• AnkiC

Straff på förskola

För mig är detta ett förkastligt sätt att lära barn "bete" sig. Jag anser att det grundar sig i en felaktig och förlegad barnsyn. Straff ska inte förekomma öht och att straffa ett barn för dess oförmåga är grymt. Lata, oproffsiga och inkompetenta pedagoger gör så. De följer knappast läroplanens värdegrund.

Att vissa barn behöver mer stöd än andra är sant men då får man skapa förutsättningar för att dessa ska kunna följa med. Gå i mindre grupp eller med någon extra personal som har tid att hjälpa de "stökiga" barnen. Om man måste välja att lämna några kvar pga säkerhet så gör man det inte som ett straff utan ordnar någon bra aktivitet för dem på förskolan istället. Barnet ska inte känna sig uteslutet pga något fel (i pedagogernas ögon) de gjort förra gången. De lär sig inget av det. Det sänker deras självkänsla däremot och förstärker problematiska beteenden. De får en stämpel som de även sätter på sig själva.

• AnkiC
    Anonym (N) skrev 2017-09-30 07:44:13 följande:
    Tyvärr finns det ingen "extra personal" i förskolan... Ofta är det snarare tvärtom.
    Jag är förskollärare så jag vet. Det är dock förskolans uppdrag att inkludera alla barn. Då anpassar man aktiviteterna så att det fungerar för alla. Vissa barn ska inte bli lidande pga bristande resurser. Gympa kan man ha på stället.

Jag hade kontaktat förskolechefen om jag var du ts.
  • AnkiC
    Joartyu skrev 2017-09-30 07:48:39 följande:

Straff?

Om ett barn inte gör som en lärare säger och läraren måste lägga all tid på det barnet och de andra barnen i gruppen kan löpa amok i bakgrunden eller sitter och har tråkigt eftersom att övningen inte kan komma igång, ser jag det inte som ett straff, utan som en konsekvens.

Har barnet en diagnos bör barnet ha en assistent, som kan ta bort barnet när hen inte lyssnar.

Prata med barnet om att göra som lärarna säger!

Det finns alltid anledningar till att barn beter sig som de gör oavsett diagnos eller ej. Och alla har rätt till stöd. Diagnos är oväsentligt. Förskolan ska anpassa sig efter barnen och inte tvärtom. Man möter barnens behov. Det ingår i förskolans uppdrag oavsett vad någon anser om det. Barn har rätt att lyckas i förskolan och förskolan ska se till att det finns förutsättningar för det.

Prata med barnet tror jag säkert både pedagogerna och föräldrarna gör hela tiden när sådana saker uppstår.
  • AnkiC
    Anonym (ace) skrev 2017-09-30 08:14:13 följande:
    Ett behov som alla barn har är att sätta gränser och att varje handling har en konsekvens. Att inte få gå med på idrotten är en konsekvens av det dåliga beteendet.

Inte konstigt att alla skolor är överfulla av utåtagerande ungar när varken föräldrar eller förskolepersonal lär ungarna hur man beter sig.
    Klart man ska lära barnen. Men inte genom straff och konsekvenser. Det förstärker beteendet. Vägledning och stöd är rätt väg. Hur ska barnet lära sig om man inte visar hur man gör rätt? Barn gör rätt om de kan.
  • AnkiC

Dessutom kan man sätta gränser utan att straffa barn.

• AnkiC
    Anonym (lite salt) skrev 2017-10-20 20:01:17 följande:

Jag håller med. Om ett par barn stökar och inte lyder lärarna kan det bli farligt, i trafiken exempelvis. Att barnen då inte får följa med är en konsekvens. Vad är alternativet? Riskera barnens säkerhet? Låta alla barn stanna hemma.

Alternativet? Jo det är att anpassa aktiviteterna efter vilka behov som finns i gruppen. Behöver vissa barn stöd för att kunna följa med så ordnar man det. Barn som har nedsatt syn får en vägledare, barn som inte kan gå får en rullstol, barn med bristande impulskontroll får stöd av en extra personal osv. Det är så man jobbar idag. Finns inte resurser att lämna förskolan med alla barn så gör man inte det. Likvärdig förskola för alla. Barn bör inte uteslutas för att förskolan bestämmer sig för att göra saker som inte alla barn klarar av.
  • AnkiC
    Vargaflickan skrev 2017-10-20 19:28:24 följande:

Vad mycket curlingföräldrar det finns i den här tråden alltså... Så ni tycker inte att ungarna ska få en tillsägelse eller konsekvenser om de börjar slåss eller störa lektionerna på andra sätt ? Att de bara är 5 år gamla är ingen ursäkt för dåligt beteende. Inte undra på att vi börjar få en massa ouppfostrade brats i samhället. 

Din barnsyn är förlegad. Barn gör rätt om de kan. De föds inte med alla förmågor. Barn ska inte straffas för sin oförmåga. De ska bli hjälpta och få stöd. Det råder som tur är en annan barnsyn idag.
Svar på tråden Straff på förskola