Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

Bf juni 2018

kindofnothing skrev 2018-07-10 20:28:07 följande:

Ni som fött på Östra:

Vad sa de om stygnen? Visst försvinner de av sig själv? Efter hur lång tid?

När gör man hörselscreeningen? Får man kallelse till den?

Vart lite kaotiskt under förlossningen så fick aldrig infon o trots många dagar på sjukhuset tänkte jag inte på att fråga..

Med sonen då jag blev klippt så var det så de sa till mig, de försvinner av sig själv. Vet inte exakt hur lång tid det tar dock, tittade heller aldrig efter själv.

Hörselscreening glömde de med sonen, så efter nästan tre månader gjorde han sin, vilket inte var nån höjdare eftersom han var väldigt rörlig vid det laget.. Den här gången fick jag kallelse nästan direkt, vi ska dit på fredag. Har dock hört att det kan ta ett par veckor.
  • Moorii
    kindofnothing skrev 2018-07-10 20:30:01 följande:

Elvipe: om din bebis inte kommit än så hoppas jag verkligen att igångsättningen imorgon blir så smidig som den bara kan bli! Känner så med dig, så urbota tråkigt att gå över!

Kan inte annat än hålla med. Tänker på dig Elvipe! Om bebisen inte redan är här så är den det alldeles snart <3
  • Moorii
    Elvipe skrev 2018-07-11 07:30:35 följande:

Tusen tack för er omtanke! <3 Ja, idag kl 08 hade vi tid för vräkning men otroligt nog befinner vi oss redan på sjukan eftersom lillebror mirakulöst nog kände att det var dax att komma igår på sista chansen.

Vaknade natten till igår vid 03.45 av värkar, kl 05 började de komma regelbundet med 3 min mellanrum men fullt hanterbara. Pratade med fl två gånger varav andra gången bestämde vi att jag skulle komma in efter 7. Kom in 7.30 och visade sig att jag var öppen 6 nästan 7 cm och tappen helt utplånad. Vattnet gick spontant i hutlösa mängder i samband med undersökningen och fick börja med lustgas. Till sist blev det ohållbart så jag ville få EDA vid 8-9 cm precis

när det började bli "För sent" men narkosläkare kom och precis under tiden och när de precis var satt började jag få krystvärkar och 10.30 föddes vår kille blå och med navelsträngen 2 varv runt halsen. Precis när de skulle springa ut me honom så halvvägs började han skrika spontant så de kunde vända! Vi mår nu bra allihopa men blir kvar här minst en dag till. (Mest på grund av mig) som inte kan kissa.

Men åååh, underbart!! Stort grattis till er lille pojke! <3 Läskigt med navelsträngen, men så skönt att han mår bra nu och att allt gick så bra till slut! Var nog gränsfall med epiduralen för mig med, men mig undersökte de inte innan den sattes (kanske var tur). Kanske skönt att få landa lite på BB ändå. Grattis igen och njut av er lilla bebis nu <3
  • Moorii

Om man får klaga liiite.. 29 grader, stekande sol, bastu i lägenheten. Liten bebis som alltid ska vara nära, klibbigt och svettigt.. Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men jag längtar till hösten!! För något regn ser det inte ut att bli nån gång snart :(

• Moorii
    Elvipe skrev 2018-07-13 17:43:23 följande:

Tusen tack allihop. Vi kom hem igår och det var så skönt! Känns helt overkligt alltihop. Nyss var man gravid och hade allt framför sig, nu är förlossningen gjord och den blev till och med hyffsad. Är det bara jag som hamnar som i ett litet känslomässigt töcken efteråt? När man är på väg hem två dagar senare och sneglar in mot förlossningen och tänker på allt man "varit med om" där inne. Det är så speciellt. Där man liksom kämpat och tillsist fått möta sitt lilla knyte för allra första gången.

Åh, vad skönt! Det är först när man är hemma som man kan landa i det hela, tycker jag. Känslomässigt töcken är en bra beskrivning! Sen är det ju det där med baby blues också, inte att leka med.. Bölar över det mesta just nu, så jobbigt :/ tur det går över!
  • Moorii
    Elvipe skrev 2018-07-13 21:06:21 följande:

Ja, precis likadant här. Storebror på fem kröp ihop till en boll under en filt idag och klagade på ont i magen. Sa sedan att det kändes lite konstigt att få en lillebror och att han "inte kände igen sig". Så märkbart påverkad. Jag har gråtit mig igenom dagen sedan dess. Alltså helt hejdlöst. Han ska dessutom åka iväg på en resa i några dar som han verkligen längtat efter med sin farmor & farfar och just nu känns bara det och allt helt fel. Försöker ju dölja det för att inte oroa honom men sen har det bara strömmat ut tårar okontrollerat framför allt och alla idag..

Åh, vet precis hur det känns :/ min snart 2-åriga son får ju inte samma uppmärksamhet nu och har börjat nypa oss alla, inklusive sin lillasyster, antagligen för att få uppmärksamhet. Har haft och har så dåligt samvete, runnit mycket tårar över det. Förstår din känsla, men försök tänka att det är nytt för honom med och att han kommer vänja sig. Bvc var här på hembesök och hon sa att det är helt naturligt att det stora syskonet reagerar på olika sätt. Men även om man vet det så är det otroligt jobbigt ändå.. Längtar tills jag är mindre låst med bebisen så jag kan busa med sonen igen!
  • Moorii
    Krocki1 skrev 2018-07-16 15:59:45 följande:

Hur länge sitter ni och ammar? Jag kan sitta i ca 4 timmar i ett streck. Antingen så vill han bara ligga och mysa där eller så finns det inte tillräckligt med mjölk. Han blir bara arg om han inte får ligga vid bröstet, när han är där är han nöjd. Fast inte hans mamma som knappt kan äta eller gå på toa.

Första dagarna satt jag nån timme i taget, men nu max 15-20 min. Min svägerska hade pratat med en bm som sa max 45 minuter, sen får man avbryta. Har han gått upp som han ska? BVC sa att om de går upp bra så kan man introducera napp, och eftersom min lilla gick upp 200 g på fyra dagar så sa hon att det bara var att ge napp så man får lite avlastning. Hon sa också att man får vara envis med nappen tills de tar den, funkar ok med våran flicka nu iallafall. Testa bärsele också, med napp i munnen somnar lillan direkt i den. Och man får händerna fria :)
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-16 21:27:53 följande:

Hur sover och ammar era små på nätterna?

Våran lilla sover lite olika, vissa nätter har hon vaknat bara någon enstaka gång, andra vaknar hon 2-3 ggr på natten. Inatt skulle hon snutta och snutta, så till slut fick jag nog och gav henne nappen och fick stå och vagga henne till sömns.. Det var vid fyra, sen vaknade hon åtta, åt och sov vidare till ca nio. Hon vill inte sova själv, då skriker hon efter några minuter.. Tvärtom mot min son som gick att lägga ner var som helst. Tänk hur olika det kan vara.
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-17 13:53:39 följande:

Sover de bättre med napp??

Funderar på att införa det och hoppas på att han ska acceptera nästet oftare då. Han vill helst vara nära bröstet hela nätterna oavsett om det är för att äta eller snutta och det är omöjligt att skilja vad han vill.

Min bebis gör det iallafall. Hon blir arg till en början när jag ger henne nappen, men när hon väl somnat så sover hon som en stock. Jag märker när det övergår från äta till snutta då hon tappar greppet, blir arg, får nytt tag men tappar greppet igen osv. Sen är det mer småsnuttande än det där ordentliga ätandet också. Då bryter jag, för annars kan hon hålla på i en evighet på det sättet. Hon gillar inte heller nästet, hoppas på att det ändras längre fram..
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-17 19:23:29 följande:

Det låter precis som min lillkilles sugbeteende ibland!!

Då kanske napp kan funka på honom med!
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-25 08:37:50 följande:

Nu har vi kört med napp typ fem dagar, och det underlättar faktiskt mycket i barnvagnen och i babyskyddet i bilen. På nätterna vägrar han nappen, men jag är glad att det funkar i andra situationer i alla fall. Lugnare kille, lugnare för mamma och pappa... :) Mina bröst (och armar) hinner också vila något mer....skönt!!!

Överhuvudtaget har han börjat acceptera nästet oftare nu på nätterna.

Åh, vad skönt! Och jättebra att han accepterar nästet mer. Får nog försöka prova det snart igen, men jag är skeptisk.. Går inte att få henne att sova mer än några minuter i det dagtid, även fast hon är helt däckad när jag lägger ner henne. Har beställt en bärsjal nu faktiskt, bara att acceptera att den här damen vill vara nära hela tiden..
  • Moorii
    kindofnothing skrev 2018-07-25 22:32:56 följande:

Åh sådär var min första, är ganska påfrestande. Han vägrade napp o flaska o gick inte att lägga ner. Men det kommer bli bättre :)

Ja, väldigt! Känner mig fruktansvärt låst :/ som tur är kan mannen också ha henne i bärselen när hon sover, så jag får en liten paus. Däremot tar hon napp ibland iallafall, det är jag tacksam för.
  • Moorii

Tips till er som sitter och ammar länge! Man får ont i axlar och armar om man inte har en bra amningskudde. Den här hade jag också med sonen. Båda händerna fria och behöver inte anstränga mig alls när hon behöver äta. Bästa köpet jag gjort!
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-26 17:00:05 följande:

Det som funkar för oss för att få ner honom i nästet (på kvällen) är att värma en vetekudde till typ kroppstemperatur och lägga under lakanet i babynestet. Sen lägger vi ner honom där när han somnat efter amning. Jag skulle tro att det ger en känsla av att någon fortfarande håller om honom när det är lite varmt under. Då brukar han sova ca 3h.

På dagarna accepterar han inte nästet, sover lättast i bärsjal.

Tack för tipset om amningskudden. Jag har en vanlig vadderad och den funkar väl sådär.

Ok, det var ju smart! Hon sov faktiskt första vändan i nästet inatt, men sen gick det inte längre.. Ok, lite som här då, fast får bli bärsele just nu. Beställde bärsjal igår, får hoppas jag lyckas knyta den bara. Vilken har du? Så lite så! Tycker alla amningskuddar borde vara av det materialet, det ger så mycket bättre stöd.
  • Moorii
    FairyL skrev 2018-07-26 21:54:46 följande:

Jag har bärsjalen Ergobaby Aura. Det är en trikå sjal. Kolla filmer hur man knyter på Youtube och prova med ett gosedjur innan ????

Det är ett rätt skönt sätt att bära förutom att det blir varmt, nu iallafall. Vår bebis skriker först när vi sätter in honom i sjalen men efter några minuters gungning så brukar han bli knäpptyst och somna och sova länge.

Åh, samma som jag beställde :) Ja, får testa med gosedjur, bra idé! Låter som vår bebis, hon kan skrika en stund innan hon somnar i bärselen, men ibland går det inte alls heller. Får hoppas bärsjalen funkar bättre!
  • Moorii

Tråkigt med amningen Freya18 :/ konstigt att det blir så, men du har ju verkligen försökt allt och mer kan man inte göra. Han fick ju bröstmjölk i några veckor, och om han nu också är mätt och nöjd så är det det bästa för honom. Men det är klart det är jobbigt, det förstår jag.

Jobbigt med mens redan! Jag har fortfarande pyttelite avslag, så när vi åker till havet senare i veckan så får jag inte bada :( avslaget var borta efter två veckor sist, men då drack jag hallonbladste från vecka 35, så kanske det hjälpte ändå. Nu är jag mest bitter.. Fyra veckor sen förlossning på torsdag och det vägrar ge sig. Suck.

• Moorii
    kindofnothing skrev 2018-07-30 21:05:36 följande:

Det där himla avslaget. Vår blir 5 veckor imorgon. För mig kommer det lite blodflytning varannan-var tredje dag så tänkte man kunde bada. Frågade mvc men de rådde mig att vänta tills det är helt borta. Så drygt!!

Åh, vad segt :/ Mm, mest flytningar här med, men som du säger så verkar det måsta vara helt borta och man vill ju inte chansa direkt.. Får väl svalka benen åtminstone.
  • Moorii

Min lilla växer också fort! När hon föddes vägde hon 3930 g, 51 cm och 35,5 huvudomfång. Hon blir fyra veckor på torsdag och idag vägde hon 4580 g, 55 lång och 38,1 i huvudomfång. Det var 37,5 vid tre veckor, så två cm mer sen födsel då, så låter inte onormalt med 2,5 cm tycker jag.

Känner mig fortfarande höggravid för övrigt. Lika obekväm och begränsad med en liten tjej på magen som bara kan sova ordentligt i bärselen på dagarna. Får lite panik över det :/ som tur är sover hon gott även hos pappa, så vi kan bytas av ibland..

• Moorii

Min "lilla" tjej var 55 cm lång i tisdags och vägde då 4580 g, det går undan! Nu när hon sover mer åt gången har viktuppgången minskat något iallafall, blev lite nervös när hon gick upp 300 g på en vecka.. Idag gick jag på första vagnpromenaden bara hon och jag (vi testade med dubbelvagnen första veckan med mindre lyckat resultat) och hon sov i den i 1,5 timme. Vi bar upp henne i liggdelen och efter att ha legat där i två minuter vaknade hon och skrek.. Antingen rörelse eller närhet som gäller för den här damen när hon ska sova alltså. På natten sover hon dock själv, men bredvid mig i sängen. Enda gången det funkar. Hur sover era små?

• Moorii

Här är det också lite olika på nätterna, men hon brukar vilja sova för natten vid 22, och fram till 7-8 äter hon 1-2 gånger, somnar sen om en stund, så då smiter jag upp och hinner dricka kaffe och äta frukost oftast innan hon vaknar. Jag tar allt på natten eftersom mannen kliver upp med 2-åringen, dessutom är det inte så farligt på natten nu heller, hon sover bra. Imorgon tänkte jag därför kliva upp med sonen, lika bra att börja öva inför då mannen börjar jobba och jag är själv med två små. Det kommer bli en utmaning, bävar lite inför det!

Svar på tråden Bf juni 2018