Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

Bf juni 2018

FairyL skrev 2018-04-24 18:38:59 följande:

Amningsbehå??

Tips på amningsbehåar någon? Jag är en riktig newbie på området... Vad ska man tänka på?

Jag har C80 just nu och det känns svårt att veta vilken storlek man behöver när väl mjölken har kommit igång?!

Vill ha en som är enkel att amma med och som ser hyffsat bra ut....

Jag köpte två förra gången som jag hade under graviditeten, men brösten blev ett par storlekar större då mjölken rann till, så de passade inte då.. Jag har dock hittat två riktigt sköna och fina bh:ar denna gång, båda på lindex. Sitter jättebra och är övertygad om att de kommer passa även efter förlossningen. De kostar ju lite, men helt klart värt pengarna!
  • Moorii
    Kia82 skrev 2018-04-27 20:42:17 följande:

Jag har först nu insett hur nära det faktiskt är, 6 veckor till bf, helt galet! Och om fyra veckor anses bebis som ?färdig?, inte för att jag tror att jag kommer att föda tidigare men man kan ju aldrig veta säkert. Har ni andra packat BB-väskan än? Jag har plockat ihop bebisens saker men inte ens tänkt på vad jag ska packa till mig själv fast det är ju inte så mycket som behövs egentligen. Någonting som vi dock måste ha med är GODIS och något gott att dricks, var så sjukt godissugen efter sista förlossningen och skickade mannen att köpa svindyrt godis i sjukhusets kiosk. ????

Jag har lite längre kvar, ca 8 veckor till BF, men när jag tänker på hur mycket det kommer vara på jobbet nu så kommer de veckorna swisha förbi! Tvättade alla nya bebiskläder förra helgen, så nu är det bara BB-väskan kvar, och förlossningsbrev då, men det sparar jag nog till om 4 veckor eller så. Med tanke på att sonen fick vräkas så har jag inga större förhoppningar om att den här lilla damen ska komma ut i tid, eller tidigare för den delen :)
  • Moorii
    Kia82 skrev 2018-04-28 07:32:19 följande:

Jaja, ja jag går ju hemma nu, har mina yngsta (4 & 6 år gamla) på förskolan 15h/v men dom timmarna går så fort då jag brukar passa på att handla/tvätta/städa när jag är själv hemma så annars är det full rulle här med.

Jag har så dåligt samvete (vet inte om det är hormonerna som gör det ännu värre kanske?) över att vi kanske inte är hemma när vår son fyller år tre dagar efter bf, vill inte att han ska känna sig åtsidosatt/bortprioriterad pga lillebror som föds. Mina barn har fötts på bf+3, bf+5, bf+8 och bf+10/11 så nu känns det dags för en lite tidigare förlossning, förstår inte varför dom har stannat längre och länge för varje gång? ????

Förstår att det är fullt upp! Äsch, det är inget du kan styra över, bebisen kommer när den kommer. Se till att precis allt är planerat och fixat, presenter, tårta eventuellt osv, så får ni förklara att det blir någon dag senare eller så om bebisen skulle råka komma just då.

Det har jag faktiskt aldrig hört förut, oftast brukar det vara så att förlossningarna blir tidigare och tidigare. Håller tummarna för att denna vill komma tidigare! En kollegas syster hade gått en vecka över tiden nån gång nu i april, fick igångsättning inbokad. Dagen efter satte det igång så plötsligt att hon födde i hallen :S Hennes första blev hon igångsatt med också, så allt kan ju verkligen hända. Skulle helst vilja hinna till BB iallafall :)
  • Moorii
    Kia82 skrev 2018-04-28 11:04:40 följande:

Ja, min man säger samma sak, att jag inte ska stressa upp mig över något som jag inte kan påverka men jag är en sån där som tycker om att planera in i minsta detalj och blir stressad över att inte ha kontroll. Troligtvis blir det kalas helgen innan bara för att vara på den säkra sidan.

Usch, det är ju värsta tänkbara scenariot, att behöva föda själv hemma. Visst, jag brukar förvisso bli väldigt fokuserad och jagar inte upp mig själv när det väl är dags så är övertygad om att jag skulle fixa det men endå, lite vårdpersonal närvarande är ju aldrig fel. Mina två sista kom väldigt snabbt, 59 min resp knappt 2 h från inskrivningstiden, ja alla fyra egentligen, har inte varit länge än 3,5 h på sjukhuset med någon innan det var dags att föda så det blir ju allt större risk att det blir en störtförlossning ju fler barn man har fött. Jag tog upp min oro med min bm men hon kunde ju såklart inte ge mig något bra svar om när vi bör åka in utan jag får gå på magkänslan helt enkelt, att hålla på och räkna värkar osv var ingenting som hon rekommenderade. Det kan ju trots allt hända ganska så mycket på en 45 minuters bilfärd. Det kommer väl att sluta med att vi åker in på tok för tidigt. *skratt*

Ja, så kan man ju också göra :)

Verkligen, min första förlossning hade inte gått bra om jag inte hade haft kunnig personal omkring mig som agerade snabbt, så jag åker nog hellre in för tidigt än för sent. Kanske gäller er med då, de kan ju inte gärna skicka hem er om det är lite tidigt när ni har så långt att köra tänker jag..!
  • Moorii

Nån mer som blir väckt av bebisen i magen? Inatt drömde jag att det gjorde ont i magen när bebisen knölade omkring, men så vaknade jag och kände hur hon höll på så det var nog så att det gjorde ont på riktigt.. Hon är som storebror var i magen, sträcker ut sig och tar spjärn, jätteskönt :S Höftbenet får ta mycket stryk än så länge. Inte direkt några sparkar längre, mest rulla runt, slå med armarna och så. Hur är era bebisar nu?

• Moorii
    Utvandraren2 skrev 2018-05-01 16:55:56 följande:

Var och varannan natt! Jag tänker såhär; bättre med en aktiv en, jag märker att jag reagerar direkt om jag inte känt något på en timme. Hon är lite lugnare när jag går. Varje dag hon inte spjärnar ut fötterna i revbenen är lycka.

Det är sant, jag märker också snabbt när hon inte varit igång på ett tag. Brukar räcka att sätta mig och lägga händerna lite tungt på magen så brukar hon knöla lite och visa att hon lever. Mm, revbenen har fått vara ifred än så länge, men det är bara en tidsfråga. Nu önskar jag att de sista veckorna kunde susa förbi!
  • Moorii

Ska till bm om en timme drygt, hoppas på att få veta hur bebis ligger nu! Ska bli intressant att se hur mycket magen växt också :) återkommer!

• Moorii

Bm gick lite motvilligt med på att kolla hur bebis låg, förstår inte riktigt varför för det tog tio sekunder.. Hon ligger iallafall med huvudet neråt, men högt. Hon hickade när vi lyssnade på hjärtljuden, så det dunkade till då och då ^^ 30 var sf-måttet i v 33 (32+4), så det har minskat med en cm, men inget bm reagerade på iallafall. Har börjat känna av foglossning ganska mycket nu, så får se om jag orkar jobba i fem veckor till..

• Moorii
    Kia82 skrev 2018-05-04 20:17:04 följande:

Det beror säkert på att det än finns gott om tid för bebisen att snurra runt om den skulle vilja det så det finns säkert dom som anser att det är onödigt att kolla position.

Idag kände jag hur min lille liksom gled ner mer i bäckenet, kändes helskumt men tydligen så gav städningen något mer än ett rent hem. Min foglossning är skum, den kommer och går hela tiden, den ena dagen är inte den andra lik.

Jo, det sa hon också, och jag vet ju att hon kan snurra ännu, men det var mer för att det är kul att veta.

Ojdå, vad läskigt att känna det! :)

Jaså, ja det låter lite märkligt. Jag har knappt känt av något alls, förrän för fyra dagar sen. Var nästan så jag trodde jag skulle slippa denna gång. Nu kan jag inte ta några större steg och definitivt inte springa efter bussen längre (provade igår).

På tal om något helt annat. Jag åker buss dagligen till och från jobbet, och numera vill jag helst sitta ner eftersom bussarna kör som dårar och balansen inte är vad den borde vara. Tyvärr har jag insett att folkvett inte existerar längre. Både igår och idag har jag fått stå i bussen, nära på ramlat två gånger när bussen tvärnitat, men har någon erbjudit mig sin plats? Inte ens när någon gått av bussen och en plats blivit ledig har jag fått den. Är det orimligt att förvänta sig att folk ska tänka på sånt idag? Hur upplever ni andra det? Bör tilläggas att jag haft öppen jacka och kläder som framhäver magen tydligt.
  • Moorii
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 11:19:30 följande:

Jag blir 35 i år. (Valde ett annat år när jag skapade min profil.)

Därför tror vi det är bäst att inte vänta så länge med att försöka på en nr. 2. Ifall vi skulle vilja ha en nr. 3.

Ja, men en fyraåring är ju inte barabara. Dessutom har du ju så många! Men jag tror mig förstå det där med blöjbarn. Men vi har nog inget val där ifall vi vill ha fler.

Helt otroligt, för ett år sen var vi inte ens säkra på att vi ville ha barn, nu känner vi att nu är det bara att köra på. Fast försöker tänka att vi måste ett barn i taget nu, så får vi se om vi känner för fler om ett år! ^^/

Jag och min man tänker lika. Väntar andra barnet nu och fyllde nyss 36 år, skulle väldigt gärna vilja ha ett tredje.. Men ett barn i taget som sagt, man vet ju aldrig om nästa barn blir lika "lätt" ^^
Svar på tråden Bf juni 2018