• scrapparlotta

Engelsk bra sida på nätet?

Min 13 åriga dotter avskyr engelska, hon har svårt för det och tycker det är pesten. Men hon vill ändå på nåt sätt bli bättre på det. Lärarna tyckte att hon skulle göra nåt med engelska varje dag i typ 15 - 20 minuter. Jag tänkte att hon kunde kanske läsa nåt på engelska.. som hon åxå ska översätta för oss. Är det nån som vet nån bra sida...eller nån app med bra engelsk text som passar en tonåring som tycker engelska är svårt?

Nån som har nåt annat tips åxå? Och nån som tror att det kan släppa....att hon kan bli bra i engelska tillslut? Nån som har erfarenhet av det kanske?

• Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?
  • legomum
    AndreaBD skrev 2017-10-09 20:25:29 följande:
    Jo, som sagt, äldre barn - det kan ju vara helt okej. Jag trodde först du menade att man ska prata engelska med små-barn istället för svenska. Och det är inte så bra, i värsta fall blir barn halvspråkiga då.
    Nä du kan göra det med mindre barn också. Att lära dem engelska också är faktiskt inte så svårt.
    Vi fick rekommenderat att köra från början.
    Barn små barn lär sig sjukt många gånger snabbare än äldre barn o tonåringar (som fö lär sig snabbt de också)
  • LFF
    scrapparlotta skrev 2017-10-09 20:25:39 följande:

Tusen tack för alla era tips och råd. Jag ska absolut ta och testa många av dom, hoppas att hon är lika pigg på att testa dom...hehehe. Det är ju det som är lite av problemet....att allt som har med engelska att göra är tråkigt. Testade idag att leta upp ett intressant youtube klipp med hästar, som hon garanterat hade gillat om det var på svenska....men nu när det var på engelska var det tråkigt.

Men vi får väl försöka kämpa på....

Vore intressant om nån som har haft barn som har haft det svårt med engelska kan berätta om det har blivit lättare när dom blivit äldre och gått ut nian med ett ändå hyfsat bra betyg i engelskan.

Det är klart att det är tråkigt när man känner att man inte förstår. Om hon verkligen vill bli bättre på engelskan, har du frågat henne vad hon kan tänka sig göra för att träna?
  • AndreaBD
    legomum skrev 2017-10-09 22:06:52 följande:
    Nä du kan göra det med mindre barn också. Att lära dem engelska också är faktiskt inte så svårt.
    Vi fick rekommenderat att köra från början.
    Barn små barn lär sig sjukt många gånger snabbare än äldre barn o tonåringar (som fö lär sig snabbt de också)
    Ja, visst KAN man. Men bara om man vet vad man håller på med. Och det gör inte alla. Som sagt, man kan få halvspråkiga barn också. Det viktiga är att barn får ett bra ordförråd och en stadig grund i ett språk. Sedan kan man lära sig andra språk.

I grunden har man ju sagt länge att det måste vara en person = ett språk. Det gäller då främst två-språkiga barn. Det är uppenbarligen inte helt nödvändigt, men man måste vara observant och realistisk där. Jag har själv haft flera språk hemma . Min äldste son växte upp med tre språk - engelska var med där, så då vet man inte hur mycket som var genom skolan (och även genom TV och internet), men hans pappa är engelsk-språkig också.

Mina två andra barn blev inte riktigt två-språkiga, jag fick till slut gå över till svenska, eftersom de inte förstod mig länge annars. Och det måste man ju prioritera. Det var för att de var hos pappa varannan vecka och då fanns det inte kontinuiteten på samma sätt. Huvudsak är att barn utvecklar ett varierat språk som även omfattar abstrakta begrepp. Jag har som lärare träffat på en hel del barn som inte riktigt kan tänka abstrakt för att de inte har begrepp och grunder. Det är alltså det man inte få göra - bara prata lite ytligt på flera språk och inte gå på djupet på nåt.
  • legomum
    AndreaBD skrev 2017-10-10 09:22:02 följande:
    Ja, visst KAN man. Men bara om man vet vad man håller på med. Och det gör inte alla. Som sagt, man kan få halvspråkiga barn också. Det viktiga är att barn får ett bra ordförråd och en stadig grund i ett språk. Sedan kan man lära sig andra språk.

I grunden har man ju sagt länge att det måste vara en person = ett språk. Det gäller då främst två-språkiga barn. Det är uppenbarligen inte helt nödvändigt, men man måste vara observant och realistisk där. Jag har själv haft flera språk hemma . Min äldste son växte upp med tre språk - engelska var med där, så då vet man inte hur mycket som var genom skolan (och även genom TV och internet), men hans pappa är engelsk-språkig också.

Mina två andra barn blev inte riktigt två-språkiga, jag fick till slut gå över till svenska, eftersom de inte förstod mig länge annars. Och det måste man ju prioritera. Det var för att de var hos pappa varannan vecka och då fanns det inte kontinuiteten på samma sätt. Huvudsak är att barn utvecklar ett varierat språk som även omfattar abstrakta begrepp. Jag har som lärare träffat på en hel del barn som inte riktigt kan tänka abstrakt för att de inte har begrepp och grunder. Det är alltså det man inte få göra - bara prata lite ytligt på flera språk och inte gå på djupet på nåt.
    Förstår inte riktigt dig vad du menar?
    Det är inte svårt att lära barn saker, vill man lära sina barn ett språk så gör man det. Är det något man inte kan själv eller förstår så tar man ju reda på det.
    Att dina dåliga erfarenheter styr hur du känner i frågan kan jag förstå.
    Men jag känner att vi kommer långt från vad TS ville ha svar på så för min del så lägger jag ner den här diskussionen.
    Ha en bra dag!
  • tvillingmammaVastmanland

Jag tror jag förstår och tycker det är relevant för TS. Ett barn som inte behärskar sitt modersmål har det svårare för att lära andra språk. Det lärde vi oss som har ett barn med en språkförsening. Först när svenskan började fungera helt och hållet i sexan började engelskkunskaperna också fungera. Modersmålet är viktigast. Men det är jättejobbigt för språksvaga barn nu när man börjar med engelska i ettan.

• legomum
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-10 13:17:27 följande:

Jag tror jag förstår och tycker det är relevant för TS. Ett barn som inte behärskar sitt modersmål har det svårare för att lära andra språk. Det lärde vi oss som har ett barn med en språkförsening. Först när svenskan började fungera helt och hållet i sexan började engelskkunskaperna också fungera. Modersmålet är viktigast. Men det är jättejobbigt för språksvaga barn nu när man börjar med engelska i ettan.

Då har jag missat något för jag har inte läst att barnet har en språkförsening.

• tvillingmammaVastmanland
    legomum skrev 2017-10-10 13:22:17 följande:

Många barn som har någon form av svårighet när det gäller språk saknar diagnos.
  • IsadoraW1

Har inte läst hela tråden men ser att hon är hästintresserad. Vill slå ett slag för en kombinerad rid,-och språkresa, horsexplore.se har några sådana för barn / tonåringar på Irland. Har själv rest med dem (dock inte på språkresa) och var väldigt nöjd.

Jag tänker att det vore ett bra sätt att väcka intresse för språket ; både i form av att hon sannolikt vill öva för att förbereda sig innan och sedan genom både vistelse i landet och möjlighet till fortsatt kontakt via nätet med jämnåriga från andra europeiska länder.

• AndreaBD
    legomum skrev 2017-10-10 13:06:11 följande:
    Förstår inte riktigt dig vad du menar?
    Det är inte svårt att lära barn saker, vill man lära sina barn ett språk så gör man det. Är det något man inte kan själv eller förstår så tar man ju reda på det.
    Att dina dåliga erfarenheter styr hur du känner i frågan kan jag förstå.
    Men jag känner att vi kommer långt från vad TS ville ha svar på så för min del så lägger jag ner den här diskussionen.
    Ha en bra dag!
    Jag vill inte komma för långt ifrån heller, men jag svarar bara lite kort: Om det vore så lätt att lära barn ett (annat) språk, så skulle man inte behöva språklärare. Jag har själv inga dåliga erfarenheter när det gäller ytterligare språk, men nu är jag språklärare och vet hur man gör och dessutom kan man inte göra så mycket fel om man kör vanligt två-språkigt i familjen, dvs. en person - ett språk.

Jag har däremot  träffat på en hel del barn i skolan som inte har bra ordförråd för att föräldrarna hade "egna idéer". Visserligen var det då oftast att de pratade svenska istället för sitt modersmål, fast de inte kunde det tillräckligt bra. Så där kan man förstås krångla med engelska också, men om de har svenskan också finns det inte lika stora risker.
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-10 13:17:27 följande:

Precis. Det är jätteviktigt att man inte nonchalerar svenskan, att man inte kör "lite av varje". Ett språk får inte vara lite ytligt, utan det måste vara på djupet. I alla fall första språket. Ja, det kan vara jobbigt med engelska tidigt. Samtidigt brukar barnen växa in i det ändå. Min andra son hade en språkstörning. Och logopeden var också tveksam till tvåspråkigheten hemma. Det andra språket tappade han bort lite, men i svenska och i engelska är han som vuxen inte på något sätt sämre. Dvs. det skadar inte om det kommer något mer språk. Men man måste OCKSÅ satsa extra på svenskan och inte nonchalera det, så länge barnet har svårigheter.
  • LFF
    legomum skrev 2017-10-10 13:22:17 följande:
    Fast barnet behöver ju egentligen inte ha en språkförsening men likväl ha problem med huvudspråket (svenskan).

TS: Hur är hon med svenskan och den svenska grammatiken? Hur är hennes ordförråd och diskussionsförmåga där? Kan hon föra sin talan ordentligt i svenskan? Annars kanske det är en väg att gå, att börja med att utveckla svenskan och på så vis få upp ett intresse och förståelse för språk i övrigt.
  • dream on
    AndreaBD skrev 2017-10-10 14:57:57 följande:

Precis. Det är jätteviktigt att man inte nonchalerar svenskan, att man inte kör "lite av varje". Ett språk får inte vara lite ytligt, utan det måste vara på djupet. I alla fall första språket. Ja, det kan vara jobbigt med engelska tidigt. Samtidigt brukar barnen växa in i det ändå. Min andra son hade en språkstörning. Och logopeden var också tveksam till tvåspråkigheten hemma. Det andra språket tappade han bort lite, men i svenska och i engelska är han som vuxen inte på något sätt sämre. Dvs. det skadar inte om det kommer något mer språk. Men man måste OCKSÅ satsa extra på svenskan och inte nonchalera det, så länge barnet har svårigheter.

Det är min bild och erfarenhet som språklärare också. Elever som är säkra i sitt modersmål utvecklas bättre kunskapsmässigt även i andra språk. Det är också ofta elever med fler hemspråk än ett får diagnosen "ospecifik språkstörning", där tycker jag man är för snabb med diagnoskriterierna ibland. Varför haltar språket/n? Jag är också tveksam till att undervisa barn till att bli tvåspråkiga genom att bara prata engelska hemma, givet att man inte är "native speaker" då. Enligt den forskning jag har tagit del av funkar det bäst om föräldrarna talar sina egna modersmål med barnet och undviker att blanda. Dvs. om jag är svensk talar jag svenska med mitt barn men min engelsktalande sambo talar konsekvent engelska. Men här finns såklart flera bud om vad som är bäst. Öva kan man i alla fall göra men få svenskar är så flytande i engelska som de tror. Eller som Fredrik Lindström uttryckte det dra ut när sta kökslåda och namnge allt gäri går du se...:)
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • legomum
    AndreaBD skrev 2017-10-10 14:51:12 följande:
    Jag vill inte komma för långt ifrån heller, men jag svarar bara lite kort: Om det vore så lätt att lära barn ett (annat) språk, så skulle man inte behöva språklärare.
    Vet du jag kan helt och hållet säga att du gör mig riktigt irriterad. Det är väl självklart att man som förälder kan lära sina barn olika saker inklusive språk.
    Är du bra på ett annat språk än ditt modersmål så är det ju bara till att börja tala. Vad i hela friden ska bli fel då?
    Stopp nu.
    Fö så är språklärare i skolan något annat eller hur så det behöver väl ändå inte blandas in.
    LFF skrev 2017-10-10 15:02:22 följande:
    Fast barnet behöver ju egentligen inte ha en språkförsening men likväl ha problem med huvudspråket (svenskan).
    Det är ett svar på någon annan som började prata om något TS inte ens har tagit upp och berättat. Därav mitt svar.

TS hoppas ni hittar något för din dotter som gör att det kan fungera. Att tala engelska vid matbordet under middagen kan vara en kul grej som får henne att slappna av i språket.

Eller musik, vad sjunger de egentligen. översätt någon Bieberlåt kanske? Eller lär er texten på engelska och bara sjung med

• AndreaBD
    dream on skrev 2017-10-10 15:42:58 följande:
    Det är min bild och erfarenhet som språklärare också. Elever som är säkra i sitt modersmål utvecklas bättre kunskapsmässigt även i andra språk. Det är också ofta elever med fler hemspråk än ett får diagnosen "ospecifik språkstörning", där tycker jag man är för snabb med diagnoskriterierna ibland. Varför haltar språket/n? Jag är också tveksam till att undervisa barn till att bli tvåspråkiga genom att bara prata engelska hemma, givet att man inte är "native speaker" då. Enligt den forskning jag har tagit del av funkar det bäst om föräldrarna talar sina egna modersmål med barnet och undviker att blanda. Dvs. om jag är svensk talar jag svenska med mitt barn men min engelsktalande sambo talar konsekvent engelska. Men här finns såklart flera bud om vad som är bäst. Öva kan man i alla fall göra men få svenskar är så flytande i engelska som de tror. Eller som Fredrik Lindström uttryckte det dra ut när sta kökslåda och namnge allt gäri går du se...:)
    Japp, det är ett otyg. Trots att jag har gjort så själv. Men jag var ung och naiv, och duktig på engelska. Och barnets pappa var utomlands och hade knappt kontakt (han är engelsk-språkig). Så det var också för att de ska kunna kommunicera, sonen och hans pappa. Det funkade också. Men senare tänker man - det var väl ren tur att det funkade.

Som du säger: Öva kan man alltid göra. Men man ska inte ge barnet intrycket: Du kan bara ta efter mig! Bättre att leta fram något av native speakers.
Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?