Bf juni 2018
Senadrag ofta nu.. nån fler?
Senadrag ofta nu.. nån fler?
Jag åkte på influensan nu, hann inte ta någon spruta. Blev dock inte ens rekommenderad vaccination tidigare när jag var hos BM, kan ju tyckas lite märkligt när det är sådana tider?! Så nu har jag genomlidit en härlig vecka med influensan från helvetet, eller ja, riktigt än är den ju inte över tyvärr.
I morse vaknade jag av en extrem smärta i övre delen av magen, från sida till sida under revbenen och en bit under bröstbenet. Visste inte om jag skulle svimma eller spy - helt galen smärta och det släppte inte det minsta hur jag än ändrade ställning - ståendes/liggandes, smekte magen eller andades. Tog runt 20 minuter innan det lättade av och sen har jag känt av det till och från under dagen och nu börjar det eskalera igen.
Undra om det har någonting med influensan att göra eller om det är graviditeten..?! Får ringa rådgivningen om det blir lika illa igen. Någon annan som varit med om liknande?
I morse vaknade jag av en extrem smärta i övre delen av magen, från sida till sida under revbenen och en bit under bröstbenet. Visste inte om jag skulle svimma eller spy - helt galen smärta och det släppte inte det minsta hur jag än ändrade ställning - ståendes/liggandes, smekte magen eller andades. Tog runt 20 minuter innan det lättade av och sen har jag känt av det till och från under dagen och nu börjar det eskalera igen.
På vilket sätt är era partners aktiva i graviditeten? Visar dom självmant engagemang, nyfikenhet och är förväntansfulla över förändringen som sker, eller finns det vissa som bara är och åker med bredvid?
Har ni barn sedan innan, eller är det ert första barn?
Tack till er, som hittills delat med er om hur er partner är under graviditeten :)
Jag frågade mest då jag tycker min sambo är väldigt "platt" gällande intresse och engagemang kring hela graviditeten - inköp, utveckling, sparkar i magen - ja allt faktiskt. Han känns nästan lite undvikande trots att jag försöker få med honom i tankegångar kring det som kommer, inköp och när bebisen sparkar. Lite för att göra det mera verkligt och höra hur han tänker och sådär, i och med att det är första barnet för oss båda, allt är ju nytt.
Han säger att han tycker att det ska bli spännande, men han visar ingenting till det.
Jag är i v 26 nu och har förutom en superförkylning och efterdyningarna av en skada i högerbenet (som känns av både i benet och nu i samma sidas bäcken - mest troligt fått en förskjutning) som blev i augusti förra året, inte haft några större besvär (än så länge *pepparpeppar*). Känner mig otroligt skonad och är så himla tacksam för det!
Däremot är jag väldigt påverkad rent allmänt i måendet psykiskt. Jag känner mig nedstämd och likgiltig till graviditeten eller ja, ska vi vara krassa så är det nog till det mesta. Även om jag i grund och botten är överlycklig(!) till graviditeten, så har jag svårt att glädjas och "dras med" i hela gravidresan och känner mig väldigt o-gravid i jämförelse med hur de flesta andra gravida är.
- När bebis sparkar och rör sig i magen så kan jag känna - ligg still och när han inte rör sig så vill jag att han ska röra sig. (detta har dock blivit bättre)
- Behöver och vill inhandla saker och kläder och grotta ner mig i allting, men samtidigt så känner jag att "jag är ju inte gravid, så det behövs inte".
Mycket konstigt och påfrestande att vara så motsägelsefull hela tiden... Ger en otroligt dåligt samvete och många funderingar över varför.
Jag har retat mig på så otroligt på att jag gått upp 4 kilo, hallå, det är ju egentligen ingenting på 26 veckor?!! Men hjärnan verkar inte förstå det. Kan ha att göra med att 3 kilo kom inom loppet av 5 veckor kanske, med start vid superförkylningen och man redan då var nedstämd för att man var sjuk.. Haha!
I onsdags ringde jag in till förlossningen (fick inte tag på min BM), då lillen rört sig väldigt dåligt i några dagar, så vi fick komma in på en koll. Allt såg dock bra ut - mängden fostervatten, tillväxt, hjärtslag och mitt blodtryck osv. Jätteskönt!
Han var faktiskt lite större än beräknad vecka, då var vi i v. 27+3, men han var i klass med v. 29. Dom växer ju väldigt individuellt, men kul att få ett hum i alla fall. :) Han låg neråt med huvudet då och började röra sig ganska bra så fort han kom upp på UL-skärmen. Kameraakrobat! ;) Haha.
Samma kväll så började han leva rövare igen och sen dess har han liksom varit mer aktiv än någonsin. Slår vad om att i fall vi inte åkt in och kollat så hade "tystnaden" fortsatt, vi hade ju ändå väntat någon dag för att se så han inte ändrat mönster och rutiner.
Nu har jag dock fått världens molvärk och det kände jag bara av lite grann kring de första veckorna som gravid, sen ingenting. Det började igår under dagen och det sitter i än, just nu är det lite mindre i intensitet dock, skönt nog. Vaknade flera gånger under natten för att det gjorde så ont. "/ Hur länge brukar växtvärk sitta i? Gissar att det är det molvärken säger..
Hej alla fina!
Någon mer som har svårt att sova? De tre senaste dagarna har jag vaknat ett oräkneligt antal gånger per natt. Får därför ingen djupsömn och är helt slut. Någon mer som känner igen sig?
Jag har en teori om att fröken i magen har varit extra livlig de senaste dagarna, iaf har kraften i sparkarna ökat. Tror att det är rörelserna som väcker mig.
Någon som har något tips för vad jag kan göra? Kan inte sjukskriva mig, men kan heller inte gå omkring som en zombie till bf. En sak när man är FL, men svårt att jobba när man är så trött att man mår illa och försöker undvika koffein...
Hur ofta flyttar sig era bebisar? Jag blir aldrig riktigt klok på åt vilket håll hon ligger, tycker det är olika från dag till dag.