• Deme

Straff på förskola

Hej!

Jag har ett barn på 5 år som går på förskola. De har idrott en gång i veckan på en annan skola så de får gå en bit. Mitt barn har inte lyssnat på förskollärarna och inte gjort det hen blivit tillsagd. Idag fick jag reda på att 3 av barnen inte får följa med till idrotten p.g.a det de har gjort. Jag blev ledsen när jag hörde det men tyckte att det inte var helt fel heller bara de lär sig något av det. Tog upp det med familjen och min bror som är lärare tyckte att det var fel gjort av de och att man inte bör straffa på det sättet. Jag kan inte släppa det då mitt barn har blivit påverkad av det på ett negativt sätt. Vad hade ni gjort..jag behöver verkligen hjälp?

Blev lite lång inlägg

orolig mamma

• Svar på tråden Straff på förskola
  • Anonym (ace)
    AnkiC skrev 2017-09-30 07:57:49 följande:
    Det finns alltid anledningar till att barn beter sig som de gör oavsett diagnos eller ej. Och alla har rätt till stöd. Diagnos är oväsentligt. Förskolan ska anpassa sig efter barnen och inte tvärtom. Man möter barnens behov. Det ingår i förskolans uppdrag oavsett vad någon anser om det. Barn har rätt att lyckas i förskolan och förskolan ska se till att det finns förutsättningar för det.

Prata med barnet tror jag säkert både pedagogerna och föräldrarna gör hela tiden när sådana saker uppstår.
    Ett behov som alla barn har är att sätta gränser och att varje handling har en konsekvens. Att inte få gå med på idrotten är en konsekvens av det dåliga beteendet.

Inte konstigt att alla skolor är överfulla av utåtagerande ungar när varken föräldrar eller förskolepersonal lär ungarna hur man beter sig.
  • John22

Väldigt bra av personalen att lära barnen att man inte kan bete sig hur som helst utan att det får konsekvenser. Uppenbarligen räckte tillsägningar inte till, varpå de beslutade att inte låta dem följa med.

De tänker sig garanterat för nästa gång de överväger att strunta i vad personalen säger.

• AnkiC
    Anonym (ace) skrev 2017-09-30 08:14:13 följande:
    Ett behov som alla barn har är att sätta gränser och att varje handling har en konsekvens. Att inte få gå med på idrotten är en konsekvens av det dåliga beteendet.

Inte konstigt att alla skolor är överfulla av utåtagerande ungar när varken föräldrar eller förskolepersonal lär ungarna hur man beter sig.
    Klart man ska lära barnen. Men inte genom straff och konsekvenser. Det förstärker beteendet. Vägledning och stöd är rätt väg. Hur ska barnet lära sig om man inte visar hur man gör rätt? Barn gör rätt om de kan.
  • AnkiC

Dessutom kan man sätta gränser utan att straffa barn.

• Deme

Tack för alla svar.

Mitt barn har alltid varit den man kunnat prata med och alltid varit den som har varit försiktig med allt.

Vi har bytt ort och det är hans andra termin nu på den nya förskolan. Första terminen hade vi problem med att han blev aggressiv när han kom hem men på förskolan var han lugn..det berodde på två stökiga barn som var äldre än mitt barn. Vi var inne på att han skulle byta förskola men gav de en chans då de andra pojkarna hade slutat. Allt har varit bra men jag har märkt att han kan lätt börja leka med sina kompisar istället för att träna när vi är på hans bandy eller fotbollsträning. Jag har sagt till en antal ggr att han får börja koncentrera sig mer vad tränarna har och säga.

Jag har pratat med förskoleläraren om det men ändå känns det som om det är nått fel.

Han skäms när man pratar om det och jag har slutat att prata om det.

Jag gör verkligen mitt bästa för att mina barn ska känna sig trygga.

Mitt barn och de andra barnen är fullt friska barn..och han är omtyckt av alla.

• legomum
    Anonym (Franziska) skrev 2017-09-30 02:55:04 följande:

Tror det är ganska lugnt om din son fick vara med om detta en gång, samtidigt är det inte så bra att dra in idrotten, då det är ett viktigt ämne. Du behöver inte vara orolig om det inte händer honom fler gånger. En gång är ingen gång osv.

Det var det dummaste jag har hört på länge.
    En krossad tallrik är en krossad tallrik även om det bara var ett tillfälle.

På samma sätt är det med ett straff. En gång ÄR en gång och en gång för mycket.

Förskolan får inte straffa barn den ska inkludera och fungerar inte något så ska de ta hjälp av en specialpedagog som kan ge dem verktyg att få det som strular att gå smidigt.

Tom i läroplanen så står det att förskolan ska verka inkluderande och inte kränkande.

Gör vad du vill med dina barn men förskolan har regler och lagar samt verktyg för att få deras dag att bli smidig.
  • pigglet

Jag tycker inte det är ett straff, utan en konsekvens. Klarar man inte/väljer att inte "uppföra sig" på gympan blir resten av gruppen lidande. De får stå ut med att sitta och vänta, inte kunna genomföra lekar/aktiviteter, stå ut med knuffar eller vad det nu handlar om. För deras skull behöver man då dela på gruppen, så de som vill kan ha trevligt och lära sig saker.

Jag är SÅ less på hur barn i mina barns klasser får fortsätta förstöra skolgången för hela klassen, sabba lektion efter lektion, sprida dålig stämning, mobba, retas... Att avlägsna den som stör är inte ett straff för denne, utan ett sätt att skapa ro för övriga så de får möjlighet att lära sig det de ska och uppleva saker. Förstör man för andra kan man inte vara med. Inkludering låter ju fint, men blir alltid på andras bekostnad när det inte sätts in extra personal (vilket det sällan görs i den utsträckning det behövs.)

Förhoppningsvis tog barnen lärdom av det, förhoppningsvis har personalen pratat med dem om vad som förväntas när man går iväg till gympan och hur de ska göra nästa gång för att det ska funka bättre. Och i den bästa av världar anpassar barnen sig efter reglerna och kan följa med hädanefter.

• Anonym (lärare)

Ta ett snack med personalen, har de en långsiktig strategi eller var detta något som de "på sekunden" valde att göra? Ibland uppstår sådana lägen då man måste hitta på något för att lösa situationen men givetvis ska man alltid prata med de barn som är inblandade OCH framför allt diskutera så att detta inte behöver ske igen.

Man ska inte straffa eller skrämma, men man ska vara konstruktiv och är det någorlunda vettiga barn (som de flesta faktiskt är) så kommer man långt. Sedan får ni så klart prata om det hemma. Om det med tiden visar sig att just ditt barn har problem med fokus eller något annat TS, så får ni ta det då. 

• legomum
    pigglet skrev 2017-10-09 10:21:22 följande:

Jag tycker inte det är ett straff, utan en konsekvens. Klarar man inte/väljer att inte "uppföra sig" på gympan blir resten av gruppen lidande. De får stå ut med att sitta och vänta, inte kunna genomföra lekar/aktiviteter, stå ut med knuffar eller vad det nu handlar om. För deras skull behöver man då dela på gruppen, så de som vill kan ha trevligt och lära sig saker.

Jag är SÅ less på hur barn i mina barns klasser får fortsätta förstöra skolgången för hela klassen, sabba lektion efter lektion, sprida dålig stämning, mobba, retas... Att avlägsna den som stör är inte ett straff för denne, utan ett sätt att skapa ro för övriga så de får möjlighet att lära sig det de ska och uppleva saker. Förstör man för andra kan man inte vara med. Inkludering låter ju fint, men blir alltid på andras bekostnad när det inte sätts in extra personal (vilket det sällan görs i den utsträckning det behövs.)

Förhoppningsvis tog barnen lärdom av det, förhoppningsvis har personalen pratat med dem om vad som förväntas när man går iväg till gympan och hur de ska göra nästa gång för att det ska funka bättre. Och i den bästa av världar anpassar barnen sig efter reglerna och kan följa med hädanefter.

Det är hemskt något annat tänker jag inte säga.

Dock tycker jag det är en viss skillnad på förskolebarn och skolbarn.
  • Christi38
    pigglet skrev 2017-10-09 10:21:22 följande:

Men TS barn är 5 år!! Stor skillnad på det och skolbarn!
  • Konstanze

Tycker förskolan gjort helt fel. Barnen skall inte straffas för att de inte lyssnat. Självklart skall barnen få följa med på gymnastiken. 

• Vargaflickan

Vad mycket curlingföräldrar det finns i den här tråden alltså... Så ni tycker inte att ungarna ska få en tillsägelse eller konsekvenser om de börjar slåss eller störa lektionerna på andra sätt ? Att de bara är 5 år gamla är ingen ursäkt för dåligt beteende. Inte undra på att vi börjar få en massa ouppfostrade brats i samhället. 

• Anonym (lite salt)
    Joartyu skrev 2017-09-30 07:48:39 följande:

Straff?

Om ett barn inte gör som en lärare säger och läraren måste lägga all tid på det barnet och de andra barnen i gruppen kan löpa amok i bakgrunden eller sitter och har tråkigt eftersom att övningen inte kan komma igång, ser jag det inte som ett straff, utan som en konsekvens.

Har barnet en diagnos bör barnet ha en assistent, som kan ta bort barnet när hen inte lyssnar.

Prata med barnet om att göra som lärarna säger!

Jag håller med. Om ett par barn stökar och inte lyder lärarna kan det bli farligt, i trafiken exempelvis. Att barnen då inte får följa med är en konsekvens. Vad är alternativet? Riskera barnens säkerhet? Låta alla barn stanna hemma.
  • AnkiC
    Anonym (lite salt) skrev 2017-10-20 20:01:17 följande:

Jag håller med. Om ett par barn stökar och inte lyder lärarna kan det bli farligt, i trafiken exempelvis. Att barnen då inte får följa med är en konsekvens. Vad är alternativet? Riskera barnens säkerhet? Låta alla barn stanna hemma.

Alternativet? Jo det är att anpassa aktiviteterna efter vilka behov som finns i gruppen. Behöver vissa barn stöd för att kunna följa med så ordnar man det. Barn som har nedsatt syn får en vägledare, barn som inte kan gå får en rullstol, barn med bristande impulskontroll får stöd av en extra personal osv. Det är så man jobbar idag. Finns inte resurser att lämna förskolan med alla barn så gör man inte det. Likvärdig förskola för alla. Barn bör inte uteslutas för att förskolan bestämmer sig för att göra saker som inte alla barn klarar av.
  • AnkiC
    Vargaflickan skrev 2017-10-20 19:28:24 följande:

Vad mycket curlingföräldrar det finns i den här tråden alltså... Så ni tycker inte att ungarna ska få en tillsägelse eller konsekvenser om de börjar slåss eller störa lektionerna på andra sätt ? Att de bara är 5 år gamla är ingen ursäkt för dåligt beteende. Inte undra på att vi börjar få en massa ouppfostrade brats i samhället. 

Din barnsyn är förlegad. Barn gör rätt om de kan. De föds inte med alla förmågor. Barn ska inte straffas för sin oförmåga. De ska bli hjälpta och få stöd. Det råder som tur är en annan barnsyn idag.
Svar på tråden Straff på förskola