Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

Bf juni 2018

Jag äter niferex sen ca fyra veckor och har inte blivit hård i magen! Helt otroligt, förra gången var det hopplöst. Äter grovt bröd med hela korn och frögröt till frukost, tror faktiskt det hjälper.

• Moorii
    Workingmom skrev 2018-03-08 18:29:42 följande:

Känner mig rätt lugn med mitt 4:e barn på väg.

Vad man inte vill vara utan på förlossningen är.

Enkla kläder, både till barnet och en själv. Det ska vara lätt att klä den lille när den kommer ut.

Något ombonat till bebisens "säng" på BB. Tänk på att den legat trångt i magen. Den vill ha det trångt.

NAPP NAPP NAPP!! Även om de på BB säger att man inte ska introducera napp direkt så önskade jag att jag inte lyssnat på dom i början.

iPad, för dötid som med all säkerhet blir!

Egen kudde!! Kuddarna prasslar som tusan på sjukhusen.

Något gott att äta, tugga på och dricka.

Med första var det dessutom en hysteri kring amningen så snart han kom ut. Han hade svårt att få tag i bröstvårtan så alla (kändes som ALLA) var och slet i mina nipples för att få honom att suga. De t.om. mjölkade ur några droppar råmjölk och talade om hur viktiga dessa droppar var.. Min pojk grät av hunger.. Fick tillslut ge honom ersättning med "kopp" för att de inte ville förstöra hans sugförnåga!

Väl hemma och 3 dagar senare såg mina tuttar ut som Betty Boops och inte förrän då rann mjölken till.

Väldigt tråkigt att jag inte fått information om det

Tips. Lyssna till er själva och er egen magkänsla!

Håller verkligen med om det med amningen. Är det så att personalen glömt bort att förklara vad som händer sen när man kommer hem? Att man får svinont när mjölken rinner till och för min del innebar det gigantiska sprängfyllda bröst som min lille son inte kunde greppa tag i, vilket ledde till frustration för både honom och mig och många tårar. Det var 2-3 plågsamma veckor innan det gav sig, men ingen förberedde en på det. För mig var det tuffare än förlossningen, faktiskt.
  • Moorii
    Workingmom skrev 2018-03-08 20:27:28 följande:

Å första gången var ju så speciell. Kroppen visste inte riktigt vad den skulle företa sig.

Med de andra visste kroppen ganska direkt och man var tryggare i sig själv.

Att ha amningsnapp fick jag ta reda på själv. Det hjälpte mig väldigt mycket med första.

Det var krångligt men hellre det än mjölk som sprutar åt alla håll på en platt bröstvårta.

Hoppas det blir som du säger! Och nu vet jag ju vad som kommer med. Amningsnapp hade jag köpt innan förlossningen, men jag fick det aldrig att fungera, men som tur var iom amningen igång ändå till slut.
  • Moorii
    evve88 skrev 2018-03-17 12:55:10 följande:

Nån mer som fått mkt sammandragningar?? Är i fjällen och promenerar mycket och drar pulka och jag tycker magen är stenhård konstant. Släpper på kvällen sen när jag vilat. Andra barnet, med första kände jag knappt en enda sammandragning...

Mycket vet jag inte, men känner ibland på jobbet att magen blir hård (stressande jobb). Minns att det dröjde till efter vecka 30 innan jag kände några sammandragningar förra gången, så blev tidigare denna gång (vecka 26 nu).
  • Moorii
    Krocki1 skrev 2018-03-19 22:29:35 följande:

Jag börjar bli ?irriterad? på min lilla bäbis. Han rör sig inte så mkt och gör sin mamma orolig. Jag är i vecka 25+2, med moderkakan fram. Man ska ju börja känna bebisen varje dag nu.

När ska jag få de riktiga kickarna? Eller att han rör sig så magen rör på sig.

Jag kan känna honom max en gång per dag typ en liten kick/fladder.

Har ni tips på att få er bebis att röra sig?

Jag har denna gång moderkakan i bakvägg, men bebisen började inte sparka på riktigt ändå förrän i vecka 24! Sen har jag fått lugna bebisar, det kanske din också är? Det hjälper ju inte oron, det vet jag, för oavsett vill man få livstecken och gärna ofta. Med sonen hade jag moderkakan i framvägg och då upplevde jag mindre rörelser än nu och det var nog närmare vecka 30 som han började "leva om". Hoppas din bebis kommer igång snart!
  • Moorii

Jag gick in i vecka 27 (26+0) igår och har börjat känna av lillan mer och mer även på dagarna då jag flänger omkring på jobbet, himla mysigt :) vet inte vilken dygnsrytm hon har egentligen, för hon sparkar både på nätterna och på dagarna, men hoppas på en mer dagsaktiv bebis sen :P Att vara gravid är verkligen det coolaste som finns! <3

• Moorii

Min lilla är väldigt rörlig! Ibland sparkar hon neråt, sen uppåt och åt sidorna. Bm hade svårt att lyssna på hjärtljuden för att hon rörde sig så mycket sist ^^ Så stor skillnad från då jag väntade sonen, då med moderkakan var i framvägg. Nu känns varje rörelse! Mest är det härligt, svårt att fokusera på annat bara när hon sparkar så mycket :) Börjar bli sjukt nyfiken på vem hon är nu! Vecka 28 på måndag.

• Moorii
    Sommar-2018 skrev 2018-03-25 22:41:16 följande:

Hej allihopa! Hoppas ni mår bra. Nu är det ju mindre än 100 dagar kvar för oss allihopa :)

Är det någon mer som tycker att det här med kläder är svårt? Vad ska man handla? Hur mycket? I vilka storlekar?

Hur mycket kläder kommer man egentligen använda om sommaren blir varm?

Jag har köpt 3 långärmade bodys i stl 50 (Dock ingen enfärgad vilket jag skulle vilja komplettera med).

Har även 4 tights och tre långärmade pyjamas i stl 50.

Har bara något enstaka plagg i 56 så där behövs det nog fyllas på.

Såå svårt! Man har ju ingen aning om hur stor bebisen är vid födseln eller hur sommarvädret blir.

Självklart går det att komplettera efter att barnet är fött så det kanske är onödigt att ens lägga energi på detta..

Är ändå nyfiken på hur ni resonerar? :)

Jag vill slå ett slag för sparkdräkter med fötter, det hade vi inte köpt alls till första, men fick två i present och de använde vi flitigt när han var nyfödd. Vår son var 50,5 cm när han föddes, så storlek 50 hade han bara i en vecka eller så, men några ombyten är ju bra. Tänk på att omlottbodys är bra när de är pytte, bajsar de ryggen full vill man inte dra den bodyn över deras huvud.. När jag gick igenom sonens kläder nyss så märkte jag den extrema mängden kläder vi hade i 56! Man får en hel del i den storleken i present, så köp inte på er för mycket. Köpte en del i både 62 och 68 när vi shoppade sist av den anledningen. Samtidigt är det svårt att låta bli att köpa mindre när allt som är pytte är så oemotståndligt gulligt ^^
  • Moorii
    Krocki1 skrev 2018-03-30 22:31:30 följande:

?Skönt? jag inte är ensam. Jag är också stor, den här magen är en typisk pojk mage och jag kan knappt knyta skorna på

Jobbet längre.

Hur länge tänker nu försöka jobba om ni jobbar?

Börjar bli jobbigt att böja sig ner här också, kliva upp ur sängen osv.

Jag hade tänkt jobba till tio dagar innan bf, men får se hur det känns längre fram, för sånt kan man ju inte bestämma i förväg till 100 %. Än så länge mår jag bra, blir trött och öm i fogarna när jag rör på mig för mycket, men annars inga krämpor, så skönt! Trött dock, lägger mig nio varje kväll.. Nu är det seriös nedräkning iallafall, snart har 70 % av graviditeten passerat!
  • Moorii
    Krocki1 skrev 2018-03-31 09:48:41 följande:

10 dagar innan är strongt!

min första kom tio dagar förtidigt. Jag hoppas att den här lille prinsen vill komma tidigare oxå :) bara för det kommer jag gå två veckor över tiden, hehe.

Ojdå, då kanske du inte jobbar fullt så länge! Hur länge hade du tänkt jobba? Jag var in på antenatal i bf +11 sist pga yrsel och de upptäckte då att jag hade för lite fostervatten, så blev igångsatt dagen efter, men var helt omogen då så hade nog dröjt länge efter det om jag inte blivit igångsatt.. Har därför inga större förhoppningar om att det kommer bli annorlunda denna gång, och det var hemskt att gå hemma så länge förra gången, därför jag helst jobbar så länge som möjligt.
Svar på tråden Bf juni 2018