Inlägg från: dream on |Visa alla inlägg
  • dream on

Engelsk bra sida på nätet?

tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-09 14:13:49 följande:

Hittade den här sidan för tonåringar, kanske kan vara något?

learnenglishteens.britishcouncil.org/

Ovannnämnda använder jag en del i mina nybörjargrupper. Mycket bra material där. För grammatik -kanske inte fokus på kul men direkträttande - finns englichhilfen.de. Byt till engelsk version och arbeta substantiv, verb eller vad som behövs. Gillar hon musik kan lyricstraining.com vara något. Där kan hon skapa konto, söka på låt och sen fylla i vilket ord som saknas. Bra för uttal och hörförståelse. Minns inte namnet på sidan nu ( news in levers kanske) men finns enkla nyheter som du kan få upplästa/läsa själv med frågor till. Skriva sammanfattningar av något hon hört/sett är bra, liksom att träna ord. Ord, ord och ord igen! Ni kan ha en stund om dagen, tex vid middagen när ni bara talar engelska kort om vad som hänt under dagen. Försök hitta sånt hon är intresserad av för få hår det lättare såklart. Läsa på bloggar om något hon gillar ?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    AndreaBD skrev 2017-10-10 14:57:57 följande:

Precis. Det är jätteviktigt att man inte nonchalerar svenskan, att man inte kör "lite av varje". Ett språk får inte vara lite ytligt, utan det måste vara på djupet. I alla fall första språket. Ja, det kan vara jobbigt med engelska tidigt. Samtidigt brukar barnen växa in i det ändå. Min andra son hade en språkstörning. Och logopeden var också tveksam till tvåspråkigheten hemma. Det andra språket tappade han bort lite, men i svenska och i engelska är han som vuxen inte på något sätt sämre. Dvs. det skadar inte om det kommer något mer språk. Men man måste OCKSÅ satsa extra på svenskan och inte nonchalera det, så länge barnet har svårigheter.

Det är min bild och erfarenhet som språklärare också. Elever som är säkra i sitt modersmål utvecklas bättre kunskapsmässigt även i andra språk. Det är också ofta elever med fler hemspråk än ett får diagnosen "ospecifik språkstörning", där tycker jag man är för snabb med diagnoskriterierna ibland. Varför haltar språket/n? Jag är också tveksam till att undervisa barn till att bli tvåspråkiga genom att bara prata engelska hemma, givet att man inte är "native speaker" då. Enligt den forskning jag har tagit del av funkar det bäst om föräldrarna talar sina egna modersmål med barnet och undviker att blanda. Dvs. om jag är svensk talar jag svenska med mitt barn men min engelsktalande sambo talar konsekvent engelska. Men här finns såklart flera bud om vad som är bäst. Öva kan man i alla fall göra men få svenskar är så flytande i engelska som de tror. Eller som Fredrik Lindström uttryckte det dra ut när sta kökslåda och namnge allt gäri går du se...:)
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?