vad jag hade på mig förra gången men har hela tiden tänkt löst och luftigt samtidigt som jag läst att många gillar att ha något tightare kring magen?
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-06-19 21:13:55 följande:

Kommer ihåg att jag hade alldeles för lite kläder med mig sist, typ ett ombyte.. Hur tänkte jag där? Nu däremot lär det vara mer lämpligt med mindre kläder i väskan iom omföderska och mindre tid på BB (fast man vet ju aldrig). Så precis som du har jag tunna sommarbyxor köpta på gekås enbart för detta, två par, plus tre löst sittande toppar. Min mage, eller egentligen hela jag, var en geléklump efteråt sist, hade verkligen inte velat ha något som satt åt då.. Har också med mig mina "crocs" jag köpte till förlossningen sist, guld värda eftersom jag fick elefantfötter efteråt pga all vätska i kroppen. Många charmiga saker man får vara med om som gravid /nyförlöst ;)

Nä så tänker jag också, att man förmodligen kommer vilja ha något löst. Har lite dåligt med vanliga lösa toppar dock, har mest åtsittande och det kanske inte direkt är vad man kommer vilja framhäva efteråt:b Jag ska nog försöka pallra mig till ngn butik imorn o handla ett par till lösa sommarbrallor och ett par oversize tröjor/toppar innan det blir för sent :) Har dragit ut på allt in i det sista som har med packning och förberedelse att göra dumt nog.
  • Elvipe
    kindofnothing skrev 2018-06-19 21:24:38 följande:

Jag har tagit med amningsbh o amningslinnen. Det hade jag inte förra gången o saknade det då när det var mkt amning (om du nu tänkt amma). Har letat efter lösa amningslinnen men inte hittat några. Plus kofta att ha över. Har med både tights o lösa byxor (tunna o vanliga mjukisar). Läste om ngn som gillade tights för att "blöjan" hålls bra på plats.. Tror inte jag kmr vilja ha det men kände att det var lika bra att ta med :)

Haha ja, en annan härlig sak med att vara nyförlöst. Bra blöjtights! Fy.. gruvar mig nästan mer för känslan i underlivet efteråt än för själva förlossningen.
  • Elvipe
    Kia82 skrev 2018-06-20 14:31:19 följande:

Så tråkigt när kroppen ska spela en hemska spratt på det här viset, man hinner att bli så taggad för att sen bli så djupt besviken. Är på bf+8 idag och jag fattar absolut ingenting, såhär har det inte varit med de andra barnen!? Jag var helt övertygad om att han skulle vara ute flera dagar innan midsommar och nu så är vi där i övermorgon!!

Hur var toppen då? Hade du öppnat dig något?
  • Elvipe

Jag är på bf-5. Beräknad den 26e. Min första föddes i vecka 40+5 för fem år sedan. Räknar med att gå över igen tyvärr men hoppas att jag slipper gå så länge :/ Har inga känningar. Rör mig runt med lätthet vilket jag konstigt nog inte gjorde runt vecka 30-35, då jag fick sammandragningar för allt.

Svar på tråden Bf juni 2018