EpicNurse skrev 2017-10-01 12:27:00 följande:
Okej, Jag förstår hur du menar men de testen är exakt samma test som man själv kan köpa och som används på andra ställen, men med tryckt text på! Så det är lixom same same, spelar ingen roll om det var ett sånt här test eller ett från Apoteket. Vi ber ofta våra patienter som slarvat bort testet de får med sig från oss att köpa på Apoteket och testa för det spelar ingen roll!
Cytotec är inte till för abort. Det är en magsårsmedicin som kan användas som abortläkemedel. Men man går mer och mer ifrån cytotec och använder ett läkemedel som innehåller samma ämne men som är framtaget för abort just för att man inte ska använda läkemedel på andra att än de är menade att användas.
Men herregud. Min poäng med frågan var för att ta reda på om TS tagit ett test som är "till för efter abort", eller om hon tagit ett vanligt graviditetstest, kanske hon hade tappat bort det hon fick och köpt ett nytt, precis som era patienter ibland. Poängen är just att eftersom det man köper i butik är känsligare så kan det visa positivt tre veckor efter en abort när det man får hos bm efter aborten kanske skulle visat negativt. Du vet precis vad jag menar, varför tjafsa om en sådna liten detalj att testet inte är specifikt till för abort. Det var väl ändå inte det jag ville få sagt med min fråga, men för att kunna fråga ts vilket slags test hon tagit.
Det senare var ungefär min poäng. Det är till för flera saker, abort är en av dessa. Hur menar du att det inte är till för abort? Syftar du på att det uttryckligen inte står att det är till för abort så finns det ju en viktig poäng med det som du säkert är medveten om om du jobbar inom sjuvården. Syftar du på att det inte specifikt utvecklades för abort från början så är det irrelevant, finns fleratlet läkemedel som inte utvecklades med det syfte man senare kommit att använda de för. Penicillin upptäckted av misstag, gör det inte mindre till för de saker vin använder det till för idag. Sen att man utvecklar andra mediciner är en helt annan poäng som inte har med detta att göra alls.