• Glovey

Testat positivt efter abort

Jag gjorde medicinsk abort för ca 3 veckor sen och tog ett test på kvällen nu när jag precis hade kissat innan också och det visade positivt?

Har gjort en abort tidigare och då visade det negativt efter 3 veckor.. Nån som varit med om liknande?

- Just fight for it
  • Svar på tråden Testat positivt efter abort
  • EpicNurse
    Anonym (M) skrev 2017-10-01 12:14:05 följande:

Det är precis det jag syftar på med "till för efter abort". Det som man får från barnmorskan med lägre känslighet än ett vanligt graviditetstest. Står till och med på testet att det är till för test efter abort/missfall, för att konstatera att en graviditet verkligen är avslutad. Så jo, de är till för efter abort. Sen finns det inget som säger att man inte kan använda det till annat. Precis som Cytotec, som är till för abort, men som man pckså kan använda till annat. En sak kan ha flera syften.

Okej, Jag förstår hur du menar men de testen är exakt samma test som man själv kan köpa och som används på andra ställen, men med tryckt text på! Så det är lixom same same, spelar ingen roll om det var ett sånt här test eller ett från Apoteket. Vi ber ofta våra patienter som slarvat bort testet de får med sig från oss att köpa på Apoteket och testa för det spelar ingen roll!

Cytotec är inte till för abort. Det är en magsårsmedicin som kan användas som abortläkemedel. Men man går mer och mer ifrån cytotec och använder ett läkemedel som innehåller samma ämne men som är framtaget för abort just för att man inte ska använda läkemedel på andra att än de är menade att användas.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (M)
    EpicNurse skrev 2017-10-01 12:27:00 följande:

Okej, Jag förstår hur du menar men de testen är exakt samma test som man själv kan köpa och som används på andra ställen, men med tryckt text på! Så det är lixom same same, spelar ingen roll om det var ett sånt här test eller ett från Apoteket. Vi ber ofta våra patienter som slarvat bort testet de får med sig från oss att köpa på Apoteket och testa för det spelar ingen roll!

Cytotec är inte till för abort. Det är en magsårsmedicin som kan användas som abortläkemedel. Men man går mer och mer ifrån cytotec och använder ett läkemedel som innehåller samma ämne men som är framtaget för abort just för att man inte ska använda läkemedel på andra att än de är menade att användas.

Men herregud. Min poäng med frågan var för att ta reda på om TS tagit ett test som är "till för efter abort", eller om hon tagit ett vanligt graviditetstest, kanske hon hade tappat bort det hon fick och köpt ett nytt, precis som era patienter ibland. Poängen är just att eftersom det man köper i butik är känsligare så kan det visa positivt tre veckor efter en abort när det man får hos bm efter aborten kanske skulle visat negativt. Du vet precis vad jag menar, varför tjafsa om en sådna liten detalj att testet inte är specifikt till för abort. Det var väl ändå inte det jag ville få sagt med min fråga, men för att kunna fråga ts vilket slags test hon tagit.

Det senare var ungefär min poäng. Det är till för flera saker, abort är en av dessa. Hur menar du att det inte är till för abort? Syftar du på att det uttryckligen inte står att det är till för abort så finns det ju en viktig poäng med det som du säkert är medveten om om du jobbar inom sjuvården. Syftar du på att det inte specifikt utvecklades för abort från början så är det irrelevant, finns fleratlet läkemedel som inte utvecklades med det syfte man senare kommit att använda de för. Penicillin upptäckted av misstag, gör det inte mindre till för de saker vin använder det till för idag. Sen att man utvecklar andra mediciner är en helt annan poäng som inte har med detta att göra alls.
  • Anonym (Lina)

Jag testade positivt 4 veckor efter abort pga ma. Vänta en vecka och ta ett nytt, vanligt test som köps på apoteket. Om det visar positivt då, kontakta bm.

• EpicNurse
    Anonym (M) skrev 2017-10-01 17:50:21 följande:

Men herregud. Min poäng med frågan var för att ta reda på om TS tagit ett test som är "till för efter abort", eller om hon tagit ett vanligt graviditetstest, kanske hon hade tappat bort det hon fick och köpt ett nytt, precis som era patienter ibland. Poängen är just att eftersom det man köper i butik är känsligare så kan det visa positivt tre veckor efter en abort när det man får hos bm efter aborten kanske skulle visat negativt. Du vet precis vad jag menar, varför tjafsa om en sådna liten detalj att testet inte är specifikt till för abort. Det var väl ändå inte det jag ville få sagt med min fråga, men för att kunna fråga ts vilket slags test hon tagit.

Det senare var ungefär min poäng. Det är till för flera saker, abort är en av dessa. Hur menar du att det inte är till för abort? Syftar du på att det uttryckligen inte står att det är till för abort så finns det ju en viktig poäng med det som du säkert är medveten om om du jobbar inom sjuvården. Syftar du på att det inte specifikt utvecklades för abort från början så är det irrelevant, finns fleratlet läkemedel som inte utvecklades med det syfte man senare kommit att använda de för. Penicillin upptäckted av misstag, gör det inte mindre till för de saker vin använder det till för idag. Sen att man utvecklar andra mediciner är en helt annan poäng som inte har med detta att göra alls.

Det kvittar ändå vad för typ av test det är. Om det har en känslighet på 25 eller 50 för det är typ ingen skillnad och påverkar inte den medicinska bedömningen för det säger inget om tillståndet. Det är nämligen ungefär 1-2 dagars minskning av graviditetshormonet som skiljer testerna åt. Det finns ingen anledning att jaga upp sig över det när jag bara förklarar hur man resonerar inom vården.

Gällande cytotec så syftar jag på båda de sakerna. Abort nämns inte alls i fass som användningsområde, och det var inte heller det som tabletten togs fram för från början.

www.fass.se/LIF/product&nplId=19891208000019

Läser man däremot om synonympreparatet medabon, vilket är det man ska använda vid abort, så står det specificerat att det är till för det ändamålet. Även om det är exakt samma ämne i båda tabletterna.
  • Glovey
    EpicNurse skrev 2017-10-01 11:14:10 följande:

Mmnjäe skulle nog inte Kalle det svagt.

Ring din mottagning imorgon och hör vad dom rekommenderar. Hade du ringt till oss så hade vi sagt att så länge du inte har illaluktande blödning, smärta eller feber så kan du avvakta ytterligare en vecka och testa igen. Men hör vad din mottagning tycker!

Jag har dock illaluktande blödning men inga smärtor eller feber???
    - Just fight for it
  • EpicNurse
    Glovey skrev 2017-10-03 20:03:19 följande:

Jag har dock illaluktande blödning men inga smärtor eller feber???

Jag tycker du ska ringa dom oavsett! Det kan gå illa om du går med rester! Kan leda till allvarlig infektion i livmodern!
  • Glovey

Jag har inte tagit något nytt test ännu och nu är det 5veckor sen jag gjorde aborten och jag blöder fortfarande?? Är det verkligen normalt??

- Just fight for it
  • EpicNurse
    Glovey skrev 2017-10-18 04:15:47 följande:

Jag har inte tagit något nytt test ännu och nu är det 5veckor sen jag gjorde aborten och jag blöder fortfarande?? Är det verkligen normalt??

Kontaktade du mottagningen sä dom kunde kontrollera om där var rester kvar? Annars måste du göra det. Det kan vara normalt att blöda så länge men oftast inte.
  • Glovey
    EpicNurse skrev 2017-10-18 07:34:43 följande:

Kontaktade du mottagningen sä dom kunde kontrollera om där var rester kvar? Annars måste du göra det. Det kan vara normalt att blöda så länge men oftast inte.

Tog ett test nyss och det visade svagt positivt igen (clearblue).

Jag tänkte ringa imorgon och be om en tid, har känt spänningar i magen och illamående, min kropp spelar ett spratt med mig..
    - Just fight for it
  • Anonym (Anonym)

Känns spontant som att du har rester kvar. Och då måste dom skrapa bort det.

• Glovey

Testerna visar negativt nu 7 veckor efter aborten men blöder fortfarande????

- Just fight for it
Svar på tråden Testat positivt efter abort