Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Engelsk bra sida på nätet?

Vi har liknande problem. Vår dotter på 14 år tittar nu väldigt mycket på engelskspråkiga TV-serier och det lär hon sig av även om det är svensk text. Vi har skaffat Netflix till henne. Vi tittar också tillsammans på brittiska deckare på SVT, det brukar vara någon varje vecka.
    Sen jobbar vi tillsammans med engelskan, jag hjälper henne med uppgifterna, någon timma varje helg. Tex tränar vi uttal.
    Engelska är ju ett så viktigt ämne, jobbigt att ha svårt för det.
    Att lyssna på engelskspråkig musik är ju inte dumt det heller.

pigglet skrev 2017-10-09 10:03:47 följande:

Vi har samma problem här faktiskt. Frustrerande.

Det är ju inte så underhållande för tonåringar, men jag har i alla fall kört med Charlie och Lola, Youtube på engelska. Ok, handlingen är inte den mest inspirerande, men det är en lagom nivå på språket för mina ungdomar. Detta kör vi mest när de är sjuka, ligger de hemma en dag kan de småtitta på Charlie och Lola under tiden.

Och så lånar jag hem böcker, enkla, korta med cd-skiva, från biblioteket. Men de lyssnar/läser motvilligt.

Deras lärare har skapat användare åt dem på readtheory. Gillar man att tävla mot sig själv, se statistik, avancera i nivåer osv så är detta en bra sida. Det är läsförståelse, korta texter med frågor efteråt. Så får man nästa text anpassad efter hur det gått tidigare. Deras engelsklärare gillar denna sida skarpt. I sommar hade vi en deal att de skulle göra minst en text innan de fick göra något annat på en skärm. Tar bara några minuter.

Annars är det ju bra att så filmer/Youtube på engelska. Även om det är med svensk text så hör man engelskan. Min pappa pratar ganska hyfsad engelska, trots att han inte läst något alls i skolan, tack vare tv. Så det är inte att förakta.

Readtheory verkar ju jättebra, men jag tror inte jag kan få min dotter göra extrauppgifter på det sättet...
    För yngre barn kan jag rekommendera "Little bridge". Det använde vi när hon gick i fyran och hade svårt för att hänga med, hjälpte mycket. Väldigt roligt och lärorikt .
    pigglet skrev 2017-10-09 13:58:14 följande:
    Måste man köpa till och betala för att Little bridge ska funka? Verkar inte kunna göra något alls där i gratisvarianten?
    Ja, det tror jag man måste göra.
    När jag köpte spelet så beställde jag på nätet och fick hem en CD-skiva (var ju fyra år sen) men nu verkar det vara så att man abbonnerar på det. Det var ia alla fall bra tyckte vi , men det är ju för små barn inte för tonåringar. Passar för tredje till fjärde klass och kanske femte eller sjätte klass också om man ligger efter med engelskan.

Jag tror jag förstår och tycker det är relevant för TS. Ett barn som inte behärskar sitt modersmål har det svårare för att lära andra språk. Det lärde vi oss som har ett barn med en språkförsening. Först när svenskan började fungera helt och hållet i sexan började engelskkunskaperna också fungera. Modersmålet är viktigast. Men det är jättejobbigt för språksvaga barn nu när man börjar med engelska i ettan.

legomum skrev 2017-10-10 13:22:17 följande:

Då har jag missat något för jag har inte läst att barnet har en språkförsening.

Många barn som har någon form av svårighet när det gäller språk saknar diagnos.
Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?