• Cael

Första barnet BF Juni 2018

Hej!

Jag tycker att det är spännande att dela alla känslor som faktiskt kommer nu när det är första gången vi väntar ett mirakel :) Jag är 26år gammal och min sambo är 29. Vi har nyligen flyttat till hus och när vi väl bestämde oss för att börja försöka så gick det undan och här sitter jag nu i skrivandets stund lite smått illamående och med ömmande bröst. Jag tillhör tyvärr den kategori blivande mammor som oroar mig för missfall och bara väntar på att veckorna ska gå och vi ska passera v.12 så att risken minskar. Önskar att jag kunde tänka på att det faktiskt är mycket större chans att det går vägen, min sambo däremot är lugn men samtidigt ivrig i att vilja berätta för våra vänner, familjen vet redan. BF är än så länge beräknat till 9 Juni, som vi längtar :D Hoppas fler vill dela denna fantastiska resa vi har framför oss!

• Svar på tråden Första barnet BF Juni 2018
  • Randigatröjan

Har varit hos BM två gånger nu, första var bara hälsosamtal i v 8 och för två veckor sen andre gången inskriving och provtagning i v 11.

Jag bor i Skåne och får inte göra KUB då jag inte är över 30, isåfall får jag boka det själv och betala för det.

BM skickade remiss till ultraljud men har inte fått nån tid än så väntar med spänning!

Är i v 13 nu och börjar smått känna mig piggare mycket mindre illamående fortfarande en del humörsvängningar så tur man har stor självkontroll, känner en viss skillnad på magen när jag ligger ner trycker lätt långt ner på magen.

• Cael

Jag var hos barnmorskan i måndags på ?fortsatt? inskrivningssamtal. Va inne tidigt för hälsosamtal och kost men i måndags var det dags för alla blodprov. Jag fick även tid för UL den 10:e Jan. Jag kommer också att längta ihjäl mig innan det är dags!!!

Min storasyster är också gravid ca 2 mån längre gången än mig och hon var på UL för en vecka sedan, snacka om att jag var avundsjuk! Hur ställer ni er i frågan om att ta reda på kön eller inte?

• Randigatröjan
    Cael skrev 2017-11-18 20:37:23 följande:

Jag var hos barnmorskan i måndags på ?fortsatt? inskrivningssamtal. Va inne tidigt för hälsosamtal och kost men i måndags var det dags för alla blodprov. Jag fick även tid för UL den 10:e Jan. Jag kommer också att längta ihjäl mig innan det är dags!!!

Min storasyster är också gravid ca 2 mån längre gången än mig och hon var på UL för en vecka sedan, snacka om att jag var avundsjuk! Hur ställer ni er i frågan om att ta reda på kön eller inte?

Jag tänker ta reda på det, är alldeles för nyfiken för att inte göra det. Men inte säkert jag berättar för andra.
  • solrosen1980

Hej!

Jag väntar också mitt första barn, beräknad 12 juni. Jag oroar mig också för missfall. Jag är 37 år och vill också komma förbi v12. Känner mig otroligt trött men inget illamående.

Min pojkvän är lugn så han är ett stort stöd.

• fridaemelinejohanna

Var också på inskrivning i måndags, fått UL bokat 24 januari och som du säger, kommer längta ihjäl mig!!

Men försöker tänka att det är december om några dagar ... så snart jul, sen bara några dagar in i januari sen är vi där! Och då har redan halva graviditeten gått, för mig iaf. Vecka 19 då! Spännande!

Jag har hela tiden sagt att jag inte vet om jag vill ta reda på könet eller inte. Sen slog det mig att jag inte ens frågat sambon/pappan vd han Vill! Och han ville ta reda på det så det ska vi :) Spännande!!! Längtar!

• Cael

V. 11+0 sista jobbiga veckan innan största stressen/oron går över (förhoppningsvis!!!)

Vi kommer inte att ta reda på kön, jag är egentligen också supernyfiken som person men min sambo vill absolut inte kolla. Inte jag heller när jag tänker efter för att det är mysigt att gå och undra. Men hade det inte varit för min sambos bestämda åsikt så kanske jag hade haft svårare att hålla mig :D

• MaTik
    Cael skrev 2017-11-19 21:13:28 följande:

V. 11+0 sista jobbiga veckan innan största stressen/oron går över (förhoppningsvis!!!)

Vi kommer inte att ta reda på kön, jag är egentligen också supernyfiken som person men min sambo vill absolut inte kolla. Inte jag heller när jag tänker efter för att det är mysigt att gå och undra. Men hade det inte varit för min sambos bestämda åsikt så kanske jag hade haft svårare att hålla mig :D

Precis samma här! Min sambo tycker att det är som att öppna julklappen innan julafton. Jag håller med honom, men är samtidigt supernyfiken! Har börjat googla på såna där helt ovetenskapliga tricks för att ändå kunna gissa kön, typ nubb, magens form, bakpulver etc. Tror inte på det egentligen, men det är ganska roligt att sysselsätta sig med!
  • solrosen1980

Eftersom jag är över 35 år erbjuds jag att göra KUB-testet. Vilket jag kommer göra. Är i v 11 nu och ska på ultraljudet nästa vecka..

Efter det kan man nog slappna av på ett annat sätt och förstå att det är verkligt.
    Vissa dagar tror jag att jag bara har inbillat mig att jag är gravid :)

• MaTik
    solrosen1980 skrev 2017-11-21 07:50:47 följande:

Eftersom jag är över 35 år erbjuds jag att göra KUB-testet. Vilket jag kommer göra. Är i v 11 nu och ska på ultraljudet nästa vecka..

Efter det kan man nog slappna av på ett annat sätt och förstå att det är verkligt.
    Vissa dagar tror jag att jag bara har inbillat mig att jag är gravid :)

Jag gjorde kub igår och det är en helt ny känsla efteråt. Har varit så rädd för missfall och MA, men igår när jag fick se en liten sprattla där inne så blev det plötsligt helt verkligt. Samma rus som att få se ett plus på stickan! Hoppas det håller i sig och att jag inte börjar oroa mig för mycket igen.
  • solrosen1980

Idag är det dags för blodprov inför ultraljudet nästa vecka.

Förstår att det var en underbar känsla att få se " bebisen" i magen .

Härligt att allt gick bra för dig.

• Randigatröjan

Hur ställer ni er till kräksjuka vaccination?

Jag tänker göra det, men är nyfiken vad andra tycker och tänker om det.

• fridaemelinejohanna

Ibland tror jag att jag också inbillar mig Haha! Men får lita på stickan helt enkelt och invänta magen!

När det gäller vaccinering så här jag aldrig brytt mig om att göra det. Gjorde det mot svininfluensan men är skeptisk till dessa som kommer varje år då de är nya varje år.

Min BM sa att de rekommenderar alla gravida att göra det så tänkte att jag kanske är så illa tvungen ... Meeeeeen de rekomendersr inte det innan ultraljudet ...och eftersom jag inte ska göra det förrän i januari så kanske influensatiden är slut då så jag slipper Haha!

• Randigatröjan

Har äntligen fått tid till ultraljud, är bara 3 veckor dit men känns som evigheter.

Hur går det för er andra?

• MaTik
    Randigatröjan skrev 2017-12-12 14:31:45 följande:

Har äntligen fått tid till ultraljud, är bara 3 veckor dit men känns som evigheter.

Hur går det för er andra?

Det rullar på här. Går in i vecka 17 imorgon och har fortfarande ingen mage. Pratade med min sambos syster igår och hon fick tydligen inte synlig mage förrän i vecka 20, så det är väl bara att vänta. Har ultraljud efter jul- och nyårshelgen.

Har känt nåt som eventuellt är barnet, men vet inte om det är för tidigt för det? kanske bara tarmar?
Svar på tråden Första barnet BF Juni 2018