Inlägg från: Workingmom |Visa alla inlägg
  • Workingmom

Bf juni 2018

Moorii skrev 2018-03-08 18:55:39 följande:

Håller verkligen med om det med amningen. Är det så att personalen glömt bort att förklara vad som händer sen när man kommer hem? Att man får svinont när mjölken rinner till och för min del innebar det gigantiska sprängfyllda bröst som min lille son inte kunde greppa tag i, vilket ledde till frustration för både honom och mig och många tårar. Det var 2-3 plågsamma veckor innan det gav sig, men ingen förberedde en på det. För mig var det tuffare än förlossningen, faktiskt.

Å första gången var ju så speciell. Kroppen visste inte riktigt vad den skulle företa sig.

Med de andra visste kroppen ganska direkt och man var tryggare i sig själv.

Att ha amningsnapp fick jag ta reda på själv. Det hjälpte mig väldigt mycket med första.

Det var krångligt men hellre det än mjölk som sprutar åt alla håll på en platt bröstvårta.
  • Workingmom
    Utvandraren2 skrev 2018-03-10 00:16:59 följande:

Min karl har ändrat sig märkbart de två senaste veckorna. Senast idag kom han plötsligt fram och höll om mig och ville klämma och känna på magen. Det är så tydligt att det börjat sjunka in för honom nu. Kan kanske vara för att min mage vuxit rejält de senaste veckorna + att han äntligen kände några sparkar häromdagen.

Någon annan som märkt av något sånt?

Sparkar ja. Men tyvärr inte spontant känt på magen på sistone..

Han var väldigt aktiv i allt i början, inköp av barnvagn, babyskydd, babyvakt och annat praktiskt. Men nu har han en dipp i sitt engagemang kan jag tycka.

Saknar att gemensamt ligga och känna på magen när han sparkar.

Däremot har han kommit med en massa konstiga namnförslag som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till :-/
  • Workingmom

Tjoho!

Går in i vecka 28 idag. Har kommit igång med konditionsträningen igen.

Crosstraining, löpband och idag skidor. Humöret känns på topp!

Kanske är det för att solen skiner och det droppar från taken! Våren är på G, bebisen växer och allt är som det ska vara!

Hoppas ni mår bra alla pulverpumor där ute! Njut av er mage, snart är den ett minne blott

• Workingmom
    Freya18 skrev 2018-03-16 15:48:55 följande:

Nu har min sömn blivit väldigt påverkad. Känner mig konstant trött och gnällig. Inatt hade jag ont i mitten av ryggen precis HELA natten.. Zzzzz..

Tidigare har det hjälpt att ligga helt rakt på rygg, men nu hjälpte inte ens det. Lyckades somna sen, men vaknade kort efter för då blev det pisse paus. Då fick jag svårt att somna igen och grät nästan av frustration. Väckte stackars maken som skulle upp och jobba tidigt. Han masserade lite och sen somnade jag. Man känner sig skapligt sliten idag..

Det är jobbigt att inte få/kunna sova när man är trött.

Det blir nästan värre när stressen kommer över att man MÅSTE sova.

Egentligen ska man väl inte ligga på rygg så mycket i slutet av graviditeten. Det trycker på stora kroppspulsådern och gör att syresättningen till blodet blir sämre.. ligger jag på rygg börjar jag må illa efter en stund.

Men jag låg lite på en "spikmatta" när det var som värst för ryggen i mina förra graviditeter.

Kanske kan du pröva att lägga en kudde mellan benen när du ligger på sidan så avlastar du bäckenet?

Jag sover också dåligt, vrider och vänder mig ständigt. Det tär på humöret...

Försök lägga dig så snart du får möjlighet på dagtid eller em, när du slutat jobba.

Jag somnade i solstolen idag och de var underbara minuter ??

Hoppas de blir lättare för dig!
  • Workingmom

Rörs väldigt ofta. Känns som att han tumlar runt och pillar på mer än spontana sparkar.

Mycket i sidan just nu..

Det är så fränt! ????

• Workingmom
    evve88 skrev 2018-03-24 09:58:21 följande:

Nån mer som är extra känslig och hormonell just nu? Jag är arg eller gråter precis heeela tiden :/ gråter för ingenting och blir arg på min sambo bara han frågar nått typ... det har liksom kommit pang senaste veckan. Förut har jag känt mig helt jämn i humöret! Var lite såhär upp och ner med sonen med kommer jag ihåg men man glömmer ju fort..

Inte nämnvärt mycket och inte jämt.

Men jag tror att det har att göra med att man sover dåligt och är extra trött ????
  • Workingmom
    Utvandraren2 skrev 2018-03-27 18:58:06 följande:

Ja, nästan som de måste berätta om hur jävlig förlossningen var för att det ger en skadeglädje i att stressa upp andra. Har mött på några sådana själv. Men har lyckats undvika en hel del genom att styra in samtalet på något annat.

Jag är en sann pessimist och hoppas alltid på det bästa, men förväntar det värsta. Jag har INTE läst på så mycket om förlossningen, för jag vill inte veta.

Min mamma sammanfattade det hela väldigt bra: Släpp all kontroll och gör som barnmorskorna säger. De vet bäst, för de gör det varje dag. Det kommer göra så sjukt jävla ont, men i samma sekund du ser henne kommer du tycka att det var värt det. Av olika orsaker fick mamma inte epidural med min lillasyster, så jag tänker att hon vet vad hon pratar om.

Jag har en annan historia.

Mina förlossningar har varit helt fantastiska. Alla 3!

Ja, det gör ont. Men det ska göra ont. Men hela resan man gör är så otroligt häftig att jag inte skulle ge bort den ens till min bästa vän.. det är en sån frän upplevelse!

Jag hade epidural med första, långtidsverkande dropp i ryggen. Kände värkarna mindre. Nästan så att varje värk som kom var "skön"

Men 2:an hade jag bara lustgas vad jag kan minnas, men även det gick bra.

Med 3:an fick jag direktverkande epidural och från att ligga och kämpa mig igenom varje värk i ett mörker så var det som att någon tände lyset i rummet och jag tänkte att nu går jag hem, nu är jag klar. All smärta var som borta.. men tack vare det hann jag komma på att jag skulle ha spegel, för jag ville se när grabben kom ut. Det var riktigt häftigt!

Så det finns många solskenshistorier!

Och det finns alltid de som ska tycka en massa, speciellt när man är förstföderska. Lyssna inte på de som ska tycka en massa hela tiden. Då blir ni knäpp!

Min son 10 år frågade mig idag: Känner du när bebisen pruttar?

Men jag har ingen aning om bebisen ens kan det
  • Workingmom
    Utvandraren2 skrev 2018-03-28 00:46:02 följande:

Så härligt att höra! Här där jag bor i Norge är inte lustgas ett alternativ, men det betyder å andra sidan att de är väldigt vana att sätta epidural. Det är två saker jag oroar mig över till förlossningen; att inte hinna få epidural i tid och att spricka upp väldigt mycket och bli dåligt sydd efterråt.

De var jag också orolig för. Men detta kanske inte lugnar dig. Jag sprack med första, inte mycket dock. Fick sy 3 stygn.. men jag kände aldrig att jag sprack. Man är så bedövad.

Jag var mest rädd för att bajsa på mig
  • Workingmom
    beme skrev 2018-03-28 17:57:56 följande:

Jag hörde från en barnmorska idag (föräldrautbildning) att livmodern drar ihop sig snabbare och man blöder mindre efter förlossningen om man ammar. Har ni mer fakta att dela med er av på hur bra detta stämmer? Dvs. egen erfarenhet eller liknande.

Ja det stämmer. Man kände faktiskt hur livmodern drog ihop sig då man ammade i början.. lite ont och lite läskigt!
  • Workingmom

MaTik: Bf: 29/5, inga barn sedan tidigare

beme: Bf 2/6, inga barn sedan tidigare

Bubbel85: Bf 12/6, 1 barn

Kia82: Bf 12/6, 4 barn

Lojsj92: Bf 13/6, inga barn sedan tidigare

Sjuttiosjuan: Bf 13/6 inga barn sedan tidigare

Moorii: Bf 24/6, 1 barn plus en bonusson

wibblywobbly: Bf 9/6, inga barn sen tidigare

krocki1: Bf 30 juni, 1 barn

Workingmom: Bf 9 juni, 3 barn sedan tidigare

Svar på tråden Bf juni 2018