• scrapparlotta

Engelsk bra sida på nätet?

Min 13 åriga dotter avskyr engelska, hon har svårt för det och tycker det är pesten. Men hon vill ändå på nåt sätt bli bättre på det. Lärarna tyckte att hon skulle göra nåt med engelska varje dag i typ 15 - 20 minuter. Jag tänkte att hon kunde kanske läsa nåt på engelska.. som hon åxå ska översätta för oss. Är det nån som vet nån bra sida...eller nån app med bra engelsk text som passar en tonåring som tycker engelska är svårt?

Nån som har nåt annat tips åxå? Och nån som tror att det kan släppa....att hon kan bli bra i engelska tillslut? Nån som har erfarenhet av det kanske?

• Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?
  • Minimalen

Köp till exempel Simpsons på dvd. Sätt på den med engelsk text ifall de talar för fort. Eller något annat hon gillar.

• pigglet

Vi har samma problem här faktiskt. Frustrerande.

Det är ju inte så underhållande för tonåringar, men jag har i alla fall kört med Charlie och Lola, Youtube på engelska. Ok, handlingen är inte den mest inspirerande, men det är en lagom nivå på språket för mina ungdomar. Detta kör vi mest när de är sjuka, ligger de hemma en dag kan de småtitta på Charlie och Lola under tiden.

Och så lånar jag hem böcker, enkla, korta med cd-skiva, från biblioteket. Men de lyssnar/läser motvilligt.

Deras lärare har skapat användare åt dem på readtheory. Gillar man att tävla mot sig själv, se statistik, avancera i nivåer osv så är detta en bra sida. Det är läsförståelse, korta texter med frågor efteråt. Så får man nästa text anpassad efter hur det gått tidigare. Deras engelsklärare gillar denna sida skarpt. I sommar hade vi en deal att de skulle göra minst en text innan de fick göra något annat på en skärm. Tar bara några minuter.

Annars är det ju bra att så filmer/Youtube på engelska. Även om det är med svensk text så hör man engelskan. Min pappa pratar ganska hyfsad engelska, trots att han inte läst något alls i skolan, tack vare tv. Så det är inte att förakta.

• tvillingmammaVastmanland

Vi har liknande problem. Vår dotter på 14 år tittar nu väldigt mycket på engelskspråkiga TV-serier och det lär hon sig av även om det är svensk text. Vi har skaffat Netflix till henne. Vi tittar också tillsammans på brittiska deckare på SVT, det brukar vara någon varje vecka.
    Sen jobbar vi tillsammans med engelskan, jag hjälper henne med uppgifterna, någon timma varje helg. Tex tränar vi uttal.
    Engelska är ju ett så viktigt ämne, jobbigt att ha svårt för det.
    Att lyssna på engelskspråkig musik är ju inte dumt det heller.

pigglet skrev 2017-10-09 10:03:47 följande:

Det är ju inte så underhållande för tonåringar, men jag har i alla fall kört med Charlie och Lola, Youtube på engelska. Ok, handlingen är inte den mest inspirerande, men det är en lagom nivå på språket för mina ungdomar. Detta kör vi mest när de är sjuka, ligger de hemma en dag kan de småtitta på Charlie och Lola under tiden.

Och så lånar jag hem böcker, enkla, korta med cd-skiva, från biblioteket. Men de lyssnar/läser motvilligt.

Deras lärare har skapat användare åt dem på readtheory. Gillar man att tävla mot sig själv, se statistik, avancera i nivåer osv så är detta en bra sida. Det är läsförståelse, korta texter med frågor efteråt. Så får man nästa text anpassad efter hur det gått tidigare. Deras engelsklärare gillar denna sida skarpt. I sommar hade vi en deal att de skulle göra minst en text innan de fick göra något annat på en skärm. Tar bara några minuter.

Annars är det ju bra att så filmer/Youtube på engelska. Även om det är med svensk text så hör man engelskan. Min pappa pratar ganska hyfsad engelska, trots att han inte läst något alls i skolan, tack vare tv. Så det är inte att förakta.

Readtheory verkar ju jättebra, men jag tror inte jag kan få min dotter göra extrauppgifter på det sättet...
    För yngre barn kan jag rekommendera "Little bridge". Det använde vi när hon gick i fyran och hade svårt för att hänga med, hjälpte mycket. Väldigt roligt och lärorikt .
  • scrapparlotta
    pigglet skrev 2017-10-09 10:03:47 följande:

Readtheory lät ju jättebra. Men är det nåt som läraren måste fixa till henne i så fall? Har försökt hitta nåt kul på nätet....hittat nån sida där man kan läsa en berättelse. Så nu ska hon lösa ca 15 minuter för oss om dagen...och översätta. Ska se om jag hittar bra engelska youtubefilmer om hästar...hon älskar hästar.

Tusen tack för tipsen.
  • scrapparlotta
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-09 11:07:49 följande:

Vi har liknande problem. Vår dotter på 14 år tittar nu väldigt mycket på engelskspråkiga TV-serier och det lär hon sig av även om det är svensk text. Vi har skaffat Netflix till henne. Vi tittar också tillsammans på brittiska deckare på SVT, det brukar vara någon varje vecka.

Sen jobbar vi tillsammans med engelskan, jag hjälper henne med uppgifterna, någon timma varje helg. Tex tränar vi uttal.

Engelska är ju ett så viktigt ämne, jobbigt att ha svårt för det.

Att lyssna på engelskspråkig musik är ju inte dumt det heller.

Tyvärr gillar hon inte att titta på filmer och serier...så tyvärr funkar inte det här.

Känner åxå att det är ett så viktigt ämne, så jag hoppas verkligen att dom fixar det tillslut.

Tack för tipsen.
  • AndreaBD

Jag är engelskalärare och jag brukar säga att det bästa är att man läser, lyssnar på sånt som man är intresserad av. Och det vet du som förälder förstås bättre än jag. Musik, film, spel, djur, m.m. Det mesta finns på TV, på film, på nätet. Youtube är användbar för mycket. Kanske djur? Finns ju program på TV - veterinären på Bondi Beach - TV 4 Fakta, måndag kvällar.

Du får försöka hitta sånt som hon är intresserad av - och gärna något som inte finns på svenska. Eller som hon åtminstone kan tro inte finns på svenska. Hon är just i den åldern där intresset för allt som finns på nätet kanske inte riktigt har vaknat än. Men det kommer snart. Och då kan du haka på, tipsa henne om något på nätet, t.ex.

Eller köp någon bok som hon har läst på svenska och helst också sett på film, på engelska. Om man känner till det - då är det lättare att förstå. Om du vill göra något snarast - visst, köp någon bok som du tror att hon gillar och ha en läsa-bok-stund på kvällarna.  

• pigglet

Jo, jag tror läraren behöver fixa redtheory, men är inte säker.

Djur och framför allt hästar går hem här också, favoritintresset. Försökte med någon engelsktalande tecknad serie tidigare, horseland tror jag den hette. Men de pratar alldeles för fort!

Hittade en serie om hästveterinärer som var på engelska, kan det vara något? Alla veterinärserier har varit intressanta här hemma.

Men problemet är att mina barn ligger så dåligt till med engelskan att det blir svårt att se program så. Det som är intressant för deras ålder blir för svårt liksom. På UR finns en skolserie som heter The Game, den har vi tittat på. Den är också för yngre, men ett lättare språkbruk.

• pigglet
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-09 11:12:54 följande:
    Readtheory verkar ju jättebra, men jag tror inte jag kan få min dotter göra extrauppgifter på det sättet...
    För yngre barn kan jag rekommendera "Little bridge". Det använde vi när hon gick i fyran och hade svårt för att hänga med, hjälpte mycket. Väldigt roligt och lärorikt .
    Måste man köpa till och betala för att Little bridge ska funka? Verkar inte kunna göra något alls där i gratisvarianten?
    pigglet skrev 2017-10-09 13:58:14 följande:
    Måste man köpa till och betala för att Little bridge ska funka? Verkar inte kunna göra något alls där i gratisvarianten?
    Ja, det tror jag man måste göra.
    När jag köpte spelet så beställde jag på nätet och fick hem en CD-skiva (var ju fyra år sen) men nu verkar det vara så att man abbonnerar på det. Det var ia alla fall bra tyckte vi , men det är ju för små barn inte för tonåringar. Passar för tredje till fjärde klass och kanske femte eller sjätte klass också om man ligger efter med engelskan.
Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?