• mamadada

Bf juli 2018

GRATTIS till alla er!
    Hoppar på här, plussade en vecka sen :) har en dotter som är strax 4 år. Är överlycklig.
    Har PCOS och ingen menstration eller ägglossning själv på över 1 och ett halvt år.Har försökt bli gravid under hela tiden själv.
    Skulle precis börja att äta letrozol för första gången, så jag tog en kur provera på tio dagar, inväntade ivrigt på mensen så att jag skulle börja med letrozol. 
    Men ingen mens kom, så jag tänkte jaha,måste jag äta en kur till provera?
    Tänkte att jag tar en test för säkerhetsskull, och ja det visade sig att 
    JAG ÄR GRAVID !! Är så glad! Tackar gud varje dag för denna lilla mirakel i magen! Än vet jag inte hur långt gången jag är , men på min digitala clearblue stod det 2-3 veckor i början av veckan, så vad blir det 4-5 veckor eller ? 

• mamadada
    Malni skrev 2017-11-05 12:05:44 följande:
    Vad underbart!!! GRATTIS!! <3
    TACK <3
  • mamadada
    Sama1189 skrev 2017-11-08 09:41:44 följande:

Jag stannar nog också kvar här :)

Någon mer än jag som är OTROLIGT trött?

har haft järnbrist under mina två tidigare graviditeter så började käka järntabletter redan nu då jag kännt mig så otroligt trött, tycker inte det hjälpt ngt mot tröttheten ännu men antar att kroppen blir trött av att skapa en ny liten människa :)

Jo jag är otroligt trött, hela dagen långt nästan!
    Piggast är jag på morgonen, när klockan blir runt 15:00 så blir jag alltmer trött,och jag känner att jag måste sova en liten stund på dagen vid 18:00 då jag känner mig för trött,men det blir inte mycket sömn när fyraåringen springer runt och sjunger Let it goo let it gooo...suck haha.
    Vid nio tio tiden är jag helt däckad,brukade lägga  mig vid 1-2 tiden annars,men nu klarar jag inte mer än till 23:00. Fryser också väldigt mycket, om det är pga det kalla vädret eller om det på något sätt hänger ihop med min trötthet vet jag ej. Kommer ihåg att jag var otroligt trött av mitt första barn med,men då hade jag tid att sova när jag ville på dagen ..haha
  • mamadada

Vad har ni för symptom ? Jag är sjukt trött hela dagen, och jag har feber hela tiden! Är det normalt ?
    Jag känner mig mer som att jag är sjuk, feber,fryser,yr, HELT orklös.
    Minns inte att jag var såhär extremt trött av min dotter, och inte hade jag heller någon feber ? har runt minst 38.5 hela tiden, känner mig så svag. Och har ett stadigt illamående, har kräkts bara två gånger igår på morgonen. 

Är förmodligen 6 fulla veckor nu,pga pcos vet inte hur långt gången jag är, men minst 6 veckor vet jag att jag är. Hjälp :( är så orolig..

• mamadada
    eriwag skrev 2017-11-11 22:00:40 följande:
    Hej, grattis och välkommen!

Jag väntar 4:e barnet. Fick plus på stickan idag, lite choklad. Eller ganska mycket faktiskt då vi skyddat oss. Men välkommet såklart. Måste bara ställa om sig lite ;)

Mina tidigare barn är 9, 5 och 2 :)
    Stort grattis till ditt plus, och till lite choklad XD haha :)
  • mamadada

HJÄLP ÄR DESPERAT!!

Är det någon annan som har kraftig yrsel och en känsla av svaghet?
    Jag har tillochmed en slags " Frånvaro" känsla till och från. Otroligt svårt psykist.
    Mår så himla dåligt. Är i vecka 7, alla prover har varit bra osv.
    Är så orolig att det här inte går över snart för det känns som jag snart inte orkar mer. Är psykist helt slut av den här Frånvaro känslan...

Någon annan som upplever samma sak som kan trösta mig ? :(

• mamadada
    Horisonten skrev 2017-12-20 22:04:39 följande:

Idag var vi på mvc igen så skönt och få träffa min bm och få prata om dessa veckor med illamående,kräkningar och alla inläggningar och allt. Allt såg dock bra ut idag så skönt!! Inga tecken på ketoner i ruiner idag,underbart!! Dock lite lågt blodtryck men okej men inte konstigt så som jag mått. Liksom tappat totalt 3 kg på bara 3-4 veckor!! Och tack vare nya medicinen så har jag på 2 dagar gått upp 1 kg då jag inte har kräkts sen igår på sjukhuset innan nya medicinen!! Halleluja!! Detta är underbart slippa kräkningar och värsta illamåendet!! Illamåendet är ju kvar och känns mer vid ansträngningar men det är STOR skillnad nu!! Nu kan jag få äta och behålla mat!! Känns som en dröm!! Skall tillbaka efter nyår för blodprov då varken jag eller bm vill sticka mig!! Efter alla sjukhus besök med nålar i armen är jag så trött på de och sönder stucken. Ena armen är lite svullen och öm sen senaste nålen så vi vill låta de vila lite.

Sen gjorde vi ett ultraljud på världens finast bebis!! Den var så fin och sprattlade med armar och ben som bara den <3 :) Så konstig känsla att se massa sprattel men inte känna något än. Hihi :) och de hon kunde mäta så stämde storleken ganska exakt med senaste mensen ev kan jag vara någon dag längre men hon kan inte riktigt mät så än eller säga men hon tyckte de och de skulle stämma ganska exakt med mär jag tror äl var då jag kände av den så tydligt och fick starkt positivt redan på bim-3. Så kan äntligen känna glädje och njuta och glad. Länge glädje men inte den sprudlande glädje och lycka och så för att hyperemesisen har tagit upp alla tankar,känslor,all ork och energi. Så känns fantastisk,känner mig som en helt ny människa och jag kan nu vara uppe med min familj!! <3 Än att ligga sängliggandes och bara gråta och vara förstörd!! Men visst finns oron där ändå för nu kan jag tänka och ?fokusera/lägga tid? på de som inte orken eller så funnits innan pga kräkningar och illamåendet. Allting känns så fantastiskt idag!! Nu längtar jag till och känna sparkar och rul som blir om 2 månader :) Blir spännande och se hur mycket lilla bebisen växt o h utvecklas och så nyfiken på hur morderkakan är placerad.

Hoppas ni andra har en bra dag också idag :)

Härligt att höra att du mår bättre :) du som också har hyperemesis, har du fortfarande kvar extra luktinnet? Går in i vecka 12 imorgon,och super luktsinnet tår kål på mig!!!!!!! Mår illa konstant men kommer det minsta lilla lukt,då spyr jag på en gång. Och ja,allt luktar,sköljmedel,min man,min dotter,KYLSKÅPET,en speciellt skåp i köket där jag haft doftljus  ja allt mellan himmel och jord. Trapphuset.....hjälp mig. Jag hoppas luktsinnet försvinner snart för snart pallar jag inte mer.
  • mamadada

Är imorgon fulla 12 veckor! Är det någon som blivit av med luktsinnet? och illamåendet? Mitt sitter kvar fortfarande och är så trött på det...

Satt hemma helt själv på julafton,och låg i soffan och tittade på tv. 
    Medans familjen firade tillsammans. Hade inte klarat av att komma innanför dörren med all matlukt :(

• mamadada
    Iowhannah skrev 2017-12-27 18:43:53 följande:
    Jag antar att du menar extra känsligt luktsinne, vore trist att förlora luktsinnet helt ;P

Jag är i v 12+1 i dag och mår fortfarande lite illa när jag sovit för lite, men det värsta för min del är det psykiska. Jag är så trött på att må så himla dåligt :(

Ang det fysiska så minns jag att det vände i vecka 14 med sonen. Då lade sig illamåendet och jag klarade plötsligt av matos igen (till sambons lättnad).
    Haha! självklart menade jag extra luktsinnet! Fast nu skulle jag inte ha något emot att förlora hela luktsinnet för ett tag ;)

Ja det blir ju så påfrestande psykist att må dåligt så länge, känner likadant.
    Jag hoppas att det vänder snart för oss bägge! Saknar att kunna äta vad jag vill,och kunna gå och andas normalt i en butik utan ett klädplagg framför näsan samt en kräkpåse i handen...folk backar undan när dom ser mig hahah
  • mamadada

En fråga till alla er, min barnmorska är lite underlig..

Jag träffade henne senast när jag var i vecka 11, är nu i vecka 19.
    Då tog hon blodvärde på mig och sa att de såg bra ut men att alla brukar få äta järntabletter vid halva graviditeten.

Men nu förra veckan meilade jag hene att om vi ska titta på mina blodvärden ifall jag ska börja äta järntabletter nu, så skrev hon tillbaka att ja det kan du göra vi behöver inte ta några prover.

Blev lite fundersam att hon inte ville kontrollera mina blodvärde innan hon ordinerade järntabletter till mig, har läst att man inte ska äta järntabletter om man har normala blodvärden, dvs  mellan 120-130 då det kan vara farligt.

Så jag tvingade mig en tid till henne och var där idag.
    Mitt blodvärde låg på 122 idag och barnmorskan insisterade på att jag skulle börja äta järntabletter? Jag sa till henne att jag har läst att det finns nya studier som visar att det kan vara farligt, hennes svar va: LYSSNA PÅ DIN BARNMORSKA ISTÄLLET! Känns som jag vill byta barnmorska nu för känner mig inte trygg hos henne. ( hon brukar förövrigt verka också lite borta, hon frågar mig ibland , Vad ska vi mer göra? Vad vill du mer göra? :/ Är van vid erfaren barnmorska som leder besöket och vet vad hon gör och tar mig seriöst.

ni kan läsa om inlägget här där det står mer om blodvärden vid graviditet och järntabletter www.niomanader.se/blodvardet-hb/

Är det någon mer som fått börja äta järntabletter och vad låg era värden på? 

Svar på tråden Bf juli 2018