Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Engelsk bra sida på nätet?

Om man gillar att läsa: Köp favoritboken på engelska. Då kan barnet handlingen och det blir enklare att lära sig de nya orden. Ha lite högläsning för att träna uttalet. Om det är en översatt titel från engelska är det enkelt att hitta orginalboken. Jag började läsa på engelska som 16-åring och läser så gott som endast på engelska. Undantaget är svenska författare.

• LFF
    scrapparlotta skrev 2017-10-09 20:25:39 följande:

Tusen tack för alla era tips och råd. Jag ska absolut ta och testa många av dom, hoppas att hon är lika pigg på att testa dom...hehehe. Det är ju det som är lite av problemet....att allt som har med engelska att göra är tråkigt. Testade idag att leta upp ett intressant youtube klipp med hästar, som hon garanterat hade gillat om det var på svenska....men nu när det var på engelska var det tråkigt.

Men vi får väl försöka kämpa på....

Vore intressant om nån som har haft barn som har haft det svårt med engelska kan berätta om det har blivit lättare när dom blivit äldre och gått ut nian med ett ändå hyfsat bra betyg i engelskan.

Det är klart att det är tråkigt när man känner att man inte förstår. Om hon verkligen vill bli bättre på engelskan, har du frågat henne vad hon kan tänka sig göra för att träna?
  • LFF
    legomum skrev 2017-10-10 13:22:17 följande:
    Då har jag missat något för jag har inte läst att barnet har en språkförsening.
    Fast barnet behöver ju egentligen inte ha en språkförsening men likväl ha problem med huvudspråket (svenskan).

TS: Hur är hon med svenskan och den svenska grammatiken? Hur är hennes ordförråd och diskussionsförmåga där? Kan hon föra sin talan ordentligt i svenskan? Annars kanske det är en väg att gå, att börja med att utveckla svenskan och på så vis få upp ett intresse och förståelse för språk i övrigt.
Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?