pigglet skrev 2017-10-09 10:03:47 följande:
Vi har samma problem här faktiskt. Frustrerande.
Det är ju inte så underhållande för tonåringar, men jag har i alla fall kört med Charlie och Lola, Youtube på engelska. Ok, handlingen är inte den mest inspirerande, men det är en lagom nivå på språket för mina ungdomar. Detta kör vi mest när de är sjuka, ligger de hemma en dag kan de småtitta på Charlie och Lola under tiden.
Och så lånar jag hem böcker, enkla, korta med cd-skiva, från biblioteket. Men de lyssnar/läser motvilligt.
Deras lärare har skapat användare åt dem på readtheory. Gillar man att tävla mot sig själv, se statistik, avancera i nivåer osv så är detta en bra sida. Det är läsförståelse, korta texter med frågor efteråt. Så får man nästa text anpassad efter hur det gått tidigare. Deras engelsklärare gillar denna sida skarpt. I sommar hade vi en deal att de skulle göra minst en text innan de fick göra något annat på en skärm. Tar bara några minuter.
Annars är det ju bra att så filmer/Youtube på engelska. Även om det är med svensk text så hör man engelskan. Min pappa pratar ganska hyfsad engelska, trots att han inte läst något alls i skolan, tack vare tv. Så det är inte att förakta.
Readtheory verkar ju jättebra, men jag tror inte jag kan få min dotter göra extrauppgifter på det sättet...
För yngre barn kan jag rekommendera "Little bridge". Det använde vi när hon gick i fyran och hade svårt för att hänga med, hjälpte mycket. Väldigt roligt och lärorikt .