pigglet skrev 2017-10-09 10:21:22 följande:
Jag tycker inte det är ett straff, utan en konsekvens. Klarar man inte/väljer att inte "uppföra sig" på gympan blir resten av gruppen lidande. De får stå ut med att sitta och vänta, inte kunna genomföra lekar/aktiviteter, stå ut med knuffar eller vad det nu handlar om. För deras skull behöver man då dela på gruppen, så de som vill kan ha trevligt och lära sig saker.
Jag är SÅ less på hur barn i mina barns klasser får fortsätta förstöra skolgången för hela klassen, sabba lektion efter lektion, sprida dålig stämning, mobba, retas... Att avlägsna den som stör är inte ett straff för denne, utan ett sätt att skapa ro för övriga så de får möjlighet att lära sig det de ska och uppleva saker. Förstör man för andra kan man inte vara med. Inkludering låter ju fint, men blir alltid på andras bekostnad när det inte sätts in extra personal (vilket det sällan görs i den utsträckning det behövs.)
Förhoppningsvis tog barnen lärdom av det, förhoppningsvis har personalen pratat med dem om vad som förväntas när man går iväg till gympan och hur de ska göra nästa gång för att det ska funka bättre. Och i den bästa av världar anpassar barnen sig efter reglerna och kan följa med hädanefter.
Men TS barn är 5 år!! Stor skillnad på det och skolbarn!