Inlägg från: kindofnothing |Visa alla inlägg
  • kindofnothing

Bf juni 2018

Grattis till alla nya mammor :D

Elvipe: min kom på bf+10 o var också orolig för storleken men hon var 49.5 cm o vägde 3.3 så behöver inte bli så stort :)

• kindofnothing

Någon som vet var jag kan hitta amningslinnen som inte är så tighta som t.ex Lindex, hm o kappahls? Vill gärna ha det lite löst i värmen. Gärna billigare än t.ex boob också

• kindofnothing

Ni som fött på Östra:

Vad sa de om stygnen? Visst försvinner de av sig själv? Efter hur lång tid?

När gör man hörselscreeningen? Får man kallelse till den?

Vart lite kaotiskt under förlossningen så fick aldrig infon o trots många dagar på sjukhuset tänkte jag inte på att fråga..

• kindofnothing

Elvipe: om din bebis inte kommit än så hoppas jag verkligen att igångsättningen imorgon blir så smidig som den bara kan bli! Känner så med dig, så urbota tråkigt att gå över!

• kindofnothing

Tack för era snabba svar :) Då kanske kallelsen kmr nu i veckan för hörselscreening, annars får jag ta o ringa.

• kindofnothing
    Elvipe skrev 2018-07-11 07:30:35 följande:

Tusen tack för er omtanke! <3 Ja, idag kl 08 hade vi tid för vräkning men otroligt nog befinner vi oss redan på sjukan eftersom lillebror mirakulöst nog kände att det var dax att komma igår på sista chansen.

Vaknade natten till igår vid 03.45 av värkar, kl 05 började de komma regelbundet med 3 min mellanrum men fullt hanterbara. Pratade med fl två gånger varav andra gången bestämde vi att jag skulle komma in efter 7. Kom in 7.30 och visade sig att jag var öppen 6 nästan 7 cm och tappen helt utplånad. Vattnet gick spontant i hutlösa mängder i samband med undersökningen och fick börja med lustgas. Till sist blev det ohållbart så jag ville få EDA vid 8-9 cm precis

när det började bli "För sent" men narkosläkare kom och precis under tiden och när de precis var satt började jag få krystvärkar och 10.30 föddes vår kille blå och med navelsträngen 2 varv runt halsen. Precis när de skulle springa ut me honom så halvvägs började han skrika spontant så de kunde vända! Vi mår nu bra allihopa men blir kvar här minst en dag till. (Mest på grund av mig) som inte kan kissa.

Tjohoo grattis, vad skönt att det gick bra trots navelsträngen. Och att det kom igång spontant :D
  • kindofnothing
    Moorii skrev 2018-07-25 12:50:48 följande:

Åh, vad skönt! Och jättebra att han accepterar nästet mer. Får nog försöka prova det snart igen, men jag är skeptisk.. Går inte att få henne att sova mer än några minuter i det dagtid, även fast hon är helt däckad när jag lägger ner henne. Har beställt en bärsjal nu faktiskt, bara att acceptera att den här damen vill vara nära hela tiden..

Åh sådär var min första, är ganska påfrestande. Han vägrade napp o flaska o gick inte att lägga ner. Men det kommer bli bättre :)

Ang amningen så ammar vår väldigt varierat. Som längst har det gått 5 timmar (på natten två ggr). Annars har jag inte koll på hur ofta men väldigt korta stunder iaf. Oftast 5-10.. Ngn enstaka gång en kvart. Hon fick napp redan på neo. Eftersom hon inte kunde suga när hon hade andningshjälp så gav de napp för sugstimulans o matsmältningen sen har vi fortsatt men hon har den inte så mkt. Ska på 1-månadskontroll (vad hände med tiden) på måndag, då hoppas jag hon gått upp bra.
  • kindofnothing
    evve88 skrev 2018-07-27 13:12:05 följande:

Bärsjal i trikå är guds gåva till människan :p bär Min lilla i den jämt så Har man händerna över till storebror och diverse sysslor! :) min lilla ska helst vara på mig hela tiden med :)

Vi har en trikåsjal till detta barnet men hjälp mig. Den blir alltid för hård. Känns jättesvårt att få den lagom. Provade igår för andra ggn o hon riktigt knorrade i den o kräktes massa mjölk (händer iofs ibland annars också) o blev pärlig av svett, kändes som hon satt alldeles för tight. När jag googlat står det att den ska sitta som en tight t-shirt o isf gillar hon det inte... jag som verkligen trodde på dethär med själ.
  • kindofnothing
    evve88 skrev 2018-07-28 14:42:56 följande:

Hade jätteproblem med den till första barnet med, knöt alltid för löst så de kändes som hob sjönk hela tiden. Jag knyter den stramt liksom, så den sitter på från början ganska hårt, sen töjer dom ju ut den när dom sitter. Ge de en stund även om hon knorrar, min spyr ibland när ja sätter henne om hon ätit men de hade hon gjort ändå om jag la henne upprätt, försök gå en stund och vagga henne lite i den så tror jag säkert hon accepterar den sen, var noga att benen ligger utmed din mage på sidorna.svettigt blir de tyvärr, men de är ju så varmt ute!

Tror inte du knyter för hårt, prova aningens lösare då. Testa testa hela tiden, så kommer du in i knytningen! Lovar! Hoppas hon accepterar den snart :)

Tack för tipsen, ska prova när jag kmr hem :)
  • kindofnothing
    Moorii skrev 2018-07-30 11:14:39 följande:

Jobbigt med mens redan! Jag har fortfarande pyttelite avslag, så när vi åker till havet senare i veckan så får jag inte bada :( avslaget var borta efter två veckor sist, men då drack jag hallonbladste från vecka 35, så kanske det hjälpte ändå. Nu är jag mest bitter.. Fyra veckor sen förlossning på torsdag och det vägrar ge sig. Suck.

Det där himla avslaget. Vår blir 5 veckor imorgon. För mig kommer det lite blodflytning varannan-var tredje dag så tänkte man kunde bada. Frågade mvc men de rådde mig att vänta tills det är helt borta. Så drygt!!
  • kindofnothing
    Freya18 skrev 2018-07-30 09:42:22 följande:

Och så kom mensen också dagen efter jag slutade amma.. exakt två månader efter förlossningen (sonen föddes 5 veckor för tidigt). Kul..

Bra och veta att grejerna fungerar som det ska, men va fan.. Kunde inte mensen ha lyst med sin frånvaro lite längre än så.

Så trist att du inte fick amningen att funka när du så gärna ville. Men du har verkligen försökt! O närhet kan bebisen få ändå.
  • kindofnothing
    Workingmom skrev 2018-07-30 23:01:58 följande:

Amning är inte kul när det inte fungerar.

Själv går jag in i veckan 5 med spruckna bröstvårtor och en enorm smärta vid varje amning.

Har varit på amningsmottagningen och fått tips om salva mot svamp. Fast odlingen inte kommit tillbaka med resultat ännu.

Men jag har svårt för mediciner överhuvudtaget så nu testar jag att hålla mig från socker och kolhydrater som jag fått för mycket av den senaste tiden.

Men ont har jag fortfarande, men ska kämpa på ett tag till.

Dock har jag som några andra här inne också alltid haft lite mjölk. Kan bero på att jag är väldigt dålig på att ta mig tid för mat. Så de ska de även nu bli ändring på..

Vad äter ni?

Fy så trist. Fick också svamp o lillan torsk. Har äntligen börjat bli bättre. De tog inte ens odling för hon så att det är så vanligt att den visar fel o baserat på hur det såg ut var hon ganska säker. Om du inte vill använda medicin kan du blanda 1 dl vatten med 0.5-1 tsk bikarbonat o ta på brösten efter varje amning o i bebisens mun. Jag har kombinerat det med daktar tre ggr per dag.
Svar på tråden Bf juni 2018